واشنگتن پست:

اجازه کارزار نظامی نتانیاهو علیه ایران را ترامپ صادر کرده؛ هدف جو بایدن است!

    کد خبر :732765

مسئله ایران یکی از مهم ترین مسائلی است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید شاهد مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن در مورد آن باشیم.

جو بایدن که احتمالا بازگشت به برجام را در دستور کار قرار خواهد داد و رویکرد متعادل تری را در برابر ایران در پیش خواهد گرفت، نگرانی هایی را برای نتانیاهو به وجود آورده است.

به گزارش گروه بین الملل بازتاب؛ در همین راستاست که بسیاری از ناظران برآنند که نخست وزیر اسرائیل از هر تلاشی برای ضربه نهایی به ایران پیش از انتخابات اکتبر آمریکا فروگذار نخواهد کرد. سیاستی که به نظر می رسد به تایید ترامپ نیز رسیده است.

در همین راستا، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت:

اجازه جنگ پنهان نتانیاهو علیه ایران را ترامپ صادر کرده، اما هدف اصلی جو بایدن است!

در ادامه این مطلب آمده است:

رهبران خارجی هم نتایج نظر‌سنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می‌خوانند و با بررسی چشم‌اندازهای انتخاب دوباره ترامپ برخی با امید رهایی از او در آینده نزدیک از او و سیاست‌هایش کناره می‌گیرند و برخی دیگر از تمایل ترامپ برای ترک توافق‌ها یا پذیرش راهکارهایی که می‌دانند مورد پذیرش جو بایدن – در صورت رسیدن به ریاست جمهوری – نخواهد بود کمال بهره‌برداری را می‌کنند.

در این میان هیچ کس به پای بنیامین نتانیاهو نمی‌رسد – کسی که همراه با ولادیمیر پوتین بزرگترین ذینفعان بین‌المللی دولت ترامپ بوده‌اند. نخست وزیر اسراییل تلاش می‌کند برای اجرای دو مورد از جسورانه‌ترین قمارهایش از ترامپ استفاده کند.

نخست، الحاق 30 درصد از کرانه باختری به اسراییل تحت پوشش طرح صلح خاورمیانه ترامپ و دیگری، که به اندازه هدف اول آشکار نیست اما به همان اندازه خطرناک است راه انداختن کارزار نظامی کُند و نیمه پنهان علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و چه‌بسا سایر اهداف صنعتی و زیرساختی این کشور.

تمام آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای اخیر در ایران را نمی‌توان به اسراییل نسبت داد اما تحلیلگران امور خاورمیانه تردید ندارند که حملات بزرگی مانند حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز کار اسراییل است. دنیس راس، مقام ارشد امور خاورمیانه در دولت‌های گوناگون می‌گوید: “عجیب است که اسراییلی‌ها در این‌باره با تدبیر و احتیاط بیشتری عمل نکرده‌اند.”

راس و سایر تحلیلگران باور دارند که نتانیاهو قطعا برای حمله به اهداف ایران اگر از همدستی دولت ترامپ بهره‌مند نشده باشد، موافقت آن را گرفته است. از این رو اگر ایران بخواهد به این حملات پاسخ بدهد، پایگاه‌های آمریکا در عراق یا کشتی‌رانی در خلیج فارس شامل اهداف حملات تلافی‌جویانه خواهد بود.

موفقیت‌آمیز بودن حمله متقابل ایران می‌تواند ترامپ را پیش از انتخابات به ستیزی نظامی بکشاند که بیش از آنکه کمکی به فرصت‌های در حال افول ترامپ باشد به این فرصت‌ها بیشتر آسیب خواهد زد.

با این شرایط به نظر می‌رسد دولت ترامپ دستکم به طور موقت با تعیین شروطی برای الحاق کرانه باختری، از شتاب نتانیاهو برای این کار کاسته‌ است. اما درباره هدف بزرگ دوم نتانیاهو به نظر می‌رسد که برغم ریسک‌های موجود، ترامپ کاملا به کارزار ضدایرانی نخست وزیر اسراییل متعهد است.

بخشی از این تعهد به این خاطر است که ترامپ و پمپئو به اندازه نتانیاهو مشتاق نابودی ایران هستند. اما بخشی دیگر به این دلیل است که کارزار “فشار حداکثری” ترامپ علیه ایران به جای کاهش تهدید‌های ایران، آنها را افزایش داده در حالی که این کارزار تمام گزینه‌ها به جز اقدام نظامی را شامل می‌شود.

کار به جایی رسیده است که اکنون به گفته فیلیپ گوردون، مسئول امور خاورمیانه در شورای امنیت دوران ریاست جمهوری باراک اوباما “تنها راه کاستن از سرعت برنامه (هسته‌ای) ایران، منفجر کردن آن است.”

حمله علیه سانتریفیوژهای نطنز در دوم ژوئیه به این راهکار نزدیک است. طبق ارزیابی یک کارشناس این حمله می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را دستکم یک سال عقب بیاندازد.

با این‌حال، زیرکانه‌ترین حملات هم نمی‌تواند به اندازه برجام برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق بیاندازد. بسیاری از تاسیسات هسته‌ای ایران زیرزمینی هستند. از این نظر کارزار نتانیاهو همزمان با بهره‌برداری از ترامپ چه‌بسا نوعی پیشی‌گرفتن از دولت بایدن باشد.

بایدن گفته که برجام را احیا خواهد کرد و به گفته‌ی دنیس راس، اسراییلی ها باور دارند که ایران به این پیشنهاد پاسخ مثبت خواهد داد. “آنچه اسراییلی ها انجام داده‌اند در صورت ریاست جمهوری بایدن، فضا را برای دیپلماسی آماده خواهد کرد البته اگر تهاجم نتانیاهو که با چراغ سبز ترامپ انجام شده ما را به جنگ نکشاند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید