آمریکا: منتظر ایران آماده برای مذاکره با حسن نیت هستیم

    کد خبر :864319
منتظر ایران آماده برای مذاکره با حسن نیت هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره مواضع دولت بایدن در قبال از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پاسخ داد.

وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که از دیدگاه دولت بایدن، آیا مذاکرات وین روز دوشنبه هشتم آذر [۲۹ نوامبر] نتیجه مثبتی در بر خواهد داشت، گفت: همان طور که می‌دانید ما چند ماه سعی کرده‌ایم مذاکرات از سر گرفته شوند. پیش‌رفت خوبی در شش دور قبلی مذاکرات انجام شده بود. از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران، وقفه‌ای چندماهه در این مذاکرات افتاد. بنابراین، ما امیدواریم دولت جدید ایران در وین حاضر شده و آماده برای مذاکره با حسن نیت، پیش‌رفت‌هایی که در شش دور قبلی مذاکرات انجام شده بود را مبنای کار قرار دهد.

پرایس در این راستا ادامه داد: ما همچنان بر این باوریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته‌ای]، بهترین و موثرترین ابزار است که می‌توان با آن محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی را دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد و مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شد.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن در نظر دارد برای جلب اعتماد اقداماتی انجام دهد که روند این مذاکرات آسان‌تر شود، بیان کرد: ما به ضوح گفته‌ایم که حاضر نیستیم برای چنین چیزی اقدامات یک‌جانبه‌ای انجام دهیم. به نظرم این موضوع را از ماه آوریل روشن کرده‌ایم. امیدوارم همین جدیت در هدف را در ایرانی‌ها هم موقع بازگشتشان به وین در هفته بعد، شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توضیح این که آیا آمریکا راغب به انجام دادن توافقی موقتی با ایران است یا نه، گفت: ما راغب به آزمودن این طرح هستیم که ببینیم آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام برسیم یا نه. این اولویت ما است چون بهترین راه برای اطمینان یافتن از این است که از دست یافتن ایران به یک سلاح هسته‌ای، به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی ممانعت شود. محتاطانه نیست که فرضیات و احتمالات را قبول کنیم، دقیقا به این خاطر که فرصتی کمتر یک‌ هفته برای آزمودن این امر داریم که آیا دولت جدید ایران با حسن نیت مذاکره خواهد کرد یا نه. بعد از آن به چیزهای بیشتری پی خواهیم برد.

به گزارش ایسنا، پرایس در پاسخ به این سوال که آیا تیم مذاکره کننده آمریکا برای دیدن این حسن نیت از جانب ایران، یک بازه زمانی در گرفته است یا نه، توضیح داد: متاسفانه یکی از پیچیدگی‌ها این است که این مذاکرات به طور غیر مستقیم با ایران انجام می‌شود. بنابراین، این روندی است که به نوعی باید تکرار شود. این روند، روندی است که مستلزم رایزنی‌های عمیق ما با شرکایمان در گروه ۱+۵ در وین است. آن‌ها در برخورد اول متوجه خواهند شد دولت جدید چه رویکردی را در پیش کمی‌گیرد و ما هم ارتباط نزدیکی با آن‌ها خواهیم داشت. طبعا این کاری است که ما از زمان پایان یافتن دور ششم مذاکرات و در چندین ماه پیش انجام داده‌ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید