آمریکا در جنگ جهانی سوریه از ایران شکست خورد

    کد خبر :852316
آمریکا در جنگ جهانی سوریه از ایران شکست خورد

روزنامه کویتی الرأی با انتشار این ارزیابی نوشت: ایران همه را وادار می‌کند تا سوریه را به آغوش جامعه بین‌الملل برگرداند.

‎کشتی‌های حامل سوخت ایران برای لبنان از طریق سوریه، پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهمی را با قدرت روی میز گذاشتند و پیامد‌ها و پس‌لرزه‌های آن نه‌تن‌ها به لبنان بلکه به آمریکا، روسیه و کشور‌های عربی رسید و آن‌ها شروع به بازنگری در محاسبات خود و پایان دادن به محافظه‌کاری و مخالفت خود با بازگشت سوریه به آغوش عربی کردند.

حوادث زیادی در ماه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا رخ داده که از سفر پادشاه اردن به واشنگتن و مسکو و سفر اسد به روسیه آغاز شد و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور ترکیه هم به زودی به واشنگتن سفر کند. همچنین بغداد میزبان دو نشست بود، نمی‌توان این تحرکات را از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان پس از بیست سال اشغال جدا دانست.

تحول برجسته‌تر، اظهارات عبدالله دوم پادشاه اردن در واشنگتن بود مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور بشار اسد باقی است و باید به‌دنبال راهی برای گفتگو با وی بود.

آمریکا در‌ها را به روی بازگشت سوریه به لبنان و اردن برای آوردن گاز مصر از طریق آنچه به خط عربی موسوم است، به لبنان باز کرده است که در راستای تلاش برای جلوگیری از سرازیر شدن مازوت و بنزین ایرانی به لبنان از طریق حزب‌الله است.

اما نفت ایران تنها مشکلی نیست که آمریکا و برخی کشور‌های عربی از آن وحشت دارند، بلکه از باقی ماندن سوریه در کنار ایران می‌ترسند، دولت‌های آمریکا طی سال‌های گذشته هرگونه همسویی و نزدیک شدن به سوریه را مانع شده بودند.
اروپا حتی یک روز هم روابط امنیتی خود را با سوریه قطع نکرد، ولی دمشق برای همه هیئت‌هایی که به دمشق سفر می‌کردند، بازگشایی سفارتخانه‌ها را پیش از آنکه روابط سیاسی از سرگرفته شود، شرط کرده بود.

طی هفته‌های اخیر، سوریه شهر‌های درعا و طفس را آزاد کرد. شکی نیست که نفوذ و حضور ایران، به‌دلیل دعوت سوریه از تهران برای حمایت از دمشق در برابر جنگ جهانی بود. علاوه بر آنکه باید به اقدام آمریکا در بازداشتن بسیاری از کشور‌ها از عادی‌سازی روابط با سوریه اشاره کرد که میدان را در سرزمین شام برای ایران باز گذاشت. اکنون نفتکش‌های ایرانی از طریق سوریه سوخت را به لبنان می‌رسانند؛ همچنان که سلاح حزب‌الله، سلاح کوبنده برای موازنه است.

همچنین باید به حضور ایران در قنیطره برای مقابله با اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه اشاره کرد.

واقعیت پایان جنگ و اینکه نظامیان آمریکایی و ترکیه‌ای تنها شمال سوریه را اشغال کرده‌اند، خود را به کشور‌های عربی و غربی برای بازگرداندن سوریه به مسیر عادی تحمیل می‌کند.

همه این تحولات نشان می‌دهد ایران به یک قدرت منطقه‌ای بسیار قوی‌تر از دوران آغاز جنگ علیه سوریه در سال 2011، تبدیل شده و همچنین زمان اعتراف آمریکا به شکست اهدافش فرار رسیده است.

منبع: روزنامه کیهان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید