آیا بایدن به زوال عقل دچار شده است؟

    کد خبر :988251
زوال عقل جو بایدن

موارد مکرر گاف های بایدن که البته در روزهای اخیر تشدید نیز شده و به مایه خنده و مضحکه وی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است، همه و همه سبب شده تا به مساله سلامت او به نحو جدی تری پرداخته شود و حتی بسیاری از ضرورت سنجش مجدد توانایی های بایدن جهت تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا سخن می گویند.

بازتاب -چه در دوره قبل از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا و چه به ویژه پس از حضور وی در کاخ سفید، موارد متعددی وجود داشته اند که افکار عمومی و البته رسانه ها، سوال‌های جدی را در مورد سلامت ذهنی رئیس جمهور کنونی آمریکا مطرح کرده اند. در این راستا، گاف های مکرر بایدن در مواردی نظیر جابجا گفتن اسم افراد و کشورها، و حتی دست دادن و صحبت با انسان های فرضی و یا مدیریت راه رفتنِ او توسط دستیارانش در کاخ سفید، پرسش های جدی را در مورد سلامت عقلی و ذهنی بایدن ایجاد کرده اند.

در ابتدای دوره ریاست جمهوری بایدن، یک پزشک نروژی با استدلال هایی به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور آمریکا با مشکل زوال عقل رو به رو است. البته که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در جریان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا، سرمایه گذاری فراوانی را روی استفاده از این نقطه ضعف بایدن انجام داده بود با این حال بایدن در جریان مناظرات مذکور، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد و نقشه ترامپ را خنثی کرد. اگرچه که پس از آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن نیز، پزشک مخصوص رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید سلامت ذهنی بایدن را مورد تایید قرار داد.

با این حال موارد مکرر گاف های بایدن که البته در روزهای اخیر تشدید نیز شده و به مایه خنده و مضحکه وی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده، همه و همه سبب شده تا به مساله مذکور به نحو جدی تری پرداخته شود و حتی بسیاری ازضرورت سنجش مجدد توانایی های بایدن جهت تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا سخن می گویند.

به طور کلی 2 سناریوی عمده و محوری در رابطه با وضعیت سلامتی بایدن و رفتارهای عجیب او در روزها و ماه های اخیر مطرح می شود که توجه به آن ها در درک رفتار بایدن، از اهمیت فراوانی برخودار است.

اولا، عده ای بر این باورند که بایدن حقیقتا با مشکلات حاد سلامتی رو به رو است اما حزب دموکرات در شرایط کنونی آلترناتیو قابل اتکایی برای او که بتواند رقبای قدرتمند وی در حزب جمهوری خواه نظیر “ران دی سانیتس” فرماندار فلوریدا و یا “دونالد ترامپ” رئیس جمهور سابق آمریکا را در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا شکست دهد، سراغ ندارد.

از این رو، بایدن صرفا به مهره پیشبرد سیاست های حزب دموکرات تبدیل شده و حفظ ظاهر می کند اما این حزب دموکرات است که کلیت سیاست های دولت وی را رهبری و هدایت می کند. در این منظومه، اینکه بایدن فقط بتواند ظاهر قضیه را نگه دارد برای حزب دموکرات کفایت می کند و در این رابطه، ملاحظات خاص دفتر ریاست جمهوری آمریکا در برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بایدن و نشست های رسانه ای او نیز گواهی روشن بر این ادعا است که دموکرات ها به طور دقیق، فعالیت ها و تحرکات بایدن را رصد و تا جای ممکن سعی دارند فضایی مساعد را برای فعالیت های وی ایجاد کنند.

دوما، سناریوی دیگری نیز به ویژه در آمریکا در مورد وضعیت سلامتی بایدن مطرح می شود این است که بایدن وضعیت سلامتی چندان بدی هم ندارد با این حال، او و حزب دموکرات به نوعی در حال بازی با کارت سلامت رئیس جمهور مستقر آمریکا هستند. این همان طرحی است که مثلا به زعم برخی در روسیه نیز ولادیمیر پوتین آن را به پیش می برد و سعی دارد تا با تصویرسازی یک رئیس جمهورِ بیمار از خود، تا جای ممکن این تصور را در دیگران ایجاد کند که او در حال سقوط و نزول است اما در بزنگاه‌های مهم، وی قدرتمندانه وارد میدان می شود و در شرایطی که رقبای او با تمام توان خود وارد میدان نمی شوند، کنشگری های موثری را از خود نشان می دهد و مخالفان و رقبایش را از میدان به در می کند.

از این منظر، برخی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که آمریکای کنونی نیز شاهد سناریویی مشابه با این مساله است و اصلی ترین نمود این طرح نیز در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مناظره مستقیم بایدن با ترامپ اتفاق افتاد. جایی که ترامپ با سوالات مداوم و صحبت های سریع خود سعی داشت تمرکز بایدن را به هم بریزد اما در نهایت این بایدن بود که به خوبی جلسه را کنترل کرد و توانست ترامپ را شکست دهد(بر اساس نتایج بسیاری از نظرسنجی هایی که در آن زمان صورت گرفته است).

با این همه، بعید به نظر می رسد که روند ارائه تحلیل و تفسیرها در مورد وضعیت سلامتی بایدن به این زودی‌ها متوقف شود و باید دید که پایان این ماجرا در نهایت به چه نقطه ای ختم می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید