آینده تجارت میان ایران و افغانستان پس از حضور طالبان

    کد خبر :837701
آینده تجارت میان ایران و افغانستان پس از حضور طالبان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی) با اشاره به اینکه «تجارت میان کشور ایران و افغانستان، یک تجارت در هم تنیده است»، گفت: با وجود شرایطی که بر افغانستان حاکم است و اینکه ثباتی در کشور افغانستان وجود ندارد و با توجه به شرایط مرزی و مشکلاتی که در مرز میان این دو کشور وجود دارد، طبیعی است که تجارت مانند گذشته برقرار نباشد و کاهش یابد.

سید هادی نبی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص روند تجارت میان کشور ایران و افغانستان با توجه به حضور طالبان در این کشور اظهار کرد: تجارت میان کشور ایران و افغانستان، یک تجارت در هم تنیده است. مصرف و نیازها به گونه‌ای نیست که با تغییر حکومت تجارت بین این دو کشور قطع شود.

وی با اشاره به کاهش روابط تجاری میان ایران و افغانستان افزود: با وجود شرایطی که بر کشور افغانستان حاکم است و اینکه ثباتی در این کشور وجود ندارد و با توجه به شرایط مرزی و مشکلاتی که در مرز میان ایران و افغانستان وجود دارد، تجارت میان این دو کشور افت کرده است. با وجود این مشکلات طبیعی است که تجارت مانند گذشته برقرار نباشد و کاهش یابد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی) خاطرنشان کرد: زمانی که در افغانستان ثبات نسبی به وجود آید تجارت نیز مانند گذشته برقرار خواهد شد. با برقراری امنیت در کشور افغانستان تجارت نیز مانند قبل از سر گرفته می‌شود.

نبی‌زاده با بیان اینکه «وضعیت فعلی افغانستان در دراز مدت تاثیری بر روند تجارت میان ایران و افغانستان نخواهد گذاشت»، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از نیازهای مصرفی افغانستان از طریق تجارت با ایران تامین می‌شود و تکنولوژی، ماشین‌آلات و … به افغانستان فرستاده می‌شود، این ارتباط به محض ایجاد ثبات در افغانستان مجددا برقرار می‌شود.

وی افزود: در همه جای دنیا روابط دیپلماتیک و تجارت به هم ارتباط دارند. مسائل دیپلماتیک نیز در این زمینه اثر گذار خواهد بود و در این زمینه کمک خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید