پروشنکو خواستار خروج کشیشان روس از اوکراین شد

    کد خبر :413192

رئیس جمهوری اوکراین درادامه اقدامات ضد روسی خود خواستار خروج کشیش های روس کلیسای ارتدوکس از اوکراین و بازگشت آنها به کشورشان شد.

«پترو پروشنکو» در همایشی به نام «چند دهه جنگ هیبرید: برای حرکت موفق به جلو چکار باید کرد؟» در کی یف پایتخت اوکراین گفت: نمایندگان کلیسای ارتدوکس روس در اوکراین باید به روسیه بازگردند زیرا در اینجا کاری ندارند.
رئیس جمهوری اوکراین افزود: آیا درست است که در کرملین شورای امنیت روسیه جلسه فوری تشکیل می دهد و به این موضوع می پردازد که چگونه باید از کلیسای ارتدوکس روس در اوکراین دفاع کرد.
وی خطاب به روحانیون کلیسای ارتدوکس روس گفت: عزیزان من، شما اینجا جایی ندارید و کلیسای شما در اینجا (اوکراین) هیچ کاری ندارد، نیروهای مسلح شما (روسیه) در اینجا کاری ندارند؛ به روسیه میهن خود بازگردید.
پروشنکو در ادامه روسیه را متهم کرد که علیه اوکراین جنگ هیبریدی راه انداخته است و از چند زاویه علیه این کشور اقدام می کند.
رئیس جمهوری اوکراین ابراز امیدواری کرد که مقام های کلیسای ارتدوکس اوکراین بدون هدر دادن زمان، نشست وحدت برپا کنند و پس از آن کلیساهای اوکراین استقلال خود را بدست آورند چرا که اوکراین برای این لحظه یک هزار و 30 سال (زمان گرایش اوکراینی ها به مسیحیت) انتظار کشیده است.
گفتنی است، اوکراین به دنبال استقلال کلیساهای ارتدوکس خود در برابر کلیسای ارتدوکس روسیه است و در همین رابطه از کلیسای ارتدوکس استانبول که خود را رهبر کلیساهای ارتدوکس جهان می داند، کمک خواسته که مورد موافقت نیز قرار گرفته است.
وارفلامی پاتریارک کلیسای ارتدوکس استانبول این درخواست را پذیرفته و قرارداد همکاری با رئیس جمهوری اوکراین امضا کرده است.
این کلیسا چندی پیش نمایندگانی را در اوکراین منصوب کرد که خشم کلیسای ارتدوکس روس را برانگیخت چرا که آنها بیش از 300 سال بود که کنترل کلیساهای ارتدوکس در اوکراین را در دست داشتند.
در پی این اقدامات، کلیسای ارتدوکس روس ارتباطش را با کلیسای ارتدوکس استانبول به طور کامل قطع کرد.
اسقف ایلاریون رئیس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس این تصمیم را در شورای عالی کلیسای ارتدوکس روس به نام «سینود» اعلام کرد و گفت که هرگونه رابطه با کلیسای استانبول (موسوم به کلیسای ارتدوکس قسطنطنیه) قطع می شود.
سینود کلیسای ارتدوکس روس به ریاست پاتریارک کریل رهبر این کلیسا در مینسک پایتخت بلاروس تشکیل جلسه داده بود و اسقف ایلاریون درباره این اقدام توضیح داد: این تصمیمی اجباری بود چرا که سینود با توجه به اقدام اخیر کلیسای ارتدوکس قسطنطنیه چاره دیگری نداشت.
رئیس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس در همین حال ابراز امیدواری کرد که کلیسای استانبول در تصمیم خود برای اعطای استقلال به کلیسای ارتدوکس اوکراین تجدید نظر کند.
به گزارش ایرنا ،کلیسای ارتدوکس روس، تمامی کلیساهای ارتدوکس در روسیه، بلاروس و اوکراین و نیز کلیساهایی در قزاقستان، چین و کشورهای اروپایی و آمریکا را تحت کنترل خود داشت.
گفتنی است، در مسیحیت ارتدوکس به سراسقف ها، پاتریارک می گویند که در گذشته لقب پیشوایانی همچون ابراهیم، اسحاق و یعقوب بوده است، تفاوت آشکار پاتریارک ها با اسقف های کاتولیک، در این است که آنها برخلاف کاتولیک ها ریش های خود را نمی تراشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید