آمریکا به برجام برگردد، ما هم برمی گردیم

    کد خبر :782011

سخنگوی دولت گفت: تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات برجامی، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی آمریکاست.

آقای ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در خصوص موضع دولت درباره اظهارات دولت آمریکا که اعلام کرده است که برای بازگشت به برجام ابتدا باید ایران به تعهدات پیشین خود برگردد گفت: موضع ما درباره این همیشه روشن بوده است. آمریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و با اقدامات متعددی از جمله وضع تحریم‌های یکجانبه نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

وی افزود: برخلاف آمریکا ما هرگز از برجام خارج نشده ایم و تا یکسال پس از خروج آمریکا به تعهدات خود بطور کامل عمل کرده ایم، اما در واکنش متناسب به خروج آمریکا و ناتوانی دیگر اعضای برجام در عمل به تعهدات شان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود مطابق با بند ۳۶ برجام (که به ما اجازه می‌دهد در واکنش به عدم اجرای تعهدات سایر طرف ها، تعهدات خود را بطور جزئی یا کلی متوقف کنیم) متوسل شدیم.

اقای ربیعی تصریح کرد: دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند. تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی آمریکاست. اما به محض به آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما نیز بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.
سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت درباره انتخاب راب مالی به عنوان مسئول پرونده ایران در آمریکا گفت:

ما نظری درباره انتصاب افراد در دولت آمریکا نمی‌دهیم، اما در این رابطه، متوجه این قاعده کلی هستیم که دیپلماسی سازنده بدون کسانی که به دیپلماسی سازنده باور دارند، به نتیجه نمی‌رسد، اما در عین حال ما در ارزیابی نهایی نه به افراد و جملات آن‌ها بلکه به رفتار‌ها و تصمیم‌های آن‌ها توجه داریم.

وی افزود: رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت. از نظر ما فرآیند بازگشت آمریکا به برجام تابع فرمول پیچیده‌ای نیست و با به کار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت می‌تواند رخ بدهد.

مجدد تاکید می‌کنم، بدون فاصله زمانی به محض بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خود، ایران بطور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.

سخنگوی دولت درخصوص اصرار رئیس جمهور فرانسه مبنی بر افزودن عربستان به مذاکرات هسته‌ای با ایران و موضع دولت در این خصوص گفت: اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسئولانه نبود. همانطور که مکرراً گفته ایم قرار نیست هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام انجام بگیرد و به تبع آن ملحق شدن اعضای جدید در گفتگو‌های پیشتر انجام شده بطور کامل منتفی است.

به گزارش صدا و سیما ، وی افزود: تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریعتر آمریکا به برجام و التزام همه اعضای آن از جمله فرانسه به تعهداتشان مطابق نص صریح توافق است. با این حال، ما همیشه در استقبال از آغاز گفتگو‌های منطقه‌ای میان کشور‌های منطقه پیشتاز بوده ایم و همچنان دست ما به سوی همه همسایگان برای حل و فصل اختلافات دراز است.

اقای ربیعی گفت: تنها کشور‌های منطقه هستند که از صلاحیت تامین امنیت منطقه برخوردار هستند و در این مسیر به مداخله‌ها و ابتکار‌های نامعمول کشور‌های خارج از منطقه نیازی ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید