جدیدترین اخبار
۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸ اقتصادی کد خبر :45403

فولکس به ایران نزدیک شد؟

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حالی طی هفته جاری راهی آلمان شد که در جریان این سفر، با مدیران صنایع بزرگ آلمان از جمله غول خودروسازی این کشور یعنی فولکس واگن نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

هرچند جزئیات خاصی از محتوای گفت‌و‌گوی طرفین منتشر نشده، با این حال آن طور که ظریف در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده، «جلسه بسیار خوبی با صاحبان صنایع بزرگ آلمان از جمله فولکس واگن برگزار و مشخص شد بسیاری از این شرکت‌ها توافق‌های خوبی با ایران انجام داده‌اند؛ به‌نحوی‌که برخی در حال اجرا بوده و برخی نیز در جریان مذاکره یا فراتر از آن هستند.» داستان ورود فولکس واگن به ایران به حدود سه سال پیش برمی گردد، چه آنکه در آن مقطع خبرهای زیادی در مورد همکاری مشترک این خودروساز معتبر جهان با شرکت‌های داخلی مطرح شد. اوضاع به شکلی بود که حتی برخی گمانه‌زنی‌ها بر تبدیل فولکس به‌عنوان شریک اصلی خودروسازی ایران و جایگزینی آن با پژو تاکید داشتند. هر چند خودروسازان بزرگ داخلی به خصوص ایران خودرو مذاکراتی را با فولکس برای همکاری مشترک انجام دادند، با این حال توافقی میان آنها حاصل نشد. شنیده‌ها حکایت از آن داشت که فولکس به‌دلیل ساختار دولتی دو خودروساز بزرگ کشور، تمایلی به مشارکت با آنها نشان نداده و به سمت شرکت‌های بخش خصوصی چرخیده است.

در نهایت نیز آن طور که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کردند، فولکس با یکی از خودروسازان خصوصی ایران به توافق رسید و بنابر آخرین اخبار قرار شد دو طرف همکاری مشترک خود را از اواسط سال آینده میلادی آغاز کنند. این در شرایطی است که هنوز فولکسی‌ها واکنشی رسمی به همکاری مشترک با بخش خصوصی خودروسازی ایران نشان نداده و مشخص نیست آیا واقعا این غول صنعت خودرو جهان راهی کشور خواهد شد یا نه. آن طور که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، فولکسی‌ها برای حضور در خودروسازی ایران، جدای از مسائل فنی و اقتصادی، یک سری دغدغه‌های سیاسی نیز دارند و این موضوع تردیدهایی بر سر قطعی شدن ورود خودروساز آلمانی به کشور ایجاد کرده است. از همین رو این احتمال وجود دارد که مقامات این شرکت در دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه ایران، دغدغه‌های سیاسی شان را با وی در میان گذاشته و خواستار رفع آنها از سوی دستگاه دیپلماسی کشور شده باشند. فولکس بازاری بزرگ در ایالات‌متحده آمریکا دارد و نمی‌خواهد آن را به‌واسطه همکاری با خودروسازی ایران، به خطر بیندازد؛ بنابراین به‌دنبال به حداقل رساندن این خطر (آسیب دیدن بازار فولکس در آمریکا) است.

منبع: دنیای اقتصاد

وبگردی

روی خط خبر

  • هر آنچه متقاضیان بیمه اختیاری باید بدانند
  • عارف و معایب سیاست “فحش‌خوری”
  • عریقات جزئیات معامله قرن را فاش کرد/تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان نقش روسیه به جای آمریکا
  • کیم جونگ اون جاسوس به المپیک زمستانی می‌فرستد؟
  • رضایت عربستان و روسیه از روند تعادل مجدد بازار نفت
  • سوم بهمن یک روز بخصوص برای دیجی‌کالا
  • ایتام فاقد سرپناه کمیته امداد تا سال ۱۴۰۰ صاحب‌خانه می‌شوند
  • شمخانی: امنیت خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است
  • درخواست بیگلری برای بازگشایی بازارچه مرزی سیرانبند
  • چرا استراتژی دفاعی آمریکا تغییر کرد؟
  • روحانی با مردم صحبت می‌کند
  • انتقاد دادستان تهران از مسئولانی که با اظهارات نامناسب جامعه را ملتهب م‌کنند
  • کره‌شمالی چگونه به بمب هسته‌ای رسید؟
  • ورود بازرسی وزارت صنعت به کارشکنی ها علیه یک واردکننده رسمی خودرو
  • جک اس ۵ جدید هم گران شد
  • ممنوعیت واردات قطعات بی کیفیت خودرو
  • قیمت نجومی سانتافه ۲۰۱۸ از سوی کرمان موتور اعلام شد
  • ایران سرزمین سوال‌های بی‌جواب
  • تلگرام یا چاقو؟
  • قرارداد «شهریه» مدارس غیردولتی از سال آینده الکترونیکی می‌شود
  • نروژ به دنبال تعطیلی تمام کارگاه‌های تولید خز تا ۲۰۲۵
  • چه ارتباطی میان بحران آب و بروز آشوب ها در ایران وجود دارد!؟
  • ترامپ در پاسخ به پادشاه مراکش: با شما درباره اهمیت قدس برای ادیان آسمانی هم‌عقیده‌ایم
  • آخرین تحولات عفرین؛ ادامه عملیات شاخه زیتون ترکیه/ دمشق: اطلاعی از حمله نداشتیم/ تماس تلفنی تیلرسون با لاوروف
  • گلایه از مهران مدیری برای انتقاد از کیم جونگ اون!
  • ۳۶۰۰ صندلی سهم ۸۰ میلیون مردم ایران از جشنواره فیلم فجر
  • طرح ادغام یک صندوق ورشکسته در صندوق ورشکسته‌تر کشوری!
  • محیط زیست: بودجه گرد و غبار خوزستان حذف شده
  • سازمان بنادر: جعبه سیاه سانچی امروز یا فردا بازگشایی می‌شود
  • اگر قصد افشای نجومی‌بگیران را دارید، بیش از این اشتباه نزنید!