احتمال تشدید پروتکل‌ها در تهران و البرز

    کد خبر :770654

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به این‌که تا زمانی‌که حتی یک نفر بیمار باشد، کرونا با ما خواهد بود، گفت: تاکنون طرح محله‌محور مقابله با کرونا نتایج مثبتی داشته است اما قصد داریم در استان‌های تهران و البرز پروتکل‌ها و نطارت‌ها را تشدید کنیم.

دکتر محمد آسایی، با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) و “روز پرستار”، گفت: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از دوم آذر با همکاری مردم، نیروهای داوطلب، نیروهای بسیج، هلال‌احمر و سایر سازمان‌ها آغاز شده است. علت کاهش در آمار بیماری را چندبخشی می‌دانم؛ هم ممکن است برنامه محله‌محور مقابله با کرونا موثر بوده باشد و هم اجرای محدیدیت‌های سفت و سخت کرونایی تاثیراتی داشته است. در دوم آذر تعداد بستری‌های روزانه ما حدود ۲۱۶۰ نفر بودند، هنگام تنظیم طرح هدفگذاری کردیم در ماه اول میزان بستری ۳۰ درصد کاهش یابد. خوشبختانه روز جمعه( ۲۸ آذر) تعداد بستری‌ها به ۱۰۸۵ نفر رسیده است یعنی ۵۰ درصد کاهش را شاهد بودیم. در دوم آذر در تعداد مرگ به ۴۷۵ نفر رسیده بودیم و می‌خواستیم تعداد مرگ در ماه اول به ۱۰ درصد و سپس در ماه‌های آتی تا ۳۰ درصد کاهش یابد. اکنون تعداد مرگ‌ها به ۱۷۸ نفر در روز رسیده است و ۶۰ درصد کاهش آمار مرگ‌ومیر داشته‌ایم. تعداد موارد جدید شناسایی‌شده بیماری هم از حدود ۱۳ هزار نفر به حدود ۷۰۰۰ نفر رسیده است که حکایت از کاهش ۴۵ درصدی آمار دارد.

وی در تشریح سایر جزییات طرح محله‌محور مقابله با کرونا، ادامه داد: ۳ تیم مراقبین سلامت، حافظین سلامت و ناظرین سلامت در این طرح مشارکت دارند، مراقبین سلامت از اطرافین افراد نمونه مثبت تست می‌گیرند. اگر فردی از خانواده سالمند باشد و یا نتواند از منزل خارج شود، امکانات اعزام پزشک و مراقبت در منزل هم فراهم شده است.

وی در خصوص تعبیه محل‌هایی برای قرنطینه در هتل‌ها و مهمانسراها، تصریح کرد: حدود ۹۶ هزار تخت در هتل‌ها و مهمانسراها آماده داریم که قابل افزایش به ۱۵۰ هزار تا تخت است‌ و حدود ۷۰۰۰ تخت از این تعداد در تهران بزرگ است. از مردمی که امکانات کافی برای قرنطینه شدن ندارند می‌خواهیم به این مراکز بروند اما، استقبال کافی از این قرنطینه‌ها صورت نگرفته است و می‌خواهیم رابطان سلامت، روحانیون، ریش‌سفیدان محل و… از مردم بخواهند اگر در منزل امکانات مناسب قرنطینه ندارند به هتل‌ها و مهمانسراهای تعیین شده بروند. چین این قرنطینه را به اجبار انجام می‌دهد اما وضعیت ما اجباری نیست. این قرنطینه‌ها در هتل است و دولت هزینه‌های بیماران را تقبل می‌کند تا ۱۴ روز در مکان مناسبی بمانند و بیماری را به شخص دیگری انتقال ندهند.

آسایی ادامه داد: ۱۷ میلیون جمعیت کشور در استان‌های تهران و البرز ساکن هستند. به طور مثال شهر کرج حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین دارد که در وضعیت خوب اجتماعی و سکونت نیستند. یا شهر فردیس به‌طور اسمی ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اما شب‌ها ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. حمل‌ونقل عمومی می‌تواند منشا بیماری باشد. اگر آمار و ارقام را با یک‌ماه قبل مقایسه کنیم شاید شاد شویم اما این آمار شکننده است. یک ماه قبل در بیمارستان‌های تهران ۵۸۳۰ نفر بستری بودند و امروز ۲۷۰۰ نفر بستری هستند، یعنی با کمک مردم آمار بیماری به کمتر از نصف رسیده است و مرگ‌های استان تهران هم یک‌سوم کاهش داشته است. یک ماه قبل در تهران ۱۵۰۰ تخت مراقبت ویژه پر بود و امروز ۵۰۰ تخت ICU پر است.

وی با اشاره به این‌که هنوز زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نشده است، بیان کرد: تا زمانی که حتی یک مورد مثبت داشته باشیم باید بیم انتقال بیماری را داشته باشیم. این بیماری فعلا با ما خواهد بود چون واکسیناسیون هم به سرعت اتفاق نمی‌افتد. خیلی از مرگ‌ها در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سال بوده است، توصیه اصلی ما کماکان رعایت شدید پروتکل‌ها است.

به گزارش ایسنا، آسایی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در پایان تصریح کرد: در استان‌های تهران و البرز قصد تشدید پروتکل‌ها را داریم. طرحی داریم که روز دوشنبه(اول دی) در ستاد استانی مطرح می‌شود و اگر تصویب شد می‌خواهیم پروتکل‌ها و بازدید از مغازه‌ها را تشدید کنیم‌. در استان‌های تهران و البرز در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۴ آذر حدود ۲۸۰۰ فروشگاه مواد غذایی پلمب شدند. مهم‌ترین قضیه، آموزش مردم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید