کارشکنی های جدید اسرائیل علیه برجام/ سفر رئیس موساد به آمریکا با چه اهدافی انجام خواهد شد؟

    کد خبر :799562

رسانه‌های اسرائیلی از سفر یوسی کوهن، رئیس موساد به آمریکا در روزهای پیش رو خبر داده‌اند؛ او در این سفر می‌کوشد تا مواضع آمریکا در خصوص بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران را تغییر دهد. این سفر شاید جدی‌ترین و آخرین تلاش‌ اسرائیل برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای باشد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- روز پنجشنبه 19 فرودین، «تایمز اسرائیل» از سفر «یوسی کوهن»، رئیس موساد به واشنگتن، در روزهای آینده، برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، خبر داد.

کوهن در این دیدار با مقام‌های سطح بالای کاخ سفید و نهادهای اطلاعاتی آمریکا دیدار خواهد کرد.

سفر رئیس موساد به واشنگتن، نخستین سفر یک مقام عالی رتبه اسرائیلی به آمریکا، پس از شروع به کار دولت بایدن است. بنا بر اعلام تایمز اسرائیل، دیپلمات‌های تل‌آویو در تلاش هستند تا کوهن دیداری رو در رو با بایدن داشته باشد.

این نشریه اسرائیلی ادعا کرده است رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل شواهدی را به مقام‌های آمریکایی ارائه خواهد کرد که نشان می‌دهد «ایران دروغ می‌گوید و جزئیات برنامه هسته‌ای خود را از جهان مخفی می‌کند».

این خبر در حالی منتشر شده است که دور اول مذاکرات وین، طبق اظهارات مذاکره‌کنندگان همه طرف‌ها مثبت و سازنده بوده است.

روز چهارشنبه، «بنیامین نتانیاهو» ضمن هشدار درباره اینکه اسرائیل خود را محدود به توافق قدرت‌های جهانی و ایران نمی‌داند، اعلام کرد که «دولت یهودی به دفاع از خود در برابر کسانی که در پی نابودی آن هستند، متعهد است».

پیش‌تر نیز رسانه‌ها از قصد یوسی کوهن برای سفر به واشنگتن خبر داده بودند؛ در بهمن ماه گذشته، «آی 24 نیوز» اعلام کرده بود که سفر کوهن به واشنگتن و دیدار با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی و «ویلیام برنز»، رئیس سیا، قطعی شده است و او تلاش دارد تا دیداری نیز با جو بایدن داشته باشد.

اگر چه آن سفر انجام نشد، اما رسانه‌های اسرائیلی از تمرکز برنامه سفر و گفتگوهای کوهن بر برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بودند.

به نظر می‌رسد که با جدی شدن مذاکرات احیای برجام و علیرغم اینکه تحلیل‌گران به طولانی بودن این روند تأکید کرده‌اند، اسرائیل از احتمال شکل‌گیری توافقی میان آمریکا و ایران بیمناک است و می‌کوشد با «ارائه شواهد»، واشنگتن را برای اتخاذ موضع سخت در برابر تهران، مجاب کند.

بر خلاف مذاکرات منتهی به برجام که طی آن اسرائیل برای تمرکز توافق به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اصرار داشت و خواهان عدم گسترش دستور کار مذاکرات بود، در این دوره تل‌آویو می‌کوشد تا هر گونه توافق احتمالی میان آمریکا علاوه بر گسترش دوره محدودیت‌های هسته‌ای ایران، پرونده موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران را نیز در بر گیرد.

یوسی کوهن که رسانه‌های اسرائیلی او را یکی از موفق‌ترین روسای موساد در خصوص پرونده ایران ارزیابی کرده‌اند، هفته‌های پایانی مسئولیت خود در موساد را سپری می‌کند؛ در صورت موفقیت نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی، کوهن احتمالا به عنوان سفیر اسرائیل در ایالات‌متحده منصوب خواهد شد.

موفقیت یا شکست او در ایجاد تغییر در رویکرد کنونی آمریکا، احتمالا علاوه بر پرونده هسته‌ای ایران، بر مجموعه مناسبات آمریکا و اسرائیل در دوره بایدن موثر خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید