به قلم شایان ریاحی؛

آشنایی با مشخصات یک ساز کوبه‌ای در کتاب

    کد خبر :741510

«آموزش داربوکا» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار تالیفی حوزه موسیقی است که طی روزهای گذشته به همت شایان ریاحی از نوازندگان سازهای کوبه‌ای کشورمان پیش روز مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش مهر، جلد اول کتاب «آموزش داربوکا» از تازه‌ترین آثار پژوهشی – تالیفی حوزه موسیقی کشورمان به قلم شایان ریاحی نوازنده شناخته شده سازهای کوبه‌ای توسط انتشارات موسیقی «عارف» منتشر شد.

در توضیح این کتاب به قلم شایان ریاحی آمده است: «موسیقی ایران سال‌هاست که مسیرها و اتفاقات نوینی را در زمینه‌های مختلف موسیقایی تجربه می‌کند. موسیقی‌های عرب و ترک از جمله موسیقی‌های تاثیرگذار در سرتاسر جهان هستند که در ایران نیز بسیار پر مخاطب هستند. در این راستا نفوذ و اثر بخشی سازهای کوبه‌ای این مناطق به دلایل بسیاری از جمله رنگ‌های صوتی جذاب و پر کاربرد، تنوع تکنیکی بسیار، الگوهای ریتمیک منحصر به فرد و مواردی از این دست بر کسی پوشیده نیست.

ساز داربوکا از جمله سازهای کوبه‌ای یکه تاز این مناطق می‌باشد که توانسته گوی سبقت را از سایر سازهای کوبه‌ای برباید، اما متاسفانه به دلیل کمبود منابع مدون و مکتوب آموزشی چه در سطح دنیا، چه در جامعه ما، آموزش آکادمیک برای این ساز با مشکلات فراوانی رو به روست و انتقال مطالب اکثراً به شکل آموزش سینه به سینه صورت می‌گیرد.

به همین جهت تصمیم گرفتم برای ساز داربوکا مجموعه‌ای آموزشی در جهت شناخت بهتر این ساز و سازهای همراهی کننده‌اش و همچنین ارتقای سطح آگاهی کوبه‌ای نوازان در مواردی از قبیل آشنایی با تکنیک‌های نوین داربوکا، الگوهای ریتمیک خاورمیانه و گردآوری کنم.

تمرین‌های مشخص شده در این کتاب و جلدهای بعدی‌اش بر اساس تحقیق، تالیف و ترجمه مکتوب شده‌اند و تلاش شده است که هنرجو با تکیه بر دانشی که از طریق این منبع به او انتقال داده می‌شود، خلاقیت خود را برای ادامه مسیر نوازندگی به کارگیرد و به توانایی‌هایی مانند هم نوازی و تک‌نوازی دست پیدا کند، با انواع تکنیک‌های سنتی و مدرن آشنا شده و آماده خلق و پیاده سازی ایده‌های شخصی خود گردد.

 

امیدوارم تلاش‌هایم در این سال‌ها برای شناخت این ساز و ارتقای سطح نوازندگی آن در ایران مثمر ثمر واقع شود و شما عزیزان بتوانید بهره‌ی لازم را از آن ببرید.»

شایان ریاحی از جمله هنرمندان فعال عرصه موسیقی در حوزه نوازندگی سازهای کوبه‌ای است که فراگیری ساز تمبک را نزد هنرمندانی چون خسرو خسروبیک، محمد طیبی و نوید افقه آغاز کرد. او غیر از فراگیری نوازندگی ساز تمبک با نوازندگی سازهای کوبه‌ای دیگری چون کنگا، بونگو، کاخن، جمبه، داربوکا نزد هنرمندان دیگری چون همایون نصیری، چالداش ییلدیریم، اُنور ایل، حکیم لودین، بنیامین الگونجان آشنایی پیدا کرده است.

حضور در آلبوم و پروژه‌هایی چون «پریشانی» به آهنگسازی حسام ناصری، «آماج» به آهنگسازی سینا و سحاب علم، «زا» به آهنگسازی میلاد علیپور و خوانندگی ایرج رحمانپور، «باغ بی باران» به آهنگسازی هومن مهدویان، «دو نوازی سنتور و کوبه‌ای ایرانی و غیر ایرانی» به هرماه سهیل حسنوی، «رویای بی تکرار» به خوانندگی علی زندوکیلی، «عطار» به آهنگسازی آرش کامور، «اسب و آتش» به آهنگسازی آرش کامور، «یادی به رنگ امروز» به آهنگسازی علی زندوکیلی، «گوهرافشان» به آهنگسازی آرش قاسمی و خوانندگی بامداد فلاحتی، «لیلی نامه» با هنرمندی داود آزاد، «باد آباد» به آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد از جمله فعالیت‌هایی است که شایان ریاحی در آنها به عنوان نوازنده حضور داشته است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید