آغاز سفر پنج روزه ولیعهد سعودی به کشورهای عرب خلیج فارس

    کد خبر :867851
تور 5 روزه بن سلمان

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تور پنج روزه‌ای را به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز کرده است. او در این سفر با رهبران عمان، امارات، قطر، بحرین و کویت دیدار خواهد کرد. هماهنگی‌ها پیش از نشست آتی رهبران شورای همکاری و گفتگو در خصوص جنگ یمن، برنامه موشکی و هسته‌ای ایران دستور کار سفر ولیعهد عربستان را تشکیل می‌دهد.

«بازتاب»؛ پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» عراق نوشت: روزنامه «عکاظ» چاپ ریاض، در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک عربستانی تأکید کرد که این اولین سفر منطقه‌ای ولیعهد عربستان به کشورهای منطقه بعد از نشست سران شورای همکاری در شهر العلاست که در آن روابط عربستان و متحدانش با قطر از سر گرفته شد.

قرار است محمد بن سلمان سفر خود را با عمان آغاز کند و سپس به بحرین و قطر و امارات و کویت برود.

به گفته این منابع آگاه، «پرونده هسته‌ای و موشکی ایران و ابعاد گوناگون آن و پیامدهای آن بر امنیت و ثبات منطقه» از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث ولیعهد عربستان با سران کشورهای شورای همکاری است.

این منابع گفته‌اند که بن سلمان در این سفر بر اصول حسن هم‌جواری و احترام به قطع‌نامه‌های بین‌المللی و دور نگه داشتن منطقه از اقدامات برهم‌زننده ثبات تأکید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، وی همچنین موضوع یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن و تعیین سازوکاری مشخص در این باره را بررسی خواهد کرد.

تحولات عراق و پیامدهای انتخابات اخیر در عراق و همچنین اوضاع سوریه و لیبی و همچنین وضعیت فلسطین و افزایش همکاری‌های امنیتی و دفاعی و اقتصادی و بازرگانی میان کشورهای شورای همکاری از دیگر موضوعات مورد بحث در سفر بن سلمان به 5 کشور منطقه خواهد بود.

این سفر در حالی انجام می‌شود که قرار است در 14 دسامبر، نشست دوره‌ای سران شورای همکاری به میزبانی ریاض برگزار شود.

علاوه بر این، قرار است در سفر ولیعهد عربستان به عمان، نخستین مرز زمینی دو کشور افتتاح شود.

پیش از این سفر، وزیر خارجه عربستان در سفر به کشورهای شورای همکاری پیام مکتوب پادشاه عربستان به سران این کشورها را ابلاغ کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید