آمریکا پیغام فرستاده اگر تلافی نکنید، بخشی از تحریم‌ها را برمی‌داریم

    کد خبر :670230

دولت ترامپ پس از اقدام به ترور سردار سلیمانی، در ازای عدم‌پاسخگویی و اقدام تلافی‌جویانه، وعده مذاکره برای لغو بخشی از تحریم‌ها از جمله خط ارزی مورد نیاز اینستکس را داده که با واکنش تند وزارت خارجه مواجه شده است.

 

وزیر خارجه قطر روز گذشته در سفری اعلام نشده رهسپار تهران شد و با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرد.

 

براساس خبری که وزارت خارجه در اختیار رسانه‌ها قرار داده محمدبن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر شرایط تنش‌زای جاری در منطقه پس از تحولات اخیر را حساس و نگران‌کننده توصیف کرد و اظهار داشت: باید راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای کاهش این تنش‌ها و بازگشت آرامش به منطقه پیدا کرد.

 

ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز با تروریستی خواندن اقدام نظامیان آمریکایی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی رژیم آمریکا را مسئول عواقب و پیامدهای آن خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان تنش در منطقه نیست و حضور و دخالت نیروهای خارجی و فرامنطقه‌ای باعث بی‌ثباتی، ناامنی و افزایش تنش در منطقه حساس ماست.

 

گفته می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با امیر قطر از او خواسته که برای جلوگیری از حملات احتمالی علیه اهداف آمریکایی پس از ترور سردار سلیمانی، میانجی‌گری کند که به‌نظر می‌رسد ایران در امان‌ ماندن نیروهای آمریکایی را منوط به خروج از منطقه توصیف کرده است. از سوی دیگر اخباری مبنی بر نقش داشتن قطر در بخشی از عملیات ترور سردار سلیمانی منتشر شده که براساس این اخبار پهپادی که اقدام به ترور سردار سلیمانی کرده از پایگاه العدید قطر برخاسته و به عراق رفته است.

 

ایران بارها اعلام کرده است درصورتی که از هر یک از پایگاه‌های آمریکا در منطقه اقدامی علیه منافع ایران صورت بگیرد حق هدف قرار دادن آن اهداف را برای خود محفوظ نگاه خواهد داشت.

 

هنوز مقامات رسمی ایران اعلام نکرده‌اند پهپاد مهاجم از چه مبدأیی عازم عراق شده هرچند ادعاهایی مبنی بر برخاستن پهپاد از خاک عراق پیش از عملیات حکایت دارد با این حال گفته شده پهپاد‌ها از یکی از پایگاه‌های آمریکا در منطقه به سمت عراق گسیل شده‌اند. ظریف همچنین دیروز با وزیران خارجه روسیه، چین، تاجیکستان، ترکیه و نیز آذربایجان و عراق رایزنی کرد که محور همه این دیدارها بررسی ابعاد اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی بوده است.

 

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دیگر مقامی بود که 24ساعت پس از رایزنی تلفنی با مقامات آمریکایی ازجمله وزیر خارجه این کشور با ظریف تبادل‌نظر کرد.

 

گفت‌وگوی روحانی با وزیر خارجه قطر

وزیر خارجه قطر به‌عنوان فرستاده امیر این کشور دیروز با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقدام تروریستی اخیر آمریکا را به‌عنوان حمایت جدید آن کشور از تروریسم می‌دانیم، اظهار داشت: شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، مردم ما را قوی‌تر و مصمم‌تر از همیشه ساخته و مسئولیت تمام پیامدهای این اقدام تروریستی در منطقه به‌عهده آمریکا خواهد بود و در این زمینه هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد. حسن روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در هیچ مقوله‌ای آغازگر تنش و تشنج در منطقه نبوده است، افزود: اگر همه در برابر تجاوز آمریکا یکصدا نباشیم خطر بزرگی همه منطقه را تهدید می‌کند. وی افزود:آمریکایی‌ها متأسفانه وارد مسیر جدیدی شده‌اند که می‌تواند برای منطقه بسیار خطرناک باشد؛ لذا در چنین شرایطی رایزنی و هماهنگی نزدیک‌تر بین کشورهای دوست ضروری است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر هیچ تنشی نبوده که منجر به ناامنی در منطقه شود، تصریح کرد: آنچه باعث تنش و تشنج در منطقه در سال‌های اخیر بوده اقدامات نابخردانه آمریکاست. روحانی با بیان اینکه سردار سلیمانی چهره جهانی در مبارزه با تروریسم بود و همه می‌دانند که چه نقش مؤثری در امنیت منطقه به‌ویژه در عراق و سوریه داشت، خاطرنشان کرد: امیدوارم حرکت مردم عراق در تشییع باشکوهی که انجام داده‌اند و تشییع باشکوهی که در ایران انجام خواهد شد، آمریکا را متوجه سازد که چه خطای بزرگی مرتکب شده است. رئیس‌جمهور گفت: در شرایط کنونی از کشورهای دوست و همسایه توقع داریم که با لحن صریح، آمریکا را در این جنایت محکوم کنند؛ چراکه آمریکا یک فرمانده بزرگ نیروهای مسلح ایران را در کشور دیگری به جنایت‌بارترین شکل به شهادت رسانده است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: زمانی که قطر در شرایط محاصره قرار گرفته بود، ایران در آن شرایط در کنار دولت و ملت قطر بود و باز هم کنار شما خواهیم بود و امیدواریم توافقاتی که با امیر قطر در مالزی داشتیم، هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود. وزیر خارجه قطر هم گفت: به هیچ عنوان پیش‌بینی نمی‌کردیم که چنین اتفاقی بیفتد و چنین تصمیمی روزی گرفته شود. اینگونه اقدامات سابقه نداشته است و از این بابت نگران هستیم.

 

سکوت نمی‌کنیم

 

رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترک تأکید کرد: باید در برابر اقدامات بی‌خردانه پاسخ داد و بی‌تردید سکوت در برابر متجاوز و ظالم، او را جسورتر خواهد کرد. روحانی با بیان اینکه مردم ایران از این اقدام آمریکایی‌ها بسیار عصبانی هستند، اظهارداشت: کار آمریکا بسیار غلط و نابخردانه بود، آمریکا امروز جنایت بزرگی علیه ما مرتکب شده و اگر ما سکوت کنیم فردا این اقدام نسبت به کشورهای دیگری انجام خواهد شد. رئیس جمهور ترکیه نیز با بیان اینکه مراسم پرشکوه تشییع شهید سلیمانی را از تلویزیون عراق دیده است، افزود: همه این تصاویر به وضوح نشانگر علاقه و توجه مردم عراق به سپهبد سلیمانی بود و اینجانب به سهم خود از خداوند برای ایشان طلب رحمت و غفران دارم. رجب طیب اردوغان همچنین با اشاره به گفت‌وگوی وزرای خارجه 2کشور، افزود: در دیداری که در آینده نزدیک در تهران خواهیم داشت موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهیم داد.

 

روایت ظریف از پیام نابخردانه آمریکا

 

وزیر امور خارجه در یک برنامه تلویزیونی در مورد ارسال پیام آمریکایی‌ها به ایران گفت: سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا یک پیام نابخردانه‌ای را از سوی آمریکایی‌ها برای ما آوردند که ما جواب قاطعی را به‌ آنها دادیم. در واقع دیروز 2بار سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا احضار شد که دفعه اول برای اعتراض به اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی بود و بعدازظهر نیز پاسخ بسیار محکم و مناسب ایران به‌صورت مکتوب در واکنش به پیام گستاخانه آمریکایی‌ها به سفیر سوئیس داده شد. ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها از محبوبیت سردار سلیمانی در منطقه آگاه بودند، افزود: آنها این اقدام را برای این انجام دادند که احساس می‌کردند هیمنه آنها به هم ریخته است. آنها یک کار غلطی انجام داده‌اند و اکنون نگران عواقب آن هستند. هنوز جزئیات رسمی درباره پیام آمریکایی‌ها منتشر نشده اما همشهری کسب اطلاع کرده که آمریکایی‌ها پیشنهادی وقیحانه و معامله‌گونه در رابطه با خون سردار سلیمانی مطرح کرده‌اند، دولت ترامپ پس از اقدام به ترور فرمانده عالی رتبه نظامی ایران در ازای عدم‌پاسخگویی و اقدام تلافی‌جویانه، وعده مذاکره برای لغو بخشی از تحریم‌ها ازجمله خط ارزی مورد نیاز اینستکس را داده که با واکنش تند وزارت خارجه مواجه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید