آخرین جزئیات دریافت کد ملی از مشتریان در بازار لوازم خانگی

    کد خبر :876655
آخرین جزئیات دریافت کد ملی از مشتریان در بازار لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در مورد دریافت کد ملی از خریداربا بیان اینکه روند تولید و عرضه کالا در سامانه جامع تجارت رهگیری می‌شود، گفت: باید تولیدکننده در زمان خروج کالا از در کارخانه ضمن درج شناسه و کد رهگیری کالا در سامانه، اعلام کند که مقصد آن کجاست. بنکدار نیز با دریافت کالا در سامانه تجارت باید مشخصات دریافتی آن‌ها را اعلام کند.

اکبر پازوکی افزود: در این مسیر بنکدار محصولات را از طریق خرده فروشان به بازار عرضه می‌کند. البته در برخی از موارد فروش‌های عمده نیز صورت می‌گیرد، اما ۹۹ درصد معاملات در خرده فروشی‌ها صورت می‌گیرد. بر همین اساس خرده فروش نیز باید از خریدار کد ملی را در ازای فروش کالا دریافت کند تا زمینه ضابطه‌مند بودن چرخه تولید و توزیع کالا فراهم شود.

وی اضافه کرد: منتهی مردم در ارائه کد ملی خود به فروشندگان چندان راحت نبودند از این رو قرار شد فعلاً به صورت موقت یک مقدار وضعیت را تسهیل کرده و اگر خریداری کد ملی خود را ارائه نکرد، کالا تحویل وی شود زیرا وضعیت کالا از طریق سامانه جامع تجارت رهگیری شده و مشخص است که کالا عرضه شده و احتکار نشده است.

پازوکی تصریح کرد: البته کسبه باید در طرح سامانه جامع تجارت شناسه بگیرند و در قالب این طرح خرید و فروش کنند. یعنی کاسب حق ندارد کالایی بدون شناسه و کد رهگیری خریداری کند و باید در این طرح ثبت نام کند. کاسب برای جواز ثبت و یا تمدید جواز نیز باید کد نقش را در سامانه جامع تجارت بگیرد و شرکت‌های تولیدکننده و بنکدار به کسانی کالا می‌فروشند که کد نقش بگیرند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: برای مقابله با گرانفروشی، باید لیست سه ستونه قیمت، شامل قیمت در کارخانه، عمده فروشی و مصرف کننده در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود.

وی در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: اگرچه از ابتدای سال جاری قیمت لوازم خانگی در بازار تغییر چندانی نکرده است اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و بالا بودن قیمت‌ها، بازار با رکود نسبی مواجه است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران افزود: البته باید توجه داشت که با توجه به فعال سازی تمامی خطوط تولید اغلب تولیدکنندگان، تنوع جنس در حال افزایش است و کالا تقریباً به اندازه به بازار تزریق می‌شود.

افزایش عرضه منجر به حذف کالای قاچاق از بازار می‌شود

وی در مورد محصولات قاچاق موجود در بازار گفت: کالای قاچاق در بازار وجود دارد و موضوعی نیست که یک شبه حل شود اما نکته مهم این است که هر چه تولیدات ما بیشتر شود و تولیدکننده کالای تولید شده را به بازار عرضه کند و در این مسیر وضعیت فعالیت کسبه رونق بگیرد خود به خود کالای قاچاق حذف می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران تصریح کرد: البته ظرفیت‌های طرح سامانه جامع تجارت برای مقابله با کالای قاچاق مناسب است. بر اساس این طرح هر کالایی که کد رهگیری و شناسه کالا داشته باشد یعنی از مبادی رسمی قانونی وارد چرخه توزیع شده است و مسلماً هر کالایی فاقد این موارد باشد یعنی از مبادی غیررسمی وارد بازار شده است.

راه مقابله با گران فروشی

پازوکی در مورد اعمال افزایش قیمت‌های سلیقه‌ای از سوی برخی فروشندگان گفت: باید تولیدکنندگان لوازم خانگی لیست سه ستونه قیمت، شامل قیمت درب کارخانه، عمده فروشی و قیمت مصرف کننده را به سازمان حمایت ارائه و این لیست در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود؛ در این صورت اگر کاسبی قصد دلالی و احتکار داشته باشد و یا بخواهد تنشی در بازار ایجاد کند، مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه بدون لیست سه ستونه قیمت، مصرف کننده هم برای خرید کالای مورد نیاز خود سردرگم است، افزود: بارها از تولیدکنندگان تقاضا کردیم که به تمام بنکدارانی که کالا می‌فروشند لیست ۳ ستونه بدهند و از ان طرف نیز در سامانه ۱۲۴ بارگذاری کنند؛ در این صورت فروشنده حتی می‌تواند قیمت‌ها را روی کالاها الصاق کند و دیگر گرانفروشی صورت نمی‌گیرد چراکه قیمت‌ها در دسترس عموم قرار خواهد داشت.

وضعیت تولید لوازم خانگی در ۸ ماه نخست امسال

بررسی وضعیت تولید لوازم خانگی طی ۸ ماه سال جاری نشان می‌دهد که تولید انواع لوازم خانگی با ۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از سه میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه رسیده است.

از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۴.۹ درصدی مواجه بوده و تولید آن از حدود ۸۰۲ هزار دستگاه در هشت ماهه سال گذشته به نزدیک ۷۶۳ هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۲۶.۸ و ۷.۸ درصد افزایش به ترتیب به نزدیک ۹۱۶ هزار و یک میلیون و ۴۴۶ هزار دستگاه رسیده است.

مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید