آزمایش موفقیت‌آمیز یک واکسن استنشاقی برای توقف همه‌گیری کووید-۱۹

  • آرشیو
  • جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۰
    کد خبر :825849
آزمایش موفقیت‌آمیز یک واکسن استنشاقی برای توقف همه‌گیری کووید-۱۹

پژوهشگران آمریکایی، نوعی واکسن استنشاقی ارائه داده‌اند که شاید بتواند همه‌گیری کووید-۱۹ را متوقف کند.

گروهی از پژوهشگران “دانشگاه آیووا” (University of Iowa) و “دانشگاه جورجیا” (University of Georgia) در بررسی جدیدی، قابلیت یک دوز واکسن استنشاقی را برای محافظت از موش‌ها در برابر کووید-۱۹ نشان داده‌اند. این واکسن می‌تواند انتقال ویروس از حیوان به حیوان را نیز متوقف کند.

“پل مک‌کری” (Paul McCray)، سرپرست این پژوهش گفت: واکسن‌های کنونی کووید-۱۹ در حال حاضر بسیار موفقیت‌آمیز هستند اما بیشتر مردم جهان هنوز واکسینه نشده‌اند و نیاز اساسی به واکسن‌هایی وجود دارد که به سادگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در متوقف کردن انتقال بیماری موثر هستند. اگر این واکسن جدید در انسان‌ها نیز کارآیی داشته باشد، شاید مانع انتقال کروناویروس شود و به کنترل بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ کمک کند.

این واکسن برخلاف واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند، به واسطه یک اسپری بینی به کار می‌رود. در بررسی‌های صورت گرفته، تنها به یک دوز از این واکسن نیاز بود. شاید بتوان این واکسن را در دمای معمولی یخچال، تا حداقل سه ماه نگه‌داری کرد. از آنجا که کاربرد واکسن از راه بینی است، می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که از سوزن می‌ترسند.

“بیائو هه” (Biao He)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما بیش از ۲۰ سال است که در حال توسعه این پلتفرم واکسن هستیم و کار کردن روی فرمول‌های جدید واکسن کووید-۱۹ را از نخستین روزهای همه‌گیری این بیماری آغاز کردیم. داده‌های بالینی نشان می‌دهند که این واکسن نه تنها به محافظت در برابر عفونت می‌پردازد، بلکه احتمال انتقال را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این واکسن استنشاقی، سلول‌های مخاطی داخل بینی و مجاری تنفسی را هدف قرار می‌دهد. این سلول‌ها، ورودی اصلی کروناویروس و محل تکثیر ابتدایی آن هستند. ویروس تولید شده در این سلول‌ها می‌تواند به عمق ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن حمله کند که به بروز بیماری‌های شدیدتری منجر می‌شوند. به علاوه، ویروس ساخته شده در این سلول‌ها می‌تواند به سادگی از طریق بازدم دفع شود و امکان انتقال ویروس از یک نفر به دیگران را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان داد که این واکسن، یک واکنش ایمنی موضعی ایجاد می‌کند و به محافظت کامل از موش‌ها در برابر کروناویروس می‌پردازد.

این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید