آتش‌سوزی “مشکوک” در دو کلیسای کانادا نزدیک محل کشف گور دسته‌جمعی کودکان بومی

    کد خبر :821048
آتش‌سوزی "مشکوک" در دو کلیسای کانادا نزدیک محل کشف گور دسته‌جمعی کودکان بومی

پلیس کانادا می‌گوید در حال پیگیری آتش سوزی‌های مشکوکی است که به طور همزمان در ساعات اولیه دوشنبه دو کلیسای کاتولیک را ویران کرد. این دو بنا در زمین‌های متعلق به جامعه بومیان این کشور در استان غربی بریتیش کلمبیا ساخته شده بودند.

این آتش‌سوزی‌ها در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری محلی رخ داد که سه هفته پیش کشف یک گور دسته جمعی حاوی بقایای ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه سابق شبانه‌روزی در استان بریتیش کلمبیا کانادا خبرساز شده بود.

مدرسه شبانه‌روزی کملوپس در سال ۱۸۹۰ توسط کلیسای کاتولیک تأسیس و در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد. این مدرسه با هدف دور کردن کودکان بومی از خانه و جوامع‌شان و ممنوع کردن صحبت به زبان‌های مادری یا انجام اقدامات فرهنگی خاص تاسیس شد.

هزاران کودک بومی به اینگونه مدارس فرستاده شدند تا به زور جذب کلیسا شوند. این نهادها را غالبا کلیسای کاتولیک اداره می‌کرد.

گزارش‌های متعددی از سوء استفاده‌های جسمی، عاطفی و جنسی، در چنین نهادهایی منتشر شده است.

پیشتر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از کلیسای کاتولیک خواسته بود تا مسئولیت خود را در مدیریت یک مدرسه شبانه‌روزی که بقایای ۲۱۵ کودک بومی در آنجا کشف شده، بپذیرد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان مل متحد هم از دولت کانادا و واتیکان خواسته‌اند تحقیقات جدی درباره کشف این گور دسته جمعی انجام دهند. این کارشناسان همچنین از دولت کانادا خواستند تحقیقات مشابهی را درباره سایر مدارس بومیان انجام دهد.

ترودو خواهان آن شده تا کلیسا اسناد و مدارک مربوطه را عمومی کند و تهدید کرد در صورتی که کلیسا از این کار سر باز بزند، دولتش تدابیر شدیدتری از جمله اقدام حقوقی علیه کلیسا را اتخاذ خواهد کرد.

کلیسای کاتولیک تاکنون در این مورد سکوت اختیار کرده و به گفته ترودو از عذرخواهی هم خودداری کرده است.

به گزارش ایسنا، تنها اسقف کاتولیک ونکوور به این خاطر پوزش خواسته اما واتیکان تا کنون چنین عذرخواهی انجام نداده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید