مسافران ناخوانده‌ای که در بجنورد پیاده می‌شوند!

    کد خبر :506702
معتادان متجاهر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌شمالی گفت: یکی از علل افزایش تعداد معتادان متجاهر در خراسان‌شمالی، قرار گرفتن این استان بین استان خراسان رضوی و شهرهای شمالی کشور است.

احمد ریواده  افزود: تعدادی از معتادان متجاهری که در این استان، دستگیر و به کمپ ماده 16 ارجاع داده می شود، متعلق به خراسان شمالی نیستند. به عنوان مثال یک معتاد متجاهر که متعلق به شهر دیگری است و برای رفتن به شهر دیگری سوار بر اتوبوس می‌شود، بعد از گرفتن تصمیمی آنی در بجنورد پیاده می‌شود.

ریواده اظهار کرد: نظام ساماندهی معتادان متجاهر مستلزم یک برآورد دقیق است اما از آنجایی‌که این معتادان شناخته شده برای مسئولان ذی ربط نیستند، امر برنامه ریزی و مداخله را نیز سخت تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این افراد متاسفانه دچار بیماری‌های پرخطر نیز هستند، تصریح کرد: از آنجایی‌که شناخت دقیقی از آنها برای انجام کنترل‌های هرچه بیشتر وجود ندارد، ممکن است معتادان متجاهری که خارج از خراسان شمالی به استان آمده باشند سلامت را به مخاطره بیندازند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ناشناخته بودن این افراد در استان موجب شده تا برخی از آنها اقدام به ازدواج کنند که همین ازدواج موجب به وجود آمدن سایر مشکلات شود.

وی بیان کرد: به طور حتم سطح بندی افراد پرخطر در بانک های اطلاعاتی استان انجام می شود و از سوی دیگر افراد متعاد متجاهر که متعلق به این استان نیستند، به استان‌های خود برای امر درمان ارجاع می شوند. در خراسان شمالی حدود 150 معتاد کارتن خواب وجود دارد که این افراد بعد از دستگیری به کمپ ماده 16 منتقل می شوند.

وی با تصریح بر اینکه ظرفیت کمپ ماده 16 اندک است و باید این ظرفیت بیشتر شود، اظهار کرد: هم اکنون 50 بیمار در این کمپ پذیرش می شوند. از ابتدای سال جاری تاکنون 659 معتاد در این کمپ در قالب 33 هزار و 533نفر ساعت ارجاع شده است.

به گزارش ایسنا، تا اطلاق عنوان متجاهر بر یک معتاد و ارجاع آن به مراکز اجباری موضوع ماده 16 مراحل متعددی باید طی شود. به عبارتی درصورتی‌که فرد معتاد با وجود بستر مناسب برای درمان و وجود همه امکانات حاضر نشد برای ترک اقدام کند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی ناگزیر باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید