اتحادیه اروپا: آمریکا نمی‌تواند به مکانیسم ماشه استناد کند

    کد خبر :739313

سخنگوی جوزپ بورل‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت: از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن «مکانیسم ماشه» را ندارد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، سخنگوی بورل گفت: «آمریکا به طور یکجانبه در ماه می ۲۰۱۸ از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده و هیچ مشارکتی در ساختارها و فعالیت آن نداشته است. به همین دلیل نمی‌توان آمریکا را عضوی از برجام دانست».

رادیو فردا به نقل از این منبع آلمانی نوشت: «بنابراین ما این نکته را در نظر داریم که آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به مکانیسم‌های مخصوص طرف‌های برجام (از قبیل اسنپ بک) رجوع کند».

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی نیز در یک پیام توییتری با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به مکانیسم ماشه با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، نوشت: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای شرکت‌کننده (اعضای برجام) است. کاخ سفید در [زمان] خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را “پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام” قرار داد. عاقلانه خواهد بود به توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود»

به دنبال شکست قطعنامه فوق در شورای امنیت، مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در تلاش هستند، علیرغم آنکه دیگر عضو برجام نیستند، مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کنند.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز یکشنبه مدعی شد که هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید