آخرین تلاش‌های مافیای بهداشت و درمان برای عدم افزایش پذیرش/ آیا مسولان می‌توانند انحصار را در پزشکی متوقف کنند؟

    کد خبر :866907

 پس از دهه ها اعمال محدودیت برای جذب دانشجو در رشته های پزشکی و حذف استعدادهای شایسته و برتری که می توانستند در این حوزه به مردم کشورمان خدمت کنند، حالا عزمی جدی در میان مسولان برای شکستن این انحصار ضدمردمی آغاز شده است؛ عزمی که البته با سد محکم مافیای بهداشت و درمان رو به رو شده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- مدت هاست که جمع کثیری از نخبگان و دلسوزان کشورمان با انتقاد از فرایند جذب دانشجو در رشته های پزشکی و نیز سرانه پزشک در کشورمان، به ضرورت افزایش پذیرش دانشجو در این حوزه تأکید دارند؛ مسئله مهمی که مشخص نیست چرا تا کنون و در دهه های اخیر مورد توجه مسولان ارشد نظام قرار نگرفته بود!

حالا و در حالی که شورای انقلاب فرهنگی، ریاست جمهوری و نیز مجلس شورای اسلامی با عزمی جدی در پی شکستن انحصارها در این حوزه هستند، همچنان گروهی از ذینفعان حوزه بهداشت و درمان کشور با هرگونه تغییر و تحول در این حوزه مخالفت می کنند.

استدلال بسیاری از مخالفان افزایش جذب دانشجو در رشته های پزشکی این است که اگر برای جذب افزایش یابد با ورود افراد فاقد صلاحیت این حوزه که مستقیماً با جان و سلامتی شهروندان رو به رو است، با چالش های جدی رو به رو می شود.

استدلالی به غایت ضعیف و غیر منطقی که برای رد آن دلایل فراوانی مثل سه دلیل زیر می توان مورد اشاره قرار داد.

نخست اینکه اساساً کنکور سراسری و آزمون کنونی جذب دانشجو بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان از استانداردهای لازم برای تشخیص صلاحیت متقاضیان برخوردار نیست و از سویی نیز بر اساس همین آزمون نیز بسیاری از شایسته ها به دلیل ظرفیت کم از جذب در رشته های پزشکی باز می مانند.

دلیل دیگر اینکه اگر بپذیریم همه پزشکان کنونی از شایستگان و نخبگان بی نظیر جامعه هستند که وارد این حوزه شده اند، همین الان نیز به کرات و بارها شاهد بی مسئولیتی، قصور و عدم بروزرسانی دانش توسط برخی پزشکان هستیم که به گواه اخبار و مستندات فراوان بارها سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است.

دلیل دیگر آنکه اکنون و بر اساس اطلاعات رسمی سرانه پزشک در ایران نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است و اگر با همین روند پیش برویم با توجه به میل بسیاری از پزشکان برای مهاجرت، در آینده نزدیک با مشکلات جدی در حوزه تأمین سلامت شهروندان رو به رو خواهیم شد.

بیشتر بخوانید

همانگونه که اشاره شد همین دلایل و مستندات مهم سبب شده تا حالا مسولان ارشد نظام در حوزه های مختلف اعم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مجلس به فکر افزایش ظرفیت رشته های پزشکی باشند.

به طور مثال و به تازگی محمدباقر قالیباف- رئیس مجلس در این باره به رسانه ملی گفت:  یکی از مشکلات تمام جوامع از جمله ایران مدیریت تضاد منافع است و در این بخش ما استعداد‌های بسیار داریم به ویژه رشته پزشکی، اما ظرفیت پذیرش دانشجو کم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما افراد با معدل‌های بالای ۱۹ و ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم، اما پذیرش کم است و از سوی دیگر ما نیازمند به تربیت بیشتر پزشک هستیم.

با این همه اخیراً مجتبی توانگر- یکی از نمایندگان مجلس از نامه ای رونمایی کرده است که نشان می دهد گروهی از فعالان بهداشت و درمان کشور با ارسال نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواهان خارج شدن دستور افزایش رشته های پزشکی از دستور کارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی شده اند!

مجتبی توانگر در این باره نوشت: فشار سیاسی بر رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حذف یک طرح ضدانحصار و متناسب با منافع عمومی. امیدوارم آقای رئیسی و اعضای جدید شورای انقلاب فرهنگی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

همانطور که می بینیم در برابر دستور کار مورد اشاره که ناظر بر افزایش ظرفیت رشته های پزشکی است، مقاومت هایی بسیار جدی وجود دارد؛ مقاومت هایی که در همه سال و دهه های گذشته به اندازه کافی به منافع عمومی آسیب وارد کرده ولی به مدد برخی حمایت های پشت پرده پایان نیافته است.

اکنون باید دید آیا دولت- مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قادر به مقاومت و شکستن این انحصار خواهند شد یا در برهمان پاشنه قدیمی و بر علیه منافع عمومی در حوزه پزشکی خواهد چرخید؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید