آیا ترامپ تراژدی ششم ژانویه را در جریان انتخابات میاندوره ای کنگره تکرار می کند؟

    کد خبر :951736
ترامپ تراژدی ششم ژانویه

انتظار می رود که ترامپ و همراهان وی در حزب جمهوریخواه، در بحبوحه برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا و پس از آن، بار دیگر سراغ تنش آفرینی و بحران زایی هایی حرکت کنند و در فضای مشوش جدیدِ ایجاد شده، منافع خود را به نحوی فعال پیگیری و دنبال نمایند. مساله ای که در نوع خود می تواند هزینه‌های قابل توجهی را به منافع ملی آمریکا تحمیل کرده و گسل‌های اجتماعی و سیاسی در این کشور را نیز بیش از پیش تشدید و تعمیق کند.

بازتاب– همزمان با نزدیک شدن به تاریخ 9 نوامبر، موعدِ برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد موضوعات گوناگونِ مرتبط با این رویداد مطرح می شود. در این راستا، برخی از موضع ضعیف دموکرات ها در جریان انتخابات مذکور سخن می گویند و معتقدند که حزب دموکرات باید خود را آماده پذیرش شکست در این انتخابات کند و برخی دیگر معتقدند که حزب دموکرات از شانس بالایی جهت حراست از موقعیت خود به عنوان حزب مسلط در دو مجلس سنا و نمایندگان برخوردار است.

با این همه، این انتخابات جدای از کنشگران مختلفی که در قالب آن ایفای نقش می کنند، یک بازیگر مطرح و البته جنجالی دارد که نوعِ کنشگری های وی می تواند چالش ها و مشکلات عدیده ای را در بحبوحه برگزاری انتختابات میاندوره ای کنگره و به ویژه دوره پس از آن ایجاد کند. این فرد کسی جز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از حزب جمهوریخواه نیست. همان فردی که پس از قطعی شدن شکستش در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، از هیچ جنجال آفرینی جهت تداوم بخشی به حضور خود در قدرت کوتاهی نکرد.

مساله ای که البته نمود عینی خود را در قالب وقوع «حادثه ششم ژانویه» و حمله حامیان افراطی وی به ساختمان کنگره آمریکا و کشته شدن چند نفر در جریان این اتفاق به نمایش گذاشت. از این رو، انتظار می رود که ترامپ بار دیگر در جریان انتخابات میاندوره ای کنگره نیز دو حربه انتخاباتی را در راستای منافع حزب متبوع خود(حزب جمهوریخواه) و به طور خاص با محوریت تضعیف موضع دموکرات ها در پیش گیرد.

 

1- ترامپ و بازی با مهره «تقلب» در انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا

یکی از اقداماتی که به احتمال زیاد ترامپ و اعضای حزب جمهوریخواه (تحت تاثیر ترامپ) در بحبوحه انتخابات میاندروه ای کنگره آمریکا در تاریخ 9 نوامبر و دوره پس از آن (به ویژه در صورت پذیرش شکست از دموکرات‌ها) انجام خواهند داد، طرح این ادعای تکراری است که دموکرات ها در جریان انتخابات، دست به تقلب زده اند. در واقع این ادعا چندین سال است که به ویژه از زمان حضور ترامپ در قدرت، به نحوی مکرر از سوی او و دیگران متحدانش از تریبون های رسمی ایالات متحده آمریکا مطرح می شود و سعی در القای این باور به افکار عمومی آمریکا نیز دارد.

از دید ترامپ و متحدان او، دموکرات ها سعی دارند تا به هر نحو ممکن آمریکا را تسلیم قدرت های خارجی که رقیب آمریکا نیز هستند (نظیر روسیه، چین و ایران) کنند. از این منظر، این طیف جدای از طرح اتهامات مختلف علیه دموکرات ها، حملات زیادی را نیز معطوف به نظام انتخاباتی آمریکا که بنا بر ادعای آن ها به دموکرات ها اجازه می دهد تا در جریان انتخابات اعمال نفوذ کند، خواهند کرد. راهبردی که البته آن هم تکراری است و تاکنون در موقعیت های مختلف شاهد آن بوده ایم.

در این میان نباید فراموش کرد که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، عملیاتی سازی این طرح و نقشه از زمان حضور ترامپ در قدرت در سال 2016 ، معنا و مفهوم جدی تری را پیدا کرده است.

 

2- ترامپ و تاکید بر تعمیق شکاف های سیاسی و اجتماعی در آمریکا

یکی دیگر از حربه هایی که ترامپ و متحدان وی در حزب جمهوریخواه در بحبوحه برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا و پس از آن در دستورکار خواهند داشت، تعمیق و تشدید قطبی گرایی های سیاسی و اجتماعی در جامعه آمریکا است. در واقع، آن ها در راستای منافع خود سعی خواهند کرد تا به انحا مختلف موجب ترویج و توسعه خشم و نفرت شوند.

مساله ای که برای آن ها میدان بازی مناسبی را ایجاد خواهد کرد و اساسا در همین زمین بازی نیز آن ها می‌توانند اهرم های مناسب و موثری را علیه رقبا و دشمنان خود کسب کرده و از آن ها استفاده کنند. از این منظر، هیچ بعید نیست که دور تازه ای از جنجالی آفرینی ها و تنش زایی ترامپ و همراهان وی در حزب جمهوریخواه را در روزهای آتی شاهد باشیم. مساله ای که در نوع خود می تواند هزینه زایی ها و خسارت های قابل توجهی را برای منافع ملی آمریکا در پی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید