اجاره‌داری حرفه‌ای، راهکار کیلیدی کنترل بازار اجاره

    کد خبر :685041

چندی از کارشناسان ماه‌های پایانی سال 98 را زمان توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن اعلام کردند. این در حالی است که طوری افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره روی داده که پتانسیل گران‌تر کردن در این بخش وجود ندارد. به طور مثال اجاره آپارتمان در سیدخندان و مناطق این‌چنینی نیز در دسته مناطق گران قرار گرفته و باید هزینه‌ای که تا حدود 5 سال پیش نرخ اجاره آپارتمان در قیطریه بود را برای این منطقه پرداخت کرد.

این امر را دولت می‌تواند با راه‌اندازی سیستم اجاره‌داری حرفه‌ای کنترل کند. بدین صورت که شرکت‌ها و مؤسساتی ایجاد شوند تا هم در هنگام عقد قرارداد اجاره، نظارت بر قیمت‌ها داشته باشند و هم پس از آن امور ساختمان را که شامل مدیریت هزینه‌ها، هماهنگی جهت تعمیرات، تمدید قرارداد و … می‌شود را برعهده آنها قرار گیرد.

این امر ارزش افزوده‌های بسیاری برای این بخش به همراه دارد. یکی از ابتدایی‌ترین آنها جلوگیری از افزایش سوداگرانه قیمت‌ها در نرخ اجاره است. چراکه شرکت‌های اجاره‌دار حرفه‌ای می‌توانند به نرخ و ارزش واقعی یک ملک قرارداد را بسته و مذاکرات دوطرفه‌ای با مالک و مستأجر برای اعمال قراردادهای متعادل داشته باشند.

از سوی دیگر این شرکت‌ها با انعقاد قراردادهای بلند مدت با شرکت‌های خدماتی و تأسیساتی، هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها را تا میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. همچنین این شرکت‌ها برای سرویس‌های دوره‌ای نیز به ساختمان‌ها مراجعه کرده و از فرسودگی و خرابی دستگاه‌های سرمایشی، گرمایشی و … جلوگیری می‌کنند.

البته اینها ارزش افزوده‌هایی است که در نگاه اول می‌توان آنها را دید. در بطن فعالیت این شرکت‌ها نکاتی وجود دارد که مزایای بسیاری برای کل بازار ساختمان و مسکن خواهد داشت. همان‌طور که اشاره شد واقعی شدن قیمت‌ها نقش بسیار بزرگی در این حوزه داشته و رونق نسبی را به بازار اجاره باز می‌گرداند.

اما چگونه می‌توان ارزش واقعی یک ملک را متوجه شد و به آن قیمت اعتماد کرد؟ این مهم را سامانه‌ای دانش‌بنیان با عنوان کیلید مدتی است راه‌اندازی کرده و تخمین قیمت مسکن با بهره‌گیری از هوش مصنوعی را وارد بازار املاک ایران کرد. گفتنی است این ابزار کاربردی تنها با واردکردن کد پستی ملک، قیمت واقعی و نمودار فراز و نشیب‌های قیمتی و تعداد معاملات در آن منطقه را بنا به درخواست کاربر ارائه می‌دهد.

لازم به ذکر است تخمین قیمت کیلید یکی از ابزارهایی است که ضریب خطای بسیار پایینی دارد و این درصد پایین خطا، در بین سامانه‌های مشابه کشورهای توسعه‌یافته زبانزد شده است. گفتنی است هوش مصنوعی برای تخمین قیمت، همان مؤلفه‌هایی که نیروی انسانی برای تخمین قیمت یک ملک در نظر می‌گیرد را محاسبه کرده و ارائه می‌دهد.

کیلید این اطلاعات را از سامانه‌های مختلفی همچون سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) و منابع دیگر شهری برداشت کرده و پس از پردازش و طبقه‌بندی، بسته به نوع نیاز کاربر خروجی مناسب را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است دسترسی به این اطلاعات برای عموم آزاد است و همه مردم می‌توانند این دیتاها را مشاهده و برداشت کنند.

این خروجی علاوه بر تخمین قیمت، می‌تواند روند کلی معاملات در یک منطقه در بازه‌های زمانی که کاربر مشخص می‌کند باشد. این امر در بخش اطلاعات بازار املاک کیلید قابل‌دسترسی است تا علاوه بر اینکه متقاضیان را از وضعیت مناطق مختلف آگاه می‌کند، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران بخش مسکن را برای اعمال تصمیم‌های جزئی و منطقه‌ای یاری می‌رساند.

گفتنی است کیلید در مرحله نخست مشاورین املاک و مالکان را به مشتریان خرید یا اجاره ملک معرفی می‌کند و باعث می‌شود سرعت و کیفیت معاملات مسکنی سرعت بیشتری به خود بگیرد. کیلید در این خصوص نیز وجوه تمایزی ایجاد کرده و متقاضیان را با ابزارهای مختلف جستجو که هر روزه در حال به‌روزرسانی هستند راهنمایی می‌کند.

یکی از این ابزار که در بین سامانه‌های مشابه نیز مرسوم است، جستجو از طریق اعمال فیلتر است. بدین صورت که کاربر می‌تواند با مشخص کردن محله، متراژ، بازه قیمتی و سایر مشخصات کاربردی فقط ملک‌های متناسب با نیاز خود را مشاهده کند. اما کیلید در این بخش به‌روزرسانی شگرفی انجام داده و ابزارهای جستجوی خود را توسعه داده است. سیستم (AR) یکی از این ابزارهای جست‌وجو است که تحولی در این حوزه ایجاد کرده. این ابزار از طریق دوربین گوش همراه تمام فایل‌هایی که تا گستره 500 متری دوربین قرار دارد و در کیلید برای فروش یا اجاره بارگذاری شده است را نشان می‌دهد.

اینها تنها بخشی از ابزارها و ارزش افزوده‌های کیلید است و اطلاعات تکمیلی از تمام بخش‌ها را می‌توان در مجله کیلید مگ (KiliDmag) مطالعه کنید. در نتیجه می‌توان کیلید را منبعی برای رفع کلیه نیازهای مسکنی برشمرد و آن را سامانه‌ای برای افزایش اطلاعات ملکی برشمرد. به زبان ساده متقاضی اجاره آپارتمان در جنت‌آباد ابتدا از طریق بخش اطلاعات بازار مسکن تمام رویدادهای ملکی در این منطقه را استخراج کرده و به دنبال خانه مورد نظر خود بگردد و با ابزارهای مختلف کیلید، با آگاهی کامل از ارزش واقعی آن ملک وارد مذاکره شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید