آیا «اشعه» در درمان سرطان مؤثر است؟

    کد خبر :664179
آیا «اشعه» در درمان سرطان مؤثر است؟

عضو انجمن فیزیک پزشکی ایران با بیان اینکه تقریباً در ۵۰ درصد سرطان‌ها از اشعه برای درمان استفاده می‌شود، گفت:کار اشعه از بین بردن تومورهای سرطانی است و اگر به درستی استفاده نشود، می‌تواند سلول‌های سالم را تخریب کند.

سید ربیع مهدوی، عضو انجمن فیزیک پزشکی ایران در حاشیه برگزاری کنگره سالیانه انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، اظهار داشت: درمان سرطان نیازمند نظام‌های مختلف علمی است؛ از کلینیک گرفته تا رادیولوژی و فیزیک رادیوتراپی که باعث می‌شود بتوان یک درمان کامل را انجام داد.

 

وی با اشاره به اهمیت فیزیک رادیوتراپی در حوزه درمان سرطان‌ها، افزود: چگونگی استفاده از اشعه در زمینه درمان سرطان، یکی از نکات قابل توجه است که باید به آن دقت شود.

 

این متخصص فیزیک رادیوتراپی با بیان اینکه تقریباً در درمان ۵۰ درصد سرطان‌ها در قسمتی یا به طور کامل از اشعه برای درمان استفاده می‌شود، گفت: اشعه، یکی از پر کاربردترین شیوه‌های درمانی برای از بین بردن تومورهای سرطانی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اساساً هدف ما این است که به دنبال کاهش عوارض استفاده از اشعه باشیم؛ زیرا، اشعه یک تیغ دو دم است که اگر درست استفاده نشود، می‌تواند عوارض و صدمه به بیمار وارد کند و اگر درست استفاده شود، باعث خواهد شد علاوه بر روند درمان مطلوب بیماران مبتلا به سرطان، هزینه‌های نظام سلامت را کاهش ‌دهد.

 

وی افزود: کار اشعه از بین بردن تومورهای سرطانی است و اگر به درستی استفاده نشود، می‌تواند سلول‌های سالم را تخریب کند و در نتیجه بیمار دچار عوارض گوناگونی می‌شود.

 

عضو انجمن فیزیک پزشکی ایران اظهار داشت: در ایران هم مثل سایر کشورهای دنیا، کاربرد اشعه برای درمان سرطان‌ها زیاد است، اما با توجه به ترافیک بالای بیماران و کمبودهای تجهیزاتی و نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه هستیم.

 

‌به گزارش فارس،مهدوی با اشاره به اهمیت رادیوتراپی در حوزه درمان سرطان‌ها، گفت: تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی در کشور بسیار اندک و انگشت شمار است؛ در حالی که حداقل بیش از ۳۰۰ دستگاه رادیوتراپی نیاز داریم.

 

وی افزود: برای ارائه یک درمان استاندارد نیاز است که به ازای هر یک میلیون جمعیت، حدود سه تا چهار دستگاه رادیوتراپی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید