آیا نتانیاهو به دنبال جنگ با ایران است؟

    کد خبر :963812
آیا نتانیاهو به دنبال جنگ با ایران است؟

اسرائیل همواره خود را آماده حمله به تاسیسات هسته ای ایران می داند با این حال در شرایط کنونی، جدای از فراهم ساختن زمینه های لازم برای این اقدام احتمالی، به دنبال یافتن شرکایی جهت پیشبرد این طرح و برنامه است. از این رو، سیاستمداران  کشورمان بایستی زمینه های ماجراجویی اسرائیل علیه ایران را با تلاش جهت افزایش رضایت مردم کشورمان و تعاملات بهتر و سازنده بین المللی، از بین ببرند.

بازتاب -همزمان با روی کار آمدن و استقرار دولت بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی، وی که به اتخاذ مواضع و رویکردهای ضدایرانی مشهور است، در موضع گیری هایی، ایران را اولویت اصلی و مهم دولت خود دانسته و ضمن تکرار ادعاهایش در مورد اراده ایران جهت دستیابی به تسلیحات اتمی، تهدیدات مختلفی را علیه کشورمان مطرح کرده است.

از این رو، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل بین المللی به طرح این سوال می پرداند که آیا نتانیاهو در دوره جدید حضور خود در قدرت، به دنبال جنگ با ایران است؟ به بیان دیگر، تا چه حد طرح این ایده و پیشبرد آن از سوی نتانیاهو و دولتش واقع بینانه است؟

امیر دبیری مهر، استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال بازتاب، که ارزیابی وی در مورد احتمال ماجراجویی نظامی دولت نتانیاهو علیه ایران چیست؟ گفت: «اسرائیل همواره برای فشار آوردن به ایران از جهات مختلفِ امنیتی، نظامی، سیاسی، تبلیغاتی و اطلاعاتی، دنبال ایجاد اجماع و یارگیری و گسترش همپیمانان خود بوده و هست. اکنون نیز شخص بنیامین نتانیاهو که به تازگی و برای بار دیگر سکان نخست وزیری رژیم اسرائیل را به دست گرفته، سابقه ای طولانی را در اتخاذ و پیشبرد سیاست های ضدایرانی دارد و به طور خاص نشان داده که نسبت به دیگر رهبران و سیاستمداران اسرائیلی، از توان اجماع سازی بیشتری علیه ایران برخوردار است».

وی افزود: «در شرایط فعلی، با کمال تاسف باید بگویم که زمینه برای اقدامات صهیونیست ها علیه کشورمان بیش از گذشته فراهم است. من معتقدم که روی کار آمدن مجدد نتانیاهو نیز تا حدی متاثر از شرایط ایران بود. این بدان معناست که فرصتی فراهم شد(با توجه به تشدید نگرانی های اسرائیلی ها در مورد ایران و مساعد شدن فضای بین المللی جهت پیشبرد اقدامات و سیاست های ضدایرانی) تا چنین فردی(نتانیاهو) بتواند بار دیگر به قدرت برسد و برنامه های مخرب ضدایرانی اش را اجرایی کند».

به نظر دبیری مهر؛ درست به همین دلیل می توان پیش بینی کرد و حدس زد که در شرایط فعلی که در داخل کشورمان، شاهد اجماع و وحدت رویه ای در مورد مسائل مهم کشور نیستیم و پدیده اعتراضات نیز در سه ماه گذشته ابعاد خاصی را به خود گرفته، آن ها (اسرائیلی ها و متحدانشان) خیلی بهتر می توانند از دولت ها و کنشگران مخالف با ایران در عرصه بین المللی یارگیری کنند و برنامه های خود را علیه ایران به پیش برند. در این رابطه، بهترین کاری که ما در داخل می توانیم انجام دهیم تا این قبیل رویه های منفی علیه ایران را خنثی کنیم این است که از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم و برای گروه های مختلف اجتماعی، ایجاد آسایش و آرامش را در دستورکار داشته باشیم».

این کارشناس حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: «تردیدی نیست که سیاست ها و اقداماتی که ما در داخل انجام داده و در پیش می گیریم و این رویه ها موجب تضعیف سرمایه اجتماعی و رضایت مردم کشورمان می شوند، خواسته یا ناخواسته نوعی پاس گل به افرادی نظیر نتانیاهو و دیگر کنشگران شبیه به وی در پیشبرد اقداماتشان علیه ایران هستند.

با این همه، به طور خاص من در رابطه با گزاره احتمالی حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی کشورمان، هیچگاه این موضوع را منتفی ندانسته ام. اسرائیلی ها همیشه آماده حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران هستند و البته که تاکنون نیز کَم خرابکاری علیه تاسیسات و دانشمندان و توانمندیهای هسته ای کشورمان انجام نداده اند».

وی در پایان گفت: «دولت نتانیاهو  آماده انجام ماجراجویی علیه ایران است با این حال، آن ها در پی شریک و متحد در این رابطه هستند و در عین حال سعی دارند تا زمینه هایی جهت مشروعیت‌بخشی به این اقدام خود علیه ایران پیدا کنند. از این رو، با توجه به شرایط جاری کشور و آنچه که پیشتر نیز مورد اشاره قرار دادم، متاسفانه اوضاع برای آن ها مساعدتر شده است. در این راستا، سیاستمداران بِخرد کشورمان بایستی زمینه های ماجراجویی کنشگرانی نظیر اسرائیل علیه ایران را با تلاش جهت بهبود و افزایش رضایت مردم کشورمان و تعاملات بهتر و سازنده بین‌المللی، از بین ببرند».

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. شایان گفت:

    مگس را چه به پلنگ•__•

دیدگاهتان را بنویسید