اجرای قانون جمع‌آوری سلاح‌های نیمه اتوماتیک در نیوزیلند

    کد خبر :560707

به دنبال حادثه تروریستی کرایست چرچ و ممنوعیت در اختیار داشتن سلاح های نیمه اتوماتیک، قانون جمع‌آوری سلاح‌های نیمه اتوماتیک در نیوزیلند اجرائی شد.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، نیوزیلند طرح جمع‌آوری سلاح‌های نیمه اتوماتیک را آغاز کرده است. اجرای این طرح پس از حمله و تیراندازی به ۲ مسجد در شهر کرایست چرچ آغاز شده است.

در حملات ماه مارس، ده‌ها نفر کشته و شماری هم مجروح شدند.

دولت نیوزیلند بیش از ۲۰۸ میلیون دلار غرامت برای پرداخت به مالکان این سلاح‌ها اختصاص داده است. استفاده از این نوع سلاح‌ها در پی حملات شهر کرایست‌چرچ ممنوع شد.

هفته‌ها پس از این حملات، پارلمان نیوزیلند در ماه آوریل با ممنوعیت استفاده از این تسلیحات موافقت کرد.

این طرح تنها شامل کسانی می‌شود که مجوز حمل سلاح‌های نیمه اتوماتیک را دارند. به مالکان این سلاح‌ها ۶ ماه فرصت داده شده تا سلاح‌های خود را تحویل دهند.

استیوارت نش از مقامات پلیس نیوزیلند در این خصوص گفت: طرح بازخرید تنها یک هدف دارد و آن هم دور کردن سلاح‌های بسیار خطرناک از دسترس عموم است.

قانون جدید اسلحه که در ماه آوریل به تصویب رسید، داشتن اسلحه جنگی نیمه خودکار و قطعاتی را که بتواند برای مونتاژ اسلحه گرم غیرمجاز به کار رود، ممنوع می‌کند.

گفتنی است، در ۱۵ مارس سال جاری میلادی (۲۴ اسفند سال ۱۳۹۷)، برنتون تارانت استرالیایی به مسجد نور و همچنین مرکز اسلام لینوود در شهر کرایست چرچ حمله کرد.

او به قتل ۵۱ نفر متهم شده است.

این تیراندازی‌ها، مرگبارترین حادثه در تاریخ این کشور خوانده شده است.

جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند پس از این حملات آنها را «حمله تروریستی با برنامه‌ریزی قبلی» و روز حملات را یکی از سیاه‌ترین روزها در تاریخ کشورش خواند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید