در جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی شد

از ممنوعیت استخدام بستگان مدیران و اعضای شورا در شهرداری تا شفاف سازی در سفرهای خارجی

    کد خبر :382498

اعضای شورای شهر تهران به طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران رأی مثبت دادند.

صبح امروز بررسی طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و بهاره آروین در دفاع از طرح پیشنهادی‌اش که یک فوریت آن چندی پیش به تصویب رسیده بود گفت: در راستای اجرای قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد و همچنین نهادینه کردن شفافیت در حوزه تعارض منافع عمومی و مبارزه نظام‌مند و دقیق با تخلفات اداری این طرح به شورای شهر ارائه شد که خوشبختانه چندی پیش یک فوریت آن با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه این طرح در 9 بخش و 18 ماده ارائه شده است، گفت: مصادیق تعارض منافع را به دقت مشخص کردیم تا جای کشف و تشخیص را به کمیته‌ای دیگر اهاله ندهیم و بر همین اساس مصادیق تعارض منافع را به روشنی مشخص کنیم.

آروین گفت: تعارض منافع یعنی آنکه تعارض منافع شخصی مشمولان این مصوبه با انجام بی طرفانه و بدون تبعیض وظایف حرفه‌ای و اختیارات قانونی آنها در مجموعه شهرداری تهران در تضاد نباشد.

وی با بیان اینکه براساس این طرح معامله با بستگان مدیران ارشد شهرداری و واحدهای تابعه که بیش از یک چهارم سرمایه شرکت را دارند و یا مدیرعامل هستند و یا در هیات مدیره عضویت دارند و یا حتی مشاور هستند ممنوع خواهد بود و بر همین اساس شهرداری تهران مکلف است کلیه قراردادهایی که برخلاف این مصوبه باشد را ملغی کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس این طرح کارکنان شهرداری حق استفاده از هیچ یک از صلاحیت‌های مندرج در پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود را در شهر تهران ندارند، گفت: همچنین انعقاد هرگونه رابطه استخدامی با بستگان مدیران ارشد شهرداری در زمانی که وی در شهرداری است ممنوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه براساس این طرح مدیران و کارکنان شهرداری به هیچ وجه مجاز به دریافت هدیه از ارباب رجوع نیستند گفت: شهرداری تهران باید آیین نامه‌ای را در رابطه با گزارش‌دهی امن و حمایت و تشویق افرادی که این تخلفات را گزارش می‌دهند، ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه افزود: همچنین سفرهای خارجی مدیران شهرداری شفاف سازی خواهد شد و طول سفر، علت، همراهان، دستاوردها و هزینه‌های سفر بر روی سایت منتشر می‌شود و همچنین در صورت وقوع تخلفات، نوع تخلف مدیر در هیات رسیدگی به تخلفات اداری سازمان بازرسی، بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، کلیات این طرح با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید و بعد از آن اعضای شورای شهر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز با بیان اینکه باید دایره بستگان مدیران کاملا مشخص شود گفت: در این لایحه قیدی درمورد ممنوعیت استخدام اعضای خانواده همسر و … آورده نشده است و جای سوال است که آیا این ممنوعیت شامل حال اعضای شورای شهر می‌شود یا نه؟

به گزارش ایسنا، حسن رسولی در واکنش به این سخنان نژادبهرام گفت: دایره تعریف بستگان درجه یک کاملا مشخص است و اختیارات اعضای شورا نیز به صورت صریح در قانون شوراها آمده است و این ممنوعیت در استخدام بستگان، مشمول حال اعضای شورا نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیشنهاد داد که در این طرح ممنوعیت استخدام بستگان اعضای شورای شهر نیز در شهرداری لحاظ شود و به صورت مکتوب پیشنهاد خود را به هیات رئیسه ارائه کرد و این پیشنهاد نیز در دستورکار اعضای شورا قرار گرفت و مجید فراهانی به عنوان موافق این پیشنهاد گفت: سوابق نشان می‌دهد که بستگان اعضای شورای شهر از دوره‌های قبل تا حالا به عنوان مدیران راهبردی و … در شهرداری منصوب شدند که البته این رویه از گذشته سابقه داشته است و حتی حالا بسیاری از منصوبان اعضای شورای قبل بر سر کار هستند و این نشان می‌دهد که نیازمند یک ناظر قوی تر برای ایجاد این ممنوعیت برای اعضای شورای شهر هستیم.

در ادامه افشین حبیب زاده رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: قانون به صراحت اختیارات و وظایف اعضای شورای شهر را مشخص کرده و ما نمی‌توانیم فراتر از قانون اختیارات اعضای شورا را تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا، حجت نظری در دفاع از پیشنهادش گفت: در هیچ جای قانون شوراها گفته نشده است که اعضای شورا نمی‌توانند توصیه‌ای داشته باشند و یا اقوامشان در شهرداری استخدام نشوند و برای من سوال است که چه ترس و چه اکراهی در پذیرش این پیشنهاد وجود دارد؟

در واکنش به این سخنان نظری به ناگهان حبیب زاده بدون آنکه درخواست صحبت دهد و با میکروفن خاموش گفت: پس حتما ممنوعیت استخدام هم حزبی‌ها را هم اضافه کنید که این مساله با واکنش هاشمی مواجه شد و گفت شما هم این پیشنهاد را مکتوب ارائه کنید.

به گزارش ایسنا، در نهایت پیشنهاد نظری درخصوص ممنوعیت استخدام بستگان اعضای شورای شهر نیز با رای اکثریت آرا به تصویب رسید و محسن هاشمی به شوخی گفت: برخی از اقوام فامیلی‌هایشان فرق می‌کند و باید حواسمان باشد که مبادا با نام خانوادگی دیگری استخدام شوند. مثلا ما هاشمی بهرمانی هستیم اما به هاشمی رفسنجانی مشهور هستیم و ممکن است حالا که استخدام هاشمی رفسنجانی‌ها ممنوع شده، بهرمانی‌ها بیایند.

وی افزود: این پیشنهاد به نفع اعضای شورای شهر هم است چراکه اگر فامیل و اقواممان درخواستی داشته باشند می‌توانیم بگوییم که ممنوعیت قانونی وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید