آخرین تلاش های «ترامپ» برای تشدید نا امنی ها در خاورمیانه/ هدف آمریکا از تروریستی خواندن انصارالله یمن چیست؟

    کد خبر :777241

تنها چند روز مانده به پایان کار دولت کنونی آمریکا، ترامپ نام جنبش انصارالله یمن را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. این اقدام منجر به پیچدگی بیش‌تر جنگ یمن، تشدید فجایع انسانی ناشی از آن و دشوار شدن مسیر برای راه‌حل سیاسی خواهد شد. هدف دولت ترامپ از این اقدام چیست؟

«بازتاب»؛ آرش صفار– وبسایت خبری-تحلیلی «میدل ایست آی» در یادداشتی به بررسی پیامدهای قرار دادن نام انصارلله یمن در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا پرداخته است.

به گفته پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، هدف این کشور از این اقدام پاسخ‌گو کردن جنبش حوثی نسبت به «اقدامات تروریستی» این گروه، از جمله حمله به زیرساخت‌ها و کشتی‌های تجاری و اقداماتی است که غیرنظامیان را تهدید می‌کند، بوده است.

به گفته پمپئو، این اقدام در راستای پیشرفت تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در یمن مستقل و متحد که از «دخالت‌های ایران» آزاد و با همسایگان خود در صلح باشد، انجام شده است.

در حالی که اقدام ایالات متحده از سوی دولت «عبدالربه منصور هادی»، مورد تمجید قرار گرفته است، «محمد البوخیتی»، از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله گفته است «این اقدام به نفع آمریکا نیست، چراکه که آمریکا را از هر گونه نقش سیاسی در آینده یمن و منطقه محروم می‌کند».

اقدامات آمریکا شرایط یمن را بیش‌ازپیش پیچیده می‌کند. در یمن بیش از 2 میلیون کودک زیر پنج سال به غذای کافی دسترسی ندارند و بیش از 24 میلیون نفر به کمک‌های انسان‌دوستانه نیازمند هستند؛ قرار دادن نام جنبش حوثی در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، آژانس‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی را برای انجام مأموریت‌های خود با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو خواهد کرد.

به گفته «مایکل پیج»، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، «شهروندان یمنی همین الان هم با خطراتی که بقای آن‌ها را تهدید می‌کند، از جمله خطر قحطی روبه‌رو هستند.

اقدام دقیقه آخری دولت ترامپ برای تروریستی قلمداد کردن حوثی‌ها، بار دیگری بر دوش غیرنظامیان یمنی می‌گذارد و می‌تواند گروه‌های اهداکننده کمک‌های انسان‌دوستانه را مجبور کند تا ارسال کمک‌های خود به میلیون‌ها نفر -که در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها هستند- را محدود یا متوقف کنند».

انصارالله یمن

 

به باور نویسنده گزارش، ایالات متحده، جنبش انصارالله را به عنوان یک نیروی نیابتی ایران می‌بیند و قرار دادن نام آن در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، در واقع بخشی از سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

با این وجود نویسنده بر این موضوع تأکید می‌کند که در مورد نفوذ ایران در یمن، اغراق شده است. بنابر این یادداشت، اگرچه پس از تصرف صنعا توسط جنبش انصارالله، ایران کمک‌های نظامی خود به این جنبش را افزایش داده است، این امر به این معنا نیست که ایران تصمیمات انصارالله را کنترل می‌کند.

اعمال قوانین مربوط به سازمان‌های تروریستی خارجی بر جنبش انصارالله از 19 ژانویه 2021 یعنی یک روز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن آغاز می‌شود؛ این مسئله سبب دشوار شدن مسیر دولت بایدن برای مداخله جهت پایان دادن به جنگ یمن و تحقق یک راه‌حل سیاسی خواهد شد.

نویسنده بر این موضوع تأکید می‌کند که به لحاظ سیاسی هر گونه تلاشی برای صلح در یمن بدون در نظر گرفتن انصارالله و مذاکره با این جنبش، محکوم به شکست است. بنابراین قرار دادن نام این گروه در لیست سازمان‌های تروریستی، موضوعات را برای کابینه بایدن پیچیده‌تر می‌کند. از سوی دیگر این اقدام تمایل رهبران انصارالله برای مذاکره با نمایندگان آمریکا را کاهش خواهد داد.

همچنین اقدام آمریکا، تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به صلح را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته سخنگوی دبیر کل، سازمان ملل نگران است كه این اقدام ایالات متحده، اثرات مخربی بر تلاش‌ها برای از سرگیری روند سیاسی در یمن داشته باشد و باعث قطبی‌شدن بیشتر مواضع طرفین درگیری شود.

با توجه به یادداشت میدل ایست آی، به نظر می‌رسد اقدام دولت ترامپ از یک‌سو با هدف ناهموار کردن مسیر دولت بایدن برای هر گونه مداخله جهت دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی انجام شده و از سوی دیگر چک سفید امضای دیگری در اختیار عربستان قرار داده است.

تروریستی اعلام کردن انصارالله اولا دستاویزی برای عربستان جهت مشروعیت بخشیدن به جنگ خود علیه یمن و شانه خالی کردن از فجایع انسانی ناشی از آن می‌دهد و در ثانی ریاض را تا حدودی از فشارهای احتمالی دولت بایدن مصون خواهد کرد؛ چراکه خروج نام یک گروه از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا، تنها در حوزه اختیارات دولت نیست و نیازمند موافقت کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) است.

از سوی دیگر، این اقدام آمریکا که اجرای آن به 19 ژانویه یعنی آخرین روز مسئولیت دولت ترامپ موکول شده است، دست کم به لحاظ سیاسی هیچ سودی برای او همراهانش ندارد و تنها نشان‌دهنده نفوذ لابی سعودی در واشنگتن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید