آن تایلر با یک رمان جدید بازگشت/ روایت زندگی ناقهرمان‌ها

    کد خبر :705356

به نقل از نیویورک تایمز، آن تایلر رمان‌نویس، نویسنده داستان‌های کوتاه و منتقد ادبی آمریکایی با رمانی جدید به نام «موقرمز کنار جاده» بازگشته است.

منتقد نیویورک تایمز ایمی بلوم درباره او می‌نویسد که تایلر می‌داند چه کار می‌کند. او کاملاً برادرها و خواهرهای فضول، شاکی و گول‌زننده و تمام افرادی که مجبور می‌شود به داخل مشکلات‌شان کشیده شود را می‌شناسد. او با رخدادهای خانوادگی پرهرج‌ومرج که هم خنده دارند و هم درد، آشنایی دارد و مادران خسته و عصبانی، ازدواج‌های با سوء‌تفاهم‌ها و گذشته و حال شهر خود یعنی بالتیمور را می‌شناسد؛ شهری که به هیچ وجه شبیه سریال «وایر» نیست، اصلاً شباهتی با خشونت و قتل «نگهدارنده‌ها» ندارد و بازی‌های سیاسی زادگاه نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا را هم ندارد.

منتقد نیویورک تایمز می‌نویسد: «این بالتیمور فقط نردبان و سیاره آن تایلر است و او می‌داند که حافظه می‌تواند قدرتمند، یک راهنما و همچنین یک دروغگو باشد».

به گزارش مهر ،مایکا مورتیمر شخصیت اول داستان رمان جدید او یک قهرمان نیست و خوانندگان آن تایلر با او آشنایی دارند. او شکل و شمایل خوبی دارد، بلد است چند غذا درست کند، بعد از شام ظرف‌ها را می‌شوید و محتاط و باثابت است و از این کیفیت‌های خود لذت می‌برد. شخصیت اول‌های تایلر افراد هیجان‌انگیزی نیستند. آن‌ها پشیمان می‌شوند و اجتناب می‌کنند. آن‌ها نگران می‌شوند و می‌ترسند. آن‌ها اهداف کوچکی تعیین می‌کنند و اغلب شکست می‌خورند.

همانطور که در کتاب‌های دیگر این نویسنده یعنی «توریست تصادفی»، «قدیس شاید» و «قطب‌نمای نوآ» دیده می‌شود، شخصیت‌ها منفعل، نگران، منزوی، نه خیلی باهوش و بامزه و البته نه خیلی هم بی‌نمک هستند. مانند مایکا، آن‌ها ایده‌ای ندارند تا وقتی که یک اتفاق بزرگ، شاید یک تراژدی، آن‌ها را بیدار کند، بلرزاند و تغییر دهد.

منتقد نیویورک تایمز می‌نویسد: «هیچ کس جذابیت‌ها و ترس‌های گردهمایی‌های خانوادگی را بهتر از تایلر روایت نمی‌کند».

او درباره شخصیت اول داستان رمان جدیدش می‌گوید «آدم فکر می‌کند که چه چیزی در ذهن چنین فردی می‌گذرد. مردی بسیار محدود و بسته است. هیچ چیزی ندارد که مشتاقش باشد و درباره هیچ چیز رویاپردازی نمی‌کند» اما در عین حال اضافه می‌کند که «تایلر آنقدر در کار خود خوب است که اجازه نمی‌دهد آنطور که می‌خواهم مایکا را کنار بزنم».

این منتقد در نهایت می‌گوید: «تایلر تمام استعدادهایی را دارد که یک رمان‌نویس نیازمند آن‌هاست: موشکافی دقیق، حس همدردی و ارتباط که مستقیم و متعجب‌کننده است. او خوبی بدون خجالتی هم دارد».

رمان «مو قرمز کنار جاده» در ۱۹۲ صفحه، از سوی انتشارات آلفرد و ناپف به قیمت ۲۶.۹۵ دلار از سوم مارس وارد بازار نشر شده و نگاه تحسین آمیز منتقدان را برانگیخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید