آیا شغل باریستایی درآمد بالایی دارد؟

    کد خبر :957622

امروزه به دلیل افزایش تعداد کافه‌ها و میزان علاقۀ افراد به نوشیدنی‌های گرم، شغل باریستا موردتوجۀ بسیاری از مردم قرار گرفته است؛ به همین سبب وجود باریستا به یکی از عوامل مهمی در پیشرفت و موفقیت کافه‌ها به‌شمار می‌رود. افرادی که به دنبال افتتاح کافه هستند، در اولین فرصت اقدام به استخدام یک باریستای حرفه‌ای می‌کنند.

باریستای حرفه‌ای لقب کسی است که مهارت آماده‌سازی نوشیدنی‌های گرم و سرد را داشته باشد. همچنین مهارت باریستایی یک حرفۀ مهم برای افرادی است که به دنبال مشاغل پردرآمد هستند. اما این شغل پردرآمد، چالش‌هایی نیز با خود به همراه دارد که از چالش‌های این حرفه می‌توان به انجام چند کار به‌طور هم‌زمان، ساعت کاری بالا و نیاز به کار فکری و فیزیکی هم‌زمان اشاره کرد. واژه‌های کافی لیدی و کافی من نیز از القابی است که معمولاً به افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند داده می‌شود.

تعریف کار باریستا

باریستا یک واژۀ ایتالیایی است و به شخصی دلالت دارد که فارغ از جنسیت، مسئولیت تهیۀ نوشیدنی‌های سردوگرم بر پایه قهوه یا اسپرسو را در کافه برعهده دارد. وظیفۀ اصلی باریستا مدیریت بار گرم کافه و درست‌کردن انواع نوشیدنی‌های گرم از قبیل قهوه، موکا، هات‌چاکلت، کاپوچینو، لاته و اسپرسو است؛ به همین سبب بیشترین مهارت باریستا به تهیۀ انواع قهوه‌ها با طعم‌های مختلف باز می‌گردد.

تهیۀ یک قهوۀ فوق‌العاده نیازمند قواعد و ریزه‌کاری‌های مخصوص به خود است. لباس فرم این افراد با بقیه متفاوت است و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در کافه شناسایی کرد. در کشور آمریکا شغل باریستا فقط به تهیۀ قهوه متکی است. اما در ایتالیا باریستا گسترهٔ وسیعی دارد و تمامی کارهایی که برای تهیۀ یک قهوه الزامی است انجام می‌دهند.

امروزه یکی از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی‌ای که می‌تواند به‌نوعی پردرآمد باشد، شغل باریستا است، این شغل مسئولیت‌ها و وظایفی را نیز برعهده دارد؛ از سری مهم‌ترین وظایف شغل باریستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ مدیریت بار کافه که شامل نظارت بر پرسنل بار مانند سینک من و کمک باریستا می‌شود تا وظایفشان را به‌خوبی انجام دهند.

♦ انواع نوشیدنی‌های گرم را به‌صورت کاملاً تخصصی و حرفه‌ای آماده‌سازی و تهیه می‌کنند.

♦ آسیاب‌کردن دانه‌های قهوۀ تازه و تشخیص درجه‌یک بودن قهوه از وظایف مهم باریستا است.

♦ بروی مواد اولیۀ مصرفی نظارت و کنترل دقیقی دارند.

♦ در نهایت ایجاد طرح‌های جذاب و خلاقانه بر روی فنجان‌های قهوه از وظایف باریستا به‌شمار می‌رود.

تعریف شغل باریستای حرفه‌ای

همان‌طور که اشاره کردیم، وظیفۀ باریستاها کار با دستگاه‌های اسپرسوساز اتوماتیک و دستی است که اسپرسوسازهای دستی نیاز به مهارت و گذراندن دوره دارند. درحالی‌که نوع اتوماتیک آن با پرکردن فیلتر و فشاردادن دکمه به‌راحتی تهیه می‌شود. اما یک باریستای حرفه‌ای وظایفی خیلی بیشتر از فشردن یک دکمه را دارد. وظایف باریستاهای حرفه‌ای بسیار وسیع‌تر است و لازم است دانش کافی درمورد انواع دانه‌های قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها داشته باشد.

همچنین تهیه، طعم دادن و روش‌های دم‌آوری آن به نحو احسنت، از سری وظایف آن‌هاست. اما تخصص شغل باریستا در این موارد خلاصه نمی‌شود و موارد دیگری وجود دارند که به شرح زیر است:

♦ یک باریستای حرفه‌ای باید تخصص لازم برای ترکیب‌کردن انواع قهوه‌ها را براساس ذائقه مشتری داشته باشد و با دانش و مهارت خودش بتواند یک قهوۀ فوق‌العاده را به مشتری ارائه دهد.

♦ شناخت تخصصی از گونه‌های قهوه و فرآوری آن برای تبدیل‌شدن به یک باریستای حرفه‌ای، از واجبات است تا بتوانند با طعم‌آزمایی، کیفیت قهوۀ درجه‌یک را تشخیص دهند.

♦ از دیگر وظایف باریستاها، آگاهی و مهارت مربوط به فوم شیر برای انواع نوشیدنی‌هایی بر پایۀ اسپرسو است.

♦ علاوه بر این موارد، باریستاهای حرفه‌ای علاوه‌بر مهارت برای سرو نوشیدنی‌های گرم، باید بتوانند تا حدودی از پس نوشیدنی‌های سرد بربیایند.

♦ باریستاهای حرفه‌ای می‌توانند با مشتری‌ها در ارتباط باشند و با آگاهی از ذائقۀ مشتریان، به آن‌ها پیشنهاداتی براساس سلیقه‌شان بدهند.

♦ در آخر و باتوجه‌به تمامی مواردی که گفته شد، باریستاهای حرفه‌ای علاوه‌بر دانش و تخصصی که به‌دست می‌آورند، باید به شغل باریستا علاقه‌مند بوده و به‌طور متناوب پیگیر اتفاقات جدید در این حوزه و پیشرفت‌ها و تغییرات آن باشند.

پیش‌نیازهای مربوط به این شغل

اگر جزو کسانی هستید که علاقه به شغل باریستا و قصد ورود به این حرفه را دارید، ضروری است که از تیپ شخصیتی تعریف‌شده‌ای پیروی کنید تا بتوانید به موفقیت‌های عظیمی دست پیدا کنید:

1.روحیۀ منعطف

داشتن روحیۀ منعطف از لازمه‌های این شغل به‌حساب می‌آید! این ویژگی به شما کمک می‌کند تا در هر شرایط و موقعیتی، بتوانید با تمرکز بالا، کار خود را به نحو احسنت انجام دهید. علاوه‌بر این داشتن روحیۀ منعطف باعث می‌شود که شما در برابر رویارویی با انواع چالش‌ها و یا بحران‌های غیرمنتظره، به بهترین شکل برخورد کنید.

2.ذهنی خلاق

در شغل باریستا لازم است ذهنی چندبعدی داشته باشید تا به‌طور هم‌زمان از پس چند کار بربیایید. همین امر موجب می‌شود نقصی در کار شما به وجود نیاید. اگرچه علاقه به قهوه و شیوۀ درست‌کردن آن در این شغل الزامی است، اما به‌تنهایی برای رشد و پیشرفت شما کافی نیست، بلکه ابتکار عمل و خلاقیت بسیار حائز اهمیت است. طعم نوآورانه یا طرح جدید، مشتری را وفادار می‌کند و کیفیت کار شما را افزایش می‌دهد.

3.سرعت عمل و نظم

همان‌گونه که اشاره کردیم، کسانی که به سراغ این کار می‌آیند، باید از تیپ شخصیتی ثابتی استفاده کنند تا بتوانند به موفقیت‌های زیادی در این زمینه دست پیدا کنند، بنابراین الزامی است سرعت عمل بالایی در این زمینه داشته باشند و محیط کار خود را به‌طور پیوسته مرتب کنند و نظم خاصی را در کار خود بیاورند.

4.اخلاق مناسب

به دلیل اینکه برخی باریستاها برای ارائه پیشنهادات مربوط به حرفۀ خود با مشتریان در ارتباط هستند، لازم است خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد باشند؛ بالابودن روابط‌عمومی در شغل باریستا بسیار حائز اهمیت است.

5.مدیریت کار تیمی

در برخی از کافه‌های بزرگ در کنار باریستا، سینک من، کمک باریستا و دیگر عوامل مشغول به کار هستند و باریستا باید روحیۀ رهبری و عملکرد قاطعانه‌ای داشته باشد تا از پس کار تیمی به‌خوبی بربیاید و مهم‌تر از آن، بتواند گروه خود را به‌خوبی مدیریت کند تا کم‌وکاستی‌ای در هنگام ارائه خدمات به مشتریان وجود نداشته باشد.

6.رعایت بهداشت

در شغل باریستایی نیز همانند بسیاری از شغل‌های دیگر، رعایت کامل بهداشت جزو اولویت‌های آن است و به اعتبار کافه و خود شخص باریستا افزوده می‌شود.

آموزش شغل باریستا و شرکت در دوره‌ها

شاید از نظر عموم مردم این کار ساده به نظر بیاید، اما این‌طور نیست و به مهارت خاصی نیاز دارد. همچنین شناخت تمام فوت‌وفن مربوط به قهوه و مشتقات آن، بسیار مورد اهمیت قرار دارد؛ به همین جهت نیازمند گذراندن دوره‌های مختلفی است. وظایفی که در این شغل وجود دارد، مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی باریستایی است و علاوه‌بر آن، نیاز به کار تجربی و تمرین و تکرار زیاد دارد. همچنین لازم است فرد با علاقه به کار خود ادامه دهد و روزبه‌روز در حال یادگیری باشد تا بتواند از خلاقیت و سرعت عمل خود، به‌خصوص در زمان‌های شلوغ کافه استفاده کند.

دوره‌هایی که یک فرد باریستا باید بگذراند، شامل دورۀ آموزش مقدماتی و به دنبال آن دورۀ آکادمیک است که برخی از افراد برای حرفه‌ای شدن در این زمینه، دورۀ آموزش پیشرفته را نیز می‌گذرانند. در سطح مقدماتی، علاوه‌بر آموزش‌هایی که درزمینۀ ویژگی‌های دان، محل کشت و منطقۀ مناسب برای کشت قهوه داده می‌شود، به شناخت و بررسی ابزارآلات و بررسی دستگاه‌های مربوط به سرو قهوه نظیر فرنچ پرس، موکاپات، اسپرسوساز، قهوه‌ساز، ایبربیک و مانند آن پرداخته می‌شود.

همچنین می توانید با مطالعه مقالات قهوه دانش و مهارت خود را بالا ببرید.

مزایا و معایب شغل باریستا

شغل باریستا نیز مانند تمامی شغل‌های جهان از مزایا و معایبی برخوردار است. از مزایای این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ محیط مفرح و آرام‌بخش کافه باعث می‌شود تا محیط کاری بسیار لذت‌بخش شود.

♦ توانایی تشخیص طعم‌های مختلف، حس اعتمادبه‌نفس در فرد را افزایش می‌دهد.

♦ باریستا یک شغل پردرآمد است و درآمد باریستا مناسب گذراندن امور زندگی است.

♦ همکاری با کارکنان دیگر باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی در فرد می‌شود.

♦ امکان اشتغال در هتل‌های لوکس؛ هرچه محیط کار لوکس‌تر باشد، حقوق باریستا نیز بیشتر می‌شود.

♦ با شناخت ذائقه‌های مشتری و سرو نوشیدنی‌ها طبق میل آن‌ها، می‌توان در جذب مشتری تأثیر مثبتی داشت و باعث رشد کار شد.

♦ با رعایت تمامی تکنیک‌ها و اصول، می‌توانید نوشیدنی‌ای درجه‌یک به مشتری ارائه دهید و برای خود اعتبار بخرید.

اما در کنار این مزایا، شغل باریستا معایبی نیز دارد که به شرح زیر است:

♦ سرپا ماندن برای مدت‌های طولانی؛

♦ فضای کاری کوچک و محدود؛

♦ بالابودن میزان دمای دستگاه‌ها؛

♦ آلودگی صوتی مداوم.

سخن پایانی

شغل باریستا که در گذشته به‌عنوان کافه‌چی معروف بود، یکی از مشاغل پردرآمدی است که به‌واسطۀ رونق‌پیداکردن کافه‌ها در شهر، توجۀ افراد زیادی را به خود جلب کرده‌است. این شغل به ویژگی‌های زیادی نظیر مهارت، خلاقیت و صبر و حوصله نیاز دارد تا با رعایت این اصول و تکنیک‌ها، بتوانید نوشیدنی‌ای باکیفیت و درجه‌یکی را تهیه کنید و اعتبار کار خود را بالا ببرید. این شغل از جهت اینکه چالش‌های فراوانی دارد، برای افراد عملگرا و ریسک‌پذیر مناسب است. البته شایان ذکر است که مانند هر شغل دیگری، مزایا و معایبی نیز دارد. اما کسانی که علاقۀ خاصی به این کار دارند، با تمامی معایب آن کنار می‌آیند و بهترین نوشیدنی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید