سفر نماینده ترامپ به تل‌آویو؛ از معامله قرن رونمایی می‌شود؟

    کد خبر :611806

نماینده رئیس جمهوری آمریکا درحالی برای رایزنی درباره معامله قرن به اراضی اشغالی می رود که پیشتر به دلیل ناکامی در موفقیت برای رونمایی از این طرح و پیاده سازی آن، استعفا داده بود.

به گزارش مهر، «جیسون گرینبلات» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور مذاکرات بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه برای رایزنی درباره طرح موسوم به «معامله قرن»، به فلسطین اشغالی می‌رود.

در حالی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ناکامی در انتخابات پارلمانی این رژیم و تشکیل کابینه اذعان کرده است، رسانه‌های صهیونیستی از سفر امروز پنجشنبه نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی به منظور رایزنی درباره طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» خبر دادند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که «جیسون گرینبلات» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا امروز با بنیامین نتانیاهو و «بنی گانتز» رهبر ائتلاف «آبی و سفید» رژیم صهیونیستی دیدار می کند.

سفر گرینبلات به فلسطین اشغالی در شرایطی صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو امروز (پنجشنبه) بعد از کسب یک کرسی کمتر از حزب ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» در انتخابات سراسری فلسطین اشغالی، از گانتز خواست تا کابینه فراگیر تشکیل دهد. پیشتر کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی از پایان شمارش آراء انتخابات خبر داد. بر اساس آخرین نتایج منتشر شده، ائتلاف آبی و سفید توانست تعداد ۳۳ کرسی از پارلمان را به خود اختصاص دهد و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نیز توانست ۳۲ کرسی را کسب کند.

این سفر در حالی انجام می شود که رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا پیشتر از تصمیم خود برای رونمایی از طرح شوم معامله قرن پس از انتخابات کنیست سخن گفته بودند. درهمین راستا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده داده بود که به زودی از معامله قرن رونمایی می شود. از سوی دیگر، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا با رد برخی گمانه زنی‌ها در ارتباط با به تعویق افتادن رونمایی از این طرح، مدعی شده که به زودی و طی هفته‌های آتی این طرح رونمایی خواهد شد.

اگرچه وزیرخارجه آمریکا به تاریخ دقیق رونمایی از طرح جنجالی «معامله قرن» اشاره نکرد، اما گفته بود که این طرح پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل معرفی و ارائه خواهد شد. رونمایی از طرح آمریکا در مورد فلسطین که به «معامله قرن» معروف است تا کنون در چند نوبت به تاخیر افتاده و از جمله پیش از این اعلام شده بود که این طرح پس از ماه رمضان رونمایی خواهد شد و در حال حاضر با گذشت چندین ماه از پایان ماه رمضان این طرح رونمایی نشده و آمریکا معرفی طرح جنجالی خود را به تعیین تکلیف انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی موکول کرده است.

با این حال علی رغم اینکه هنوز جزئیات کامل این طرح مشخص نیست، اما مخالفت‌ها و واکنش‌های منفی بسیاری در منطقه علیه این طرح اعلام شده و بسیاری از فلسطینی‌ها نیز اجرا شدن چنین طرحی را رد کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان وجود همین مخالفت‌ها در منطقه علیه طرح جنجالی «معامله قرن» باعث شده تا معرفی رسمی آن بسیار پرچالش باشد و همواره به تعویق بیافتد. با تمامی این ها اکنون این سؤال وجود دارد که آیا سفر گرینبلات به اراضی اشغالی پس از پایان انتخابات کنیست ارتباطی با معامله قرن دارد و یا اساسا قرار است در این سفر از این طرح شوم رونمایی شود؟

این سفر در حالی انجام می شود که گرینبلات پیشتر استعفای خود را به ترامپ ارائه کرده بود. استعفای نماینده آمریکا در امور فلسطین در حالی بود که او یکی از مهندسان طرح جنجالی «معامله قرن» محسوب می شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتشار خبر استعفای آتی گرینبلات با واکنش به این خبر در توئیتر اظهار داشت: جیسون گرینبلات به منظور در پیش گرفتن کارش در بخش خصوصی، بعد از تقریباً سه سال (حضور در) دولت من، از دولت خارج خواهد شد. فداکاری او در قبال اسرائیل و تلاشش در زمینه صلح بین اسرائیل و فلسطینیان فراموش نخواهد شد.

خبر استعفای گرینبلات باعث شد گروه‌های فلسطینی نیز به این مسأله واکنش نشان دهند. جنبش فتح در واکنش به استعفای فرستاده ویژه کاخ سفید در امور خاورمیانه اعلام کرد: آمریکا به شکست معامله قرن اعتراف کند چرا که این مسأله به منزله پایان معامله قرن نیست اما اعتراف صریح این دولت مبنی بر وجود موانع بر سر راه اجرای این طرح است. استعفای گرینبلات بیانگر این است که نمایندگان آمریکا دیگر امکان مواجهه با موانعی که بر سر راه واشنگتن و نقشه‌های آن وجود دارد ندارند.

بسیاری از از تحلیلگران معتقدند که این استعفا ضربه سنگینی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود زیرا وی امیدوار بود که این طرح پیش از انتخابات کنست اعلام شود و او بتواند از این موضوع به سود خود، بهره برداری کند. بدون شک این استعفا را نمی‌توان به شکست ارائه طرح معامله قرن و اجرایی کردن آن در سایه مخالفت‌های گسترده با بندهای این طرح که تماماً به نفع رژیم صهیونیستی است بی ارتباط دانست. در هر صورت، استعفای گرینبلات از سمت خود نشان از آن دارد که معامله قرن حداقل تاکنون با شکست مواجه شده است.

از سوی دیگر، نباید از ماهیت معامله قرن نیز غافل گشت. باید گفت که آنچه که آمریکایی‌ها از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌کنند در واقع معامله‌ای برای نابودی مسأله فلسطین و واگذار کردن کامل اراضی اشغالی به رژیم صهیونیستی است. معامله قرن که آمریکایی‌ها بی وقفه به دنبال تحقق آن هستند در واقع به منظور کشیدن خط بطلان بر روی «حق بازگشت» فلسطینیان است؛ حقی که در صورت نادیده گرفته شدن موجب خواهد شد تا مسأله فلسطین هیچگاه حل و فصل نشود، زیرا حل و فصل این مسأله در گرو حل مسأله «حق بازگشت» است. این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد و آمریکایی‌ها نیز برای جامه عمل پوشاندن به آن تلاش می‌کنند.

مسأله دیگری که آمریکایی‌ها در صددند تا از طریق معامله قرن آن را محقق سازند، برچیده شدن مقاومت از اراضی اشغالی فلسطین است. در واقع، موفقیت معامله قرن و موافقت گروه‌های فلسطینی با آن که البته محال است به مثابه پایان کار مقاومت در اراضی اشغالی تلقی می‌شود.

اگر معامله‌ای در این سطح از چنین ویژگی‌هایی برخوردار نبود، بدون شک دولتمردان ایالات متحده نامی به این بزرگی (معامله قرن) برای آن انتخاب نمی‌کردند. البته احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فلسطینی اعم از جنبش‌های فتح و حماس جملگی به مخاطر و تبعات هولناک تحقق معامله قرن واقف هستند و درست به همین خاطر است که با آن مخالفت می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید