آزادسازی کشتی کره جنوبی و سفر نخست وزیر این کشور به تهران/ آیا 7 میلیارد دلار پول ایران آزاد می شود؟

    کد خبر :800890
سفر نخست وزیر کره به تهران

نخست‌ وزیر کره جنوبی، روز یکشنبه برای اولین بار پس از 44 سال وارد تهران شد. دو روز پیش از این، ایران از نفت‌کش کره‌ای رفع توقیف کرده بود. به نظر می‌رسد موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آماده‌سازی بسترهای لازم برای از سرگیری روابط تجاری، در صورت تغییر در وضعیت تحریم‌های ایران، مهم‌ترین محورهای مذاکرات باشد.

«بازتاب»؛ آرش صفار «چونگ سی کیون»، نخست ‌وزیر کره جنوبی، روز دوشنبه وارد تهران شد. این اولین سفر یک نخست‌ وزیر کره جنوبی به ایران، در 44 سال گذشته است. البته «چونگ سی کیون»، قبلا به عنوان رئیس پارلمان کشورش در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کرده بود.

او قرار است در این سفر سه روزه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری، معاون اول، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و همچنین علی لاریجانی مشاور رهبری دیدار کند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که شنبه گذشته، نفت‌کش «هانکون چیم» از سوی مقام‌های ایران رفع توقیف شد؛ این کشتی در دی ماه گذشته به دلیل نقض مقررات حفاظت از محیط زیست در خلیج فارس، توسط ایران توقیف شده بود.

قرار است مقام‌های دو کشور در مورد روابط دوجانبه به رایزنی بپردازند که طبیعتا موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی یکی از محورهای اصلی گفتگوها است؛ برخی منابع، رقم بلوکه شده را تا 7 میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند.

در همین رابطه اسحاق جهانگیری در دیدار با نخست ‌وزیر کره جنوبی خواستار آزادی منابع ارزی ایران در اسرع وقت شد و از اینکه در شرایط فعلی شرکت‌های کره‌ای حتی از فروش دارو تجهیزات پزشکی به ایران خودداری می‌کنند، انتقاد کرد.

دو کشور تا پیش از تحریم‌های آمریکا، از جمله شرکای تجاری مهم یکدیگر محسوب می‌شدند، اما در پی خروج امریکا از برجام روابط تجاری دوجانبه به شدت محدود شده است.

آمارهای گمرکی کره جنوبی نشان می‌دهد که واردات این کشور از ایران از حدود 8 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۸۶ میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسیده است؛ همچنین صادرات کره به ایران نیز در همین دوره زمانی از بیش از چهار میلیارد دلار به ۱۸۶ میلیون دلار سقوط کرده است.

نخست‌ وزیر کره جنوبی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در تهران گفت «از این به بعد تبادل‌ نظر بین کره جنوبی و ایران باید در سطح بالا ادامه پیدا کند و سفرم به تهران نشان از اراده‌ی محکم کره جنوبی برای آینده‌نگری دوجانبه است».

به نظر می‌رسد این سفر در سایه امیدواری‌ها به کاهش تحریم‌های ایران در دولت بایدن صورت گرفته است؛ پس از مذاکرات اخیر در وین، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای جدی‌تر شده است.
آزادسازی کشتی کره‌ای توسط ایران نیز، احتمالا به عنوان چراغ سبزی برای احیا روابط اقتصادی دوجانبه تفسیر شده است.

موضوع دیگری که احتمالا یکی از نگرانی‌های کره جنوبی در روابط با ایران را تشکیل می‌دهد، اظهارات اخیر برخی مقام‌های قضایی ایران در خصوص ممانعت از ورود مجدد برخی شرکت‌های کره‌ای همچون سامسونگ و ال جی به بازار ایران، در صورت رفع تحریم‌ها است؛ چنانچه این اظهارت نشان‌دهنده اراده جدی ایران باشد، این دو شرکت بازار پرسود ایران را به رقبای چینی خود خواهند باخت.

آنچه اهمیت بسزایی برای آینده روابط دو کشور دارد، موفقیت در رسیدن به الگویی برای آزادسازی یا استفاده تهران از منابع خود در کره جنوبی است؛ باید منتظر بود و دید که آیا دو مقام‌های دو کشور -در حالی که هنوز تخفیفی از وضعیت تحریمی ایران رخ نداده است- در این زمینه موفق خواهند بود یا اینکه هر گونه تغییر در وضعیت، نیازمند چراغ سبز ایالات‌متحده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید