اتهام‌زنی شاهزاده سعودی به ایران

    کد خبر :833739
اتهام‌زنی شاهزاده سعودی به ایران

شاهزاده سعودی «سطام بن خالد آل سعود» که مواضع وی هر چند وقت یک بار در رسانه‌ها سر و صدا به راه می‌اندازد، در گفت‌وگویی با روزنامه «عکاظ» این کشور اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد.

وی در پاسخ به سوال عکاظ درباره رفتار ایران در منطقه، در اتهاماتی بی پایه و اساس مدعی شد، رفتار ایران در منطقه بر چند اصل استوار است اولین آنها «کینه فارس‌ها نسبت به عرب‌ها» و دوم «طمع‌ورزی‌های ایران در منطقه» است و ایران از «فرقه‌گرایی» برای نفوذ به منطقه عربی استفاده می‌کند.

این شاهزاده سعودی در ادامه اتهامات خود گفت ، ایران کشور سخاوتمندی نیست اما برخی کشورهای اروپایی به خاطر منافع خود به سمت ایران می‌شتابند. آنها همه اقدامات ایران علیه کشورهای منطقه، قانون بین‌المللی و «گسترش فرقه‌‎گرایی و تروریسم» را نادیده می‌گیرند و این تنها یک تفسیر دارد، ایران برای کشورهای اروپایی منافع اقتصادی دارد.

عکاظ از شاهزاده مذکور پرسید ایران همواره می‌گوید دنبال سلاح هسته‌ای نیست نظر شما چست؟ وی در پاسخ به اتهامات خود ادامه داد و گفت: ایران از این سیاست برای خرید وقت بیشتر استفاده می‌کند و غرب یقینا می‌داند که این اظهارات دروغ و بی اساس است… . اگر ایران به این نوع سلاح دست پیدا کند مسابقه تسلیحاتی در کشورهای منطقه بویژه سعودی، ترکیه، مصر و … برای دستیابی به سلام مذکور برای حمایت از امنیتشان به راه می‌افتد ؛ در آن زمان دیگر غرب حق ندارد مانع این کشورها شود زیرا مانع ایران نشده است.

لبنان

سطام بن خالد در پاسخ به این سوال که راه‌حل خروج لبنان از بحران چیست، شروع به اتهام‌زنی به حزب‌الله کرد و گفت، راه‌حل در لبنان این است که حزب‌الله در راستای منافع وطن و ملتش کار کند، ضمن بافت سیاسی باشد و دستورکارهایش را به «زور اسلحه« بر لبنان تحمیل نکند.

یمن

وی در خصوص مسأله یمن و اینکه جنبش انصارالله چه زمانی از مقابله نظامی با ائتلاف سعودی دست برمی‌دارد، بار دیگر اتهاماتی به ایران وارد کرد و مدعی شد، اگر انصارالله قانع شود از راه‌حل نظامی چیزی بدست نمی‌آورد و مانند «یک حزب عربی یمنی و نه حزبی که دستورکارهای ایران را اجرا می‌کند» رفتار کند.

عراق

سطام بن خالد در خصوص عراق نیز مدعی شد، سلاح‌هایی که در دست برخی گروه‌های متحد ایران و نه دولت عراق هستند به علاوه فساد در تمامی زمینه‌ها و سهم‌خواهی‌های حزبی و فرقه‌ای این کشور را تهدید می‌کند.

فلسطین

وی در ادامه مسأله فلسطین را مسأله تمام عرب‌ها و مسلمانان خواند و گفت، ریاض موافق تشکیل دولت فلسطینی است.

شاهزاده مذکور در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که عربستان روابط خود با تل‌آویو را گسترش داده و از حدود دو سال پیش بیش از شصت فلسطینی از جمله نماینده باسابقه حماس در ریاض را بازداشت کرده و حاضر به آزادی آنها نیست.

به گزارش فارس، هفته جاری، همزمان با برپایی تظاهرات در بیروت در اعتراض به وضعیت موجود لبنان، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی با متهم کردن جنبش حزب‌الله، از سران لبنانی خواست که با این جنبش مقابله کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید