ادامه سریال جنجالی برکناری‌ها و استعفاها در دولت ترامپ /رئیس جمهور آمریکا؛ به یک‌دست کردن مردان کاخ سفید ادامه می‌دهد؟

    کد خبر :50906

رئیس دفتر ملاحظات اخلاقی کاخ سفید از سمتش کناره گیری کرد تا سریال برکناری ها و استعفاها در دولت ترامپ همچنان خبر ساز ادامه پیدا کند.

ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا در 6 ماه گذشته با جار و جنجال ها و حواشی ریز و درشت بسیاری همراه بود، حواشی که از زندگی خانوادگی تا توییتر بازی آقای رئیس جمهور تا تصمیمات یک شبه و عجولانه و اظهارات و سخنرانی های وی را در بر می گیرد، در این بین و در شرایطی که عده ای در کنگره آمریکا به دنبال برکناری رئیس جمهور بیزینس من این کشور هستند، سریال برکناری و یا کناره گیری شخصیت های مهم و یا کارمندان در گوشه و کنار آمریکا نیز خبرساز شده است.

بر همین اساس و در آخرین سری از این کناره گیری ها، روز گذشته رسانه های از کناره گیری والتر شوئب، رئیس دفتر ملاحظات کاخ سفید از سمتش خبر دادند، وی ضمن اعلام این خبر به رسانه ها تاکید کرده بود که معیارهای فعلی اخلاقی در کاخ سفید باید تغییر کنند.

شوئب کسی بود که خواستار بازخواست کلیان کانوی، مشاور ترامپ به دلیل درخواست از مردم برای خرید از فروشگاه های ایوانکا ترامپ دختر رئیس جمهور شده بود، علاوه بر این شوئب به مساله واگذاری مسئولیت های تجاری به پسران ترامپ واکنش نشان داده بود و آن را غیر اخلاقی خوانده بود، موضوعی که شائبه سیاسی بودن استعفای شوئب از این سمت و احتمالا تحت فشار قرار گرفتن از سوی رئیس جمهور را تقویت می کند.

این اما برای اولین بار نیست که در طول نزدیک به 6 ماه ریاست جمهوری ترامپ شخص یا اشخاصی از سمت خود در دولت وی کناره گیری می کنند یا برکنار می شوند، موضوعی که تا اندازه زیادی در عرصه سیاست در آمریکا معمول نیست و نشان می دهد ترامپ تا اندازه زیادی همچنان با جایگاه یک رئیس جمهور فاصله دارد و نداشتن عقبه سیاسی نه تنها به چهره رئیس جمهور آمریکا بلکه به این کشور و سیاست های آن نیز صدمه وارد خواهد کرد.

به همین بهانه نگاهی داریم به همه برکناری ها یا استعفاها در دولت ترامپ.

استعفای 6 مشاور به دلیل بی توجهی ترامپ به بیماری ایدز

چندی پیش بود که خبر استعفای 6 عضو شورای مشورتی ایدز در کاخ سفید به دلیل بی اهمیتی ترامپ به این بیماری ، در رسانه ها منتشر شد. خبری که با بازتاب گسترده ای همراه بود.

این 6 نفر با انتشار نامه ای درباره دلیل استعفای خود نوشتند: چون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به مساله ایدز و ویروس اچ.آی.وی اهمیتی نمی دهد، ما از سمت خود کناره‌گیری می‌کنیم.

این گروه شش نفره با بیان اینکه ترامپ از آغاز روی کار آمدنش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا وبسایت سیاست گذاری دفتر ملی مقابله با ایدز را بسته و هیچ کسی دیگر را برای مدیریت دفتر کاخ سفید در امور سیاست گذاری ایدز منصوب نکرده است، گفتند، دولت هیچ استراتژی درباره مقابله با ویروس ایدز ندارد و زمانیکه اقدامی انجام می‌دهد، با کارشناسان مشورت نمی‌کند و قوانینی را وضع می‌کند که به ضرر بیماران است.

استعفای وزیر ترامپ بر سر روسیه

جنجالی ترین استعفا در دولت ترامپ اما مربوط به استعفای دادستان کل و وزیر دادگستری دولت ترامپ بود، وی یک ماه پیش بر سر تنش با رئیس جمهوری آمریکا استعفای خود را ارائه کرد.

منابع آگاه درباره این استعفا نوشتند که جف سشنز دادستان کل و وزیر دادگستری دولت آمریکا در پی تنش با ترامپ در باره تحقیقات درخصوص مداخله روسیه در انتخابات 2016 میلادی ، استعفای خود را ارائه کرده است.

سی ان ان نیز در این باره نوشت: یک منبع مطلع به این شبکه خبری گفته است رئیس جمهوری ودادستان کل آمریکا طی هفته های اخیر و پس از آنکه سشنز خود را از تحقیق درباره روسیه نجات داد، تنش شدیدی بین این دو درگرفته است.

اخراج رئیس اف بی آی بر سر هیلاری یا روسیه؟

ترامپ در کارنامه اش تاکنون یک اخراجی نیز داشته است، رئیس اف بی آی به دلیل نحوه رسیدگی جیمز کومی به پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون، وی را از سمتش برکنار و اخراج کرد.

اخراج جیمز کومی موجی از شوک را در واشنگتن به همراه داشت، ادعای کاخ سفید درباره برکناری کومی به دلیل ایمیل های هیلاری اما در حالی است که دموکرات ها بر این باورند کومی در ارتباط با پرونده بررسی ارتباط روسیه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سمت خود اخراج شده است.

البته این نخستین حکم اخراج و برکناری ترامپ نبود، درست در روز تحلیف رئیس جمهور آمریکا همه سفرای خارجی واشنگتن از سمت خود برکنار شدند.

کناره‌گیری مدیر روابط‌ عمومی کاخ سفید

مدیر روابط عمومی کاخ سفید نیز از جمله کارکنان کاخ سفید بود که در ماه های گذشته از سمت خود کناره گیری کرد. دابکی سه ماه این سمت را بر عهده داشت و 18 مه از سمت خود استعفا داد. گفته می‌شود پیش از اولین تور سفرهای خارجی ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا، دابکی از وی خواسته در این دوران در واشنگتن بماند و به کنترل اوضاع تا زمان بازگشت رییس‌جمهور کمک کند که ترامپ نیز با این درخواست موافقت کرده بود.

منبع:نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید