بغداد وارد یک معادله مهم منطقه ای شده است ؛ آیا این میانجی می تواند ایران و عربستان را با هم آشتی دهد؟/ پاسخ تهران به میانجگیری ها چه خواهد بود؟

    کد خبر :79422

پس از دیدار تصادفی وزرای خارجه ایران و عربستان اکنون مقام عراقی از درخواست ریاض برای میانجگری در روابط ایران و عربستان خبر می دهد، خبری که می تواند برای منطقه نشانه های مثبتی به همراه داشته باشد.
وزیر کشور عراق روز گذشته جزئیات سفر اخیرش به عربستان را اعلام کرد و گفت که ولیعهد سعودی خواستار میانجگری بغداد میان تهران و ریاض شده است؛ خبری که البته به دلیل سیاست های اخیر عربستان دور از انتظار بود.

وزیر کشور عراق روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایران اش با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور گفت: محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌ای بین ایران و عربستان برای کاهش تنش ها باشد.

موضوع اما به این درخواست محدود نمی شود، مقام عراقی در ادامه گفت: پیش از این نیز ملک سلمان این درخواست را داده بود. من هم به آنها گفتم که شما باید با احترام و بهترین وجه با حجاج ایرانی رفتار کنید و اجازه دهید آنها وارد قبرستان بقیع شوند که طرف عربستانی هم وعده‌هایی در این زمینه دادند و الان هم بقیع به روی حجاج ایرانی باز است. ما معتقدیم روابط دوستانه ایران و عربستان به تامین امنیت منطقه کمک می‌کند.

اظهارات مقام عراقی درباره تلاش ریاض برای برقراری ارتباط با ایران در حالی است که تهران و ریاض یک دوره پرتنش در روابط خود را سپری می کنند. در بحران های سوریه و یمن و بحرین مقابل یکدیگر ایستاده اند تاجایی که ریاض و متحدانش بر سر روابط قطر با ایران این کشور را تحت شدیدترین تحریم های سیاسی و اقتصادی قرار داده است.

از سوی دیگر، مقامات سعودی در چند سال اخیر و پس از درگذشت ملک عبدالله محافظه کار و روی کار آمدن ملک سلمان صفحه جدیدی در روابط خود با کشورهای منطقه به ویژه ایران باز کرد و تمام توان خود را برای انزوای ایران و به دست گرفتن رهبری کشورهای اسلامی و منطقه به دست گرفت؛ از اتهام زنی های هرروزه علیه ایران در حمایت از تروریسم تا تلاش برای مانع تراشی در مسیر توافق هسته ای ایران با غرب.

اکنون و در حالی که به نظر می رسید ریاض شمشیر خود را برای ایران از رو بسته است، خبر می رسد که تلاش های پشت پرده ای برای میانجیگری صورت گرفته است، آن هم نه یک بار چندبار. با این وجود تهران نیز بارها سیگنال های مثبتی برای دیپلماسی با ریاض ارسال کرده بود اما نتیجه ای در این زمینه حاصل نشد و عربستان نشستن دو کشور پشت میز مذاکره را مشروط به تغییر رفتار ایران کرده بود.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اخیرا در سخنرانی خود گفته بود که به دنبال قدرتمند شدن در منطقه نیستیم بله منطقه قدرتمند می خواهیم، موضوعی که می توان از آن به عنوان تلاش برای رقم زدن برجام منطقه ای یاد کرد و همچنین آغاز تلاش دولت دوازدهم برای ایفای نقش کلیدی در مسائل منطقه به عنوان بازیگری مهم و تاثیر گذار باشیم.

با این وجود خبر وزیر کشور عراق می تواند نشانه مثبتی باشد، صرف نظر از اینکه عراق در مسیر میانجیگری چه اقدامی انجام داده است و واکنش تهران به این میانجیگری چه بوده، از آن می توان به عنوان گام مثبتی از سوی ریاض یاد کرد که می تواند نتایج قابل توجهی برای دو کشور و منطقه به همراه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید