گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران؛ آمریکا و طرف های برجام واکنش نشان دادند

    کد خبر :825200
گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران

طرف های برجام درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون ایران اعلام موضع کردند.

انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا سطح ۲۰ درصد، سبب اظهارنظر و موضع گیری طرف های برجام شد.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در «وین» و رئیس هیئت مذاکره کننده این کشور در مذاکرات وین پیرامون برجام در توییتر نوشت «آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران قصد تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا سطح ۲۰ درصد را دارد. آمریکا به نوبه خود، سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. بازگشت فوری به مذاکرات وین و احیای برجام تنها راه برون رفت از این چرخه معیوب است.»

از سوی دیگر، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تولید اورانیوم غنی شده تا سطح ۲۰ درصد توسط ایران، این اقدام را «نگران کننده و گامی ناگوار به سمت عقب» خواند.

وی در ادامه ضمن طرح ادعای «آمادگی و نیت صادقانه» آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت که پنجره دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام همچنان باز است.

سه کشور اروپایی طرف برجام نیز در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را در مورد گام‌های ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی شده اعلام کردند.

آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مذکور مدعی شدند که این اقدام ایران نقض جدی تعهداتش در برجام است. آن‌ها در ادامه از ایران خواستند تا آن چه را فعالیت‌های ناقض برجام توصیف کردند، متوقف کرده و به مذاکرات جاری برجام بازگردد.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام همچنین ادعا کردند که اگرچه تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات وین هنوز مشخص نشده، اما گام‌های جدید ایران به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در ۶ دور گذشته مذاکرات تهدید می‌کند.

این بیانیه در بخشی دیگر ادعا می‌کند که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند.

به گزارش میزان، تاکنون ۶ دور از مذاکرات وین با هدف احیای برجام با مشارکت طرفین این توافق و آمریکا برگزار شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید