اجزای اصلی سیستم های هیدرولیک

    کد خبر :856354
اجزای اصلی سیستم های هیدرولیک

سیستم های هیدرولیک در اغلب ماشین آلات صنعتی به شکلی مورد استفاده قرار می گیرند از جک های هیدرولیک گرفته تا گردش آب در لوله کشی ساختمان ها تماما سیستم هایی هیدرولیک با اجزای هیدرولیک را شامل می شوند. تمامی سیستم های هیدرولیک با نوعی سیال در فاز مایع بدون داشتن قابلیت تراکم پذیری استفاده می کنند که انواع روغن هیدرولیک و حتی آب از جمله این سیالات می بانشد. از سیستم هیدرولیک در طراخی درب های هیدرولیک، پرس های صنعتی، گیوتین ها، جک های بالابر، تعلیق بار و… استفاده می شود.

اجزای متفاوتی در تکمیل سیکل حرکتی سیال در سیستم های هیدرولیک نقش دارند که مهمترین آنها به قرار زیر هستند:

• پمپ هیدرولیک :

مهمترین بخش از سیستم هیدرولیک می باشد که وظیفه به گردش درآوردن سیال (اغلب روغن هیدرولیک) را در لوله ها به عهده دارد. انواع مختلفی از پمپ های پیستونی، پمپ های دنده ای، لوب پمپ ها و … در سیستم های هیدرولیک سبب حرکت سیال می گردند.

• لوله های هیدرولیکی :

در واقع به شکل یک ترمینال برای حرکت سیالات و بصورت پیوسته مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های هیدرولیک یکی از دلایل اصلی افت فشار هیدرولیک به سبب وجود اصطکاک سطحی با روغن هیدرولیک و بالاخص داشتن وایایی به شکل زانویی در سیستم هستند.

• آکومولاتور:

یکی از مهمترین بخش های سیستم هیدرولیک آکومولاتور ها هستند که تحت نام کپسول یا مخزن نیتروژن نیز شناخته می شوند. آکومولاتور در واقع نقش یک بالانسر را در سیستم هیدرولیک ایفا کرده از بالا رفتن بی رویه فشار در سیستم هیدرولیک که ترکیدگی لوله ها را بر عهده داشته جلوگیری می کنند. در زمان افت فشار هیدرولیک نیز این آکومولاتور ها هستند که به جبران افت فشار در سیستم هیدرولیک می پردازند.

• شیر های هیدرولیک :

شیر های هیدرولیک Valve ها در واقع قطعات مکانیکی هستند که اجزای ورود و یا وظیفه تغییر دبی جریان سیال به شکل روغن را در سیستم هیدرولیک بر عهده دارند. شیر های هیدرولیک هم بصورت دستی و هم بصورت اتوماتیک قابل باز و بسته کردن هستند.

سنسور ها و سلونوئید ها

سنسور ها و سلونوئید ها در واقع حسگر های سیستم هیدرولیک می باشند که مشخصات مکانیکی را در جریان روغن هیدرولیک از دما و فشار هیدرولیک تا دبی و حتی در مواردی کاویتاسیون را نیز در سیستم هیدرولیک مشخص می کنند.

• روغن هیدرولیک :

نوعی روغن صنعتی می باشد که با ویسکوزیته سطح متوسط با قابلیت های فشاری و دمایی بالایی مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب روغن هیدرولیک مناسب و تعویض به موقع آن به بهبود عملکرد سیستم هیدرولیک و افزایش راندمان مفید کاری می انجامد.

انواع فیلتر هیدرولیک درسیستم های هیدرولیکی

یکی از اجزای جانبی اما اصلی در سیستم های هیدرولیک فیلتر های هیدرولیک هستند. با توجه به اینکه در سیستم هیدرولیک انواع شیر ها و پمپ ها و قطعات فولادی اتصال پیدا می کنند بر اثر کارکرد این اجزا در داخل سیستم هیدرولیک پلیسه هایی فلزی شکل می گیرد که عدم خذف این آلاینده ها با بکارگیری فیلتر هیدرولیک سبب آسیب به اجزای سیستم هیدرولیک بالاخص آکومولاتور ها که دارای یک غشای ارتجاعی هستند می شود. فیلتر هیدرولیک هم بصورت spin-on یا پیچی شکل و هم بصورت کارتریجی در سیستم های هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر هیدرولیک اغلب بصورت استوانه ای همراه با یک مش از جنس فلزی که دارای مقاومت های فشاری مناسب برای اتصال در سیستم هیدرولیک است مورد استفاده قرار می گیرد. بر روی سیستم های هیدرولیک اغلب قبل از ورود به پمپ از فیلتر هیدرولیک هم فشار و پس از خروجی پمپ از یک فیلتر هیدرولیک پر فشار استفاده می شود.

پایان رپرتاژ خبری/13

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید