جدیدترین اخبار
۲۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱ اقتصادی کد خبر :396164

پشت پرده انتخاب مدیران خودروسازی

عضو کمیسیون برنامه مجلس با بیان اینکه برخی صنایع بزرگ حیاط خلوت سیاسیون شده است، گفت:نحوه انتخاب مدیران خودروسازی ها، تعهدات پشت پرده ای است که افراد پرنفوذ صاحب قدرت در دولت دنبال می کنند.

به گزارش مهر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت الف، در پاسخ به اینکه خودروسازان ایران خودرو و سایپا همچنان به تعهدات خود در قبال مشتریان متعهد نیستند و همیشه کمبود قطعه را بهانه می‌کنند، آیا کشور توان تولیدی در این بخش را ندارد، گفت: «قبل از اینکه بخواهیم به بحث کمبود قطعه بپردازیم باید بگویم که در این دو مجموعه و همچنین در سطح خود وزارتخانه مشکل اصلی مدیریت صحیح و نبود ثبات در مدیریت است و نحوه انتخاب مدیران بر اساس تعهدات پشت پرده ای است که افراد پرنفوذ صاحب قدرت در دولت دنبال می کنند که اینها مدیر شوند با شرط و شروط خودشان.»

او افزود: «معمولا شرط این افراد هم این است که آنچه را که آنها بیان می کنند انجام دهند و هر کدام به نوعی حیاط خلوتی را برای صاحبان قدرت ایجاد کنند و هرکدام که در هر مرحله بخواهند درست حرکت کنند یا درست مدیریت کنند یا کمتر به حرف آن فرد صاحب قدرت گوش بدهند، بلافاصله برکنار می شوند و ما اخیرا این موضوع را در سایپا شاهد بودیم.»

آلوده سازی همه صنایع

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه مشکل اعمال نفوذ در مدیریت اقتصادی کشور تنها محدود به صنعت خودروسازی نیست، تاکید کرد: «بنابراین ریشه مشکل در اعمال نفوذ برای نصب مدیران بزرگ است که این مساله نه فقط در صنعت خودروسازی بلکه در صنایع بزرگ دیگر هم دیده می شود. واقعیت این است گاهی می‌بینیم که یک واحدی که صنعتی و اقتصادی است بیشتر از جایگاه وزیر، نقش سیاسی دارد و کسانی که مدیر این واحد را نصب می کنند مسلما از وی خواسته‌های سیاسی دارند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: «به دنبال این خواسته‌های سیاسی، حیاط خلوت هایی است که پر از رانت و پول و ثروت برای مقاطع خاص و برای هزینه های معینی باشد که معمولا در جایگاه های آشکار نمی توان از آن استفاده کرد و آنها را نام برد. بنابراین ما با این مشکل اساسی مواجه هستیم. ما حتی مواجه با این هستیم که وزیر مربوطه و حتی مسوول مستقیم که باید مدیرعامل شرکت یا مجموعه صنعتی و اقتصادی را نصب کند، آن هم به نوعی عملا اختیاری از خود ندارد و تنها جاده صاف کن است یا مجبور به تمکین از افراد یا تیم های بالاتری است که برای این موضوع وجود دارد.»

موشک می سازیم قطعه که سهل است

او در ادامه با اشاره به اینکه توان مهندسی و صنعتی کشور ما بیشتر از آن چیزی است که تصور می شود، اضافه کرد: «ما توان ساخت همه قطعات مورد نیاز در صنعت خودروسازی را داریم منتهی دو دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه گاهی اوقات مطرح می شود تولید برخی از این قطعات در داخل کشور مقرون به صرفه نیست، بخشی از این اظهارنظر پذیرفته است که ممکن است گاهی اقتصادی نباشد که همه چیز را در داخل تولید کنیم.»

حاجی‌دلیگانی با اشاره به روی دیگر این دیدگاه ها، اضافه کرد: «اما دیدگاه دیگری که در کشور وجود دارد این است که کلا با تولید محصول یا قطعه ای در داخل کشور مشکل دارند، یعنی دوست ندارند کشور به سمتی برود که از وابستگی نجات پیدا کند، بیشتر نگاهشان این است که فرصت اشتغال برای اتباع سایر کشورها فراهم کنند و دنبال اشتغال در داخل کشور نیستند و حتی تولید کننده های داخلی را چنان تحت فشار قرار می دهندکه اینها هم دست از اصرار بر تولید بردارند و به واردکننده تبدیل شوند.»

او ادامه داد: «ما شاهد این هستیم واحدهایی با نام تولید، چنان شرایطی برایشان فراهم شده که خودش این انگیزه را پیدا کرده است که به سمت واردات می رود، یعنی با تابلوی تولید ولی با عمل واردات در صحنه اقتصاد خودش را نگه می دارد و مال اندوزی می کند. نکته دیگر این است که این صنایع در برخی از رسانه ها و با استفاده از تبلیغات دروغ و مردم فریب زمانی که می خواهند امتیازی را از جامعه بگیرند اینطور به جامعه القا می کنند که ما همه قطعات را خودمان می سازیم و در روز مبادا می گویند که ما همه قطعات را وارد می کنیم.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: «واقعا وضعیت موجود و حرکات این چنینی در صنایع خودروسازی باعث ناامیدی است. در کشور ما از لحاظ خلاقیت و توانمندی و ظرفیت هایی که جوانان ما به ویژه در مراکز دانش بنیان دارند، کسری نداریم. وقتی ما موشک با برد ۲ هزار کیلومتر می سازیم، وقتی ام آر آی را با آن حساسیت چند جوان پایش ایستاده و آن را می سازند، طبیعتا قطعات خودرو را به راحتی می توانند بسازند.»

برخورد با سیستم فاسد دولتی

او در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم فسادها و رانت موجود در صنایع بزرگ بویژه صنایع و شرکت های خصولتی، چه راهکارهایی برای برخورد با این وضعیت وجود دارد، توضیح داد: «دیدی در کشور وجود دارد که براساس آن خواسته یا ناخواسته برخی از جهت گیری ها از بیرون کشور شکل می گیرد که به دنبال ناراضی کردن مردم هستند تا مردم به نظام فشار بیاورند و دولت سازش و مذاکره را بپذیرد.»

حاجی‌دلیگانی در واکنش به این پرسش که یعنی ایران خودرو و سایپا یا صنایع بزرگی که با مردم سروکار دارند، برای نارضایتی مردم خط می گیرند، اضافه کرد: «به هر حال این در آن مجموعه ای که گفتم در کل که یک بخشی از آنها خودروسازها هستند و یک بخشی از آن، دیگر بخش های اقتصادی هستند، با هم می توانند یک جبهه ای را تشکیل دهند.»

او درباره اینکه در شرایط حاضر چه دستگاه هایی باید دست به کار شوند که وضعیت به حالت عادی برگردد، گفت: «مجلس این ظرفیت را دارد که وارد صحنه شود، مجلس علی رغم جهت گیری های سیاسی که گاهی اوقات مانع از تصمیمات درست می شود در برخی از اوقات هم می بینیم که وقتی منافع عمومی کشور مطرح می شود اکثریت قابل توجهی وارد می شوند و از منافع مردم دفاع می کنند.»

اصلاح قوانین پای دولت را از صنعت بیرون می کشد

او با اشاره به اینکه برای خروج دولت از صنایع و حذف شرکت های خصولتی نیازمند اصلاح قوانین هستیم، تصریح کرد: «به نظر می رسد باید در قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی بازنگری داشته باشیم، خروجی قانون فعلی، همین وضعیتی است که امروز می بینیم و این وضعیت قابل قبولی نیست، بنابراین قانونی که چنین اشکالاتی دارد و به مدیران هم اجازه می دهد این قدر در خصوصی سازی دچار اشتباه شوند، باید اصلاح شود.»

او اصلاح ساختار سازمان های ناظر بر حقوق مصرف کننده را موضوعی قطعی دانست و اظهارمی دارد: «قطعا باید در این جهت هم اقداماتی صورت بگیرد، باید بازنگری ای صورت بگیرد که ببینیم نیاز به اصلاح قوانین داریم یا ساختار سازمان ها، باید از بعد نظارتی هم فعال تر عمل شود تا این سازمان ها وظایف شان را به درستی انجام دهند.»

حاجی‌دلیگانی با تاکید براینکه برخی از بیرون به دنبال فشار برای ایجاد نارضایتی هستند، اضافه می کند: «اگر صنایع خودروسازی خودشان را به زودی اصلاح نکنند جایی برای عرض اندام و بقا نخواهد داشت.»

به صورت کاملا واضح می توان گفت دست های پشت پرده‌ای هستند که نمی‌گذارند و نخواهند گذاشت کشور به شرایط توسعه دست پیدا کند، عقب ماندگی کشور برای برخی از افراد پرنفوذ در سیستم دولتی پول ساز و قدرت آفرین است و به نظر می رسد همین دو اتفاق برای عده ای کافیست و در این بین افزایش نارضایتی های مردم اهمیتی نخواهد داشت. با این وضعیت و منافع طلبی هایی که ریشه در خاک این کشور دوانده است انتظار اصلاح وضعیت موجود یک رویا به نظر می رسد.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • انتقاد تند و بی‌جای فرانسه از پرتاب ماهواره «پیام»
  • صدای بازرسی از گرانفروشی در البرز درآمده
  • چرا فقط برخی خوانندگان به جشنواره فجر دعوت می‌شوند؟
  • مرکل: متاسفم که برگزیت تصویب نشد
  • احتمال ریزش بهمن در جاده‌های کوهستانی البرز
  • تشییع پیکر خلبان بوئینگ ۷۰۷ در کرج
  • روسیه به آمریکا: در امور ونزوئلا دخالت نکن
  • حمید جبلی نمایشگاه عکس برگزار می‌کند
  • انفجار شدید در منبج؛ دو آمریکایی کشته شدند
  • علیرضا خمسه: «محب‌اهری» عاشق ماندن بود
  • بررسی مسائل مرتبط با حوضه‌زاینده‌رود در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفت
  • زمان ثبت نام طرح ترافیک پس از تعیین تکلیف طرح زوج و فرد
  • کاهش تنها ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها
  • سند راهبردی پدافند غیرعامل در حوزه فضایی کشور تصویب شد
  • لزوم ساماندهی نحوه تفکیک و جمع‌آوری پسماند شهر تهران
  • بازداشت یک باند حرفه‌ای کلاهبرداری فعال در سایت «دیوار»
  • برنامه وزارت علوم برای پیشگیری از طلاق و مفاسد اخلاقی در دانشگاه‌ها
  • میدان تاریخی راه آهن تهران پلازای شهری می شود
  • برداشت میلیونی با سرهنگ تورج کاظمی
  • «قانون مورفی» رامبد جوان ۳ میلیاردی شد
  • بهزاد فراهانی: تئاتر به سمت پورنوگرافی رفته!
  • انتقاد از نگاه سیاسی- امنیتی به موضوعات زنان و کودکان در کشور
  • سریال «مینو» نمره قبولی نگرفت!
  • بانک و خودرو بازیگران اصلی بورس شدند
  • افزایش قیمت ارز مسافرتی
  • شهرداری خانه نیما را تا آخر سال می‌خرد
  • قاسمی: بازداشت خبرنگار پرس تی‌وی در آمریکا نقض فاحش حقوق‌بشر است
  • افزایش ۱۴ برابری ظرفیت‌ پست‌های برق
  • قاچاقچیان ۱۶۰ هزار لیتر گازوئیل، ۷۳۲ میلیون تومان جریمه شدند
  • ۱۷درصد ازازدواج‌ها مربوط به دختران زیر ۱۸سال / ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸سال در کشور
  • Ad