خودرو ساز برتر جهانی؛ از دیروز تا امروز

    کد خبر :60403

گروه فولکس‌واگن مالک دوازده برند از هفت کشور اروپایی شامل خودروهای سواری فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه ، سیات، اشکودا، دوکاتی،مان، اسکانیا و خودروهای تجاری فولکس واگن است. این شرکت، دارای 120 کارخانه تولید خودرو، در 20 کشور اروپایی و 11 کشورآمریکایی، آسیایی و آفریقایی است. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر وولفسبورگ، ایالت نیدرزاکسن قرار دارد. فولکس‌واگن مهم‌ترین برند متعلق به گروه فولکس‌واگن است. این گروه هم‌اکنون بزرگترین خودروساز اروپا است. با نگاهی به تاریخچه پر فراز و نشیب فولکس واگن در می یابیم برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان چه مسیری را باید طی کرد.
فولکس واگن در 28 می سال 1937 توسط انجمن German Labour Front تاسیس شد. آدولف هیتلر به دنبال تولید یک وسیله نقلیه مقرون به صرفه بود که عموم مردم آلمان توانایی خرید آن را داشته باشند؛ به همین دلیل فولکس‌واگن نامی که در زبان آلمانی به معنای «خودروی مردم» است برای این کارخانه انتخاب شد. در سال ۱۹۳۶ نمونه‌های اولیه خودرو که از یک موتور چهار سیلندر خطی خنک شونده با هوا، که در عقب ماشین قرار داشت ، آماده عرضه گردید و برای اولین بار در سال 1939در نمایشگاه برلین به نمایش گذاشته شد.
این خودرو کاملاً مطابق فلسفه فردیناند پورشه، عضو انجمن بنیان گذار فولکس واگن، طراحی شده بود که اعتقاد داشت بهترین اتوموبیل‌ها انواع موتور عقب، هواخنک و دیفرانسیل عقب هستند. مسئولان آلمانی نام خودروی طراحی شده توسط پورشه را KDF WAGEN گذاشتند. نام بیتل به معنی سوسک بخاطر شباهت شکل ظاهری، از سوی مردم بر این خودرو گذاشته شد اما تاسال ۱۹۶۷ از سوی فولکس واگن این نام به‌کار برده نمی‌شد.
بعد از جنگ جهانی دوم کارخانه فولکس واگن هم مانند بیشتر کارخانه‌های آلمانی صدمات بسیاری دید. هنریش نوردهوف اولین مدیر آلمانی این شرکت با توجه به سابقه فعالیت در زمینه صادرات خودرو، فولکس واگن را به سمت صادرات خودرو سوق داد و با صادرات خودرو به آمریکا توانست هزینه بازسازی دوباره فولکس واگن را تهیه کند.


فولکس واگن در مسیر جهانی شدن ، با مدل بیتل خود توانست در بازار آمریکا به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. مهندسان فولکس واگن دست به کار شدند تا این خودرو را توسعه دهند، کم‌هزینه بودن و دوام بالا در کنار قیمت مناسب سبب افزایش تقاضا برای این خودرو شد. موفقیت این خودرو تا جایی ادامه داشت که توانست در سال ۷۲ میلادی با تولید ۱۵ میلیون دستگاه رکورد فورد تی را به عنوان پرتیراژترین خودرو جهان بشکند.
موفقیت بیتل توان مالی فولکس واگن را افزایش داده بود و با این توان مالی این شرکت در سال ۱۹۶۴ نیمی از سهام آئودی را، از شرکت مرسدس بنز خریداری کرد و صاحب شرکت آئودی شد.با خرید آئودی روح جدیدی در فولکس واگن که حالا تبدیل به گروه فولکس واگن شده بود، دمیده شد. نسل جدید اتومبیل‌های فولکس‌ واگن ، خودرو دیفرانسیل جلوی پاسات بود که با الهام از مدل آئودی ۸۰ محصول سال ۱۹۷۳ساخته شد.
قدرت یافتن فولکس واگن از یک سو و ضعیف شدن برخی کارخانه‌های خودروسازی در اروپا که تا مرز ورشکستگی پیش رفته بودند سبب شد در دهه ۹۰ طی ۲۰ سال گروه فولکس واگن صاحب بسیاری از مشهورترین برندهای خودروسازی در اروپا از لامبورگنی در ایتالیا و بنتلی در انگلستان و بوگاتی در فرانسه تا اشکودا در جمهوری چک شود.در سال ۲۰۰۹ شرکت فولکس واگن ۴۹ درصد از سهام پورشه را خرید.
در سال 2016 ، فولکس واگن تعداد خودروهای فروخته شده خود را ، 10 میلیون 300 هزار دستگاه اعلام کرد و عنوان بزرگترین تولیدکننده سال را به دست آورد. این گروه با برنامه ها و استراتژی های آتی خود پایه های لازم برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در حوزه حمل و نقل پایدار را تشکیل می دهد.
در حقیقت دید جدید این برند “حرکت به سوی آینده” است که شرکت با استراتژی ‌های نوین خودبه دنبال آن است. بازسازی مداوم و تغییر جایگاه، بازگشت به رشد پایدار و سودآور و افزایش بازده عملیاتی تا سال 2025 و توسعه قوی ترین اکوسیستم دیجیتالی در صنعت حمل و نقل از جمله برنامه‌های راهبردی است که فولکس واگن برای دهه آینده ارائه داده است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید