آیا مصرف «آزیترومایسین» بر درمان کرونا موثر است؟

    کد خبر :753141

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به بیان توضیحاتی در خصوص تاثیر داروی آزیترومایسین بر درمان کرونا پرداخت.

شروین شکوهی در گفت‌وگو با میزان در خصوص تاثیر داروی آزیترومایسین بر درمان بیماری کرونا گفت: در آخرین ادیشن گایدلاینی که منتشر کردیم در مورد تحویز این دارو برای درمان کووید۱۹ نوشته ایم که تحویز آزیتروماسین برای کرونا هیچ منبع علمی ندارد و نباید برای این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه آزیترومایسین عوارضی نظیر اسهال، مشکل معده و سایر مشکلات گوارشی را به همراه دارد، ادامه داد: این دارو می‌تواند به عنوان یک داروی تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد و ممکن است در مواردی کمک کننده باشد، ولی تحویز آن برای درمان کرونا به این دلیل توصیه نمی‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر یک مطالعه بزرگ در این خصوص انجام شود که این دارو در درمان کرونا موثر است با تحویز این دارو مخالف نیستم، اما پژوهش‌هایی که در این خصوص انجام شده‌است معمولا روی مبتلایانی صورت گرفته که بیماریشان پیشرفته بوده و این نتیجه به دست آمده که این دارو تاثیر چندانی در درمان کووید ۱۹ ندارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: برای تحویز آزیترومایسین جهت درمان کرونا باید یک مطالعه بزرگ ترتیب داده شود و تاثیر این دارو روی بیمارانی که در مراحل اول بیماری قرار دارند، سنجینده شود و آزیترومایسین با سایر دارو‌هایی که تصور می‌شود، درمراحل اولیه بیماری موثر باشند، مقایسه شود و در این صورت می‌توان در خصوص تاثیر این دارو بر درمان کرونا اظهار نظر کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه کرونا دارو ندارد، متذکر شد: ممکن است یکسری از دارو‌ها چند درصد به بهبودی این بیماری کمک کنند و آزیترومایسین هم این گونه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید