معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

صدور «کارت پایان خدمت» سربازان منوط به گذراندن دوره‌های پیشگیری از اعتیاد باشد

    کد خبر :372710

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با هدف پیشگیری از اعتیاد در بین سربازان، می‌توان مقرر کرد که صدور کارت پایان خدمت آنان منوط به خواندن مباحث پیشگیری از اعتیاد و انجام آزمون تستی آن باشد.

دکتر پرویز افشار در شصت و هشتمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد پیشنهاد داد: برای آموزش مباحث پیشگیری از اعتیاد به کارکنان ستاد کل نیروهای مسلح، می‌توان با مداخله غیر مستقیم و تربیت کادر متخصص همچون افراد عقیدتی آن سازمان اقدام کرد، این افراد می‌توانند در کارگاه‌های تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد در سطوح مبتدی و پیشرفته آموزش لازم را فرابگیرند و سپس به کارکنان آن مجموعه آموزش‌ها را ارائه دهند. در این زمینه بسته‌های آموزشی پیشگیرانه برای کارکنان نظامی تهیه شده است.

وی افزود: در مورد آموزش سربازان نیز می‌توان در سامانه‌ای محتوای آموزشی پیشگیرانه را بارگذاری و با دستور ستاد کل نیروهای مسلح، سربازان را ملزم به خواندن متون و شرکت در آزمون‌های آن کرد، همچنین صدور کارت پایان خدمت منوط به خواندن مباحث پیشگیری از اعتیاد و انجام آزمون تستی آن باشد و این امر، به صورت الکترونیک در پرونده آنان ثبت شود، به نظر این، مکانیزم خوبی است که می‌تواند برای پیشگیری از ورود این قشر به اعتیاد موثر واقع شود.

ارایه گزارش وضعیت آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری تا دو ماه آتی

عارف وهاب‌زاده مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد نیز بر انجام اقدامات فوق‌العاده و جهشی از سوی دستگاه‌های عضو کمیته تاکید کرد و گفت: تا دو ماه آتی، باید گزارشی از اقدامات فوق‌العاده در حوزه مبارزه با موادمخدر به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ارائه کنیم که خوشبختانه در ماه‌های گذشته شاهد اقدامات خوبی از سوی دستگاه‌ها بودیم.

وی افزود: چالش‌ها، موانع و مشکلاتی در اجرای برخی برنامه‌ها وجود دارد که باید با همت و تلاش مضاعف این مشکلات را رفع کنیم و جهش جدی‌تری را در اجرای برنامه‌های فوق‌العاده داشته باشیم.

هدف از اجرای طرح کاج، ارتقای سلامت در محیط کار است

همچنین دکتر سید حسین مدنی معاون اداره کل اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: از اوایل سال ۹۵ بعد از پیمایش شیوع اعتیاد که مشخص شد ۲۳ درصد جامعه کارگری و صنعتی، به اعتیاد مبتلا هستند؛ طرح کاج «استقرار مداخلات پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید» طراحی و با حمایت‌طلبی استانداران، در کل کشور پیاده‌سازی شد.

وی افزود: جامعه هدف طرح کاج؛ بنگاه‌های اقتصادی ۵۰ تا ۵۰۰ نفر است و هدف از اجرای آن، کاهش آسیب‌ اجتماعی اعتیاد در بین کارگران و ارتقاء سطح سلامت در محیط کار می‌باشد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون ادامه داد: این طرح شامل ۳ بسته خدمتی مجموعه آموزش سبک زندگی سالم- ارزیابی وضعیت سبک زندگی کارگران و رتبه‌بندی کارفرمایان سلامت محور می‌باشد.

مدنی بیان داشت: در این طرح، افرادی به عنوان بهبان؛ موظف به آموزش کارگران تحت پوشش مجموعه خود و ارائه بسته‌های آموزشی به آنان هستند که پس از اتمام فرایند و ثبت مشخصات کارگران آموزش دیده در سامانه “بهبان”، کارت سلامت برای آنان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بسته‌های آموزشی حاوی ۱۰ بسته آموزشی کارگاهی برای گروه‌های هدف کارکنان و کارگران در محیط‌های کاری و همچنین فیلم آموزشی- راهنمای مربی- دفترک فراگیران- کاربرگ خود ارزیابی- کارگروهی و قالب‌های ارزشیابی کارگاهی می‌باشد.

معاون اداره کل اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: از دو سال گذشته تاکنون از ۲۵۰۰ خانه بهداشت کارگری که بنگاه‌های اقتصادی به ارائه خدمات بهداشتی می‌پردازند، ۱۵۰۰ خانه داوطلبانه خواستار اجرای طرح کاج شدند و ۱۵۰۰ بهبان‌ در این امر آموزش دیدند، ۳۵۰ هزار کارگر در سامانه بهبان سطح اطلاعات شدند و ۱۵۰۰ کارگاه آموزشی برای آنان برگزار و کارت سلامت سبک زندگی صادر شد.

مدنی با اشاره به برخی مداخلاتی که باید در این طرح انجام شود، گفت: نتایج برنامه ملی کاج باید به ورزای مربوطه مکاتبه و حمایت‌طلبی شوند، برنامه معاینات و آزمایشات ادواری، ارزشیابی و با رویکرد کاج ادغام شوند، همچنین رتبه‌بندی کارفرمای سلامت‌محور هر استان انجام شود و برترها به‌عنوان مسئولیت‌پذیر اجتماعی اعلام شوند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین بسته‌های تشویقی مالیاتی برای کارگرا معتاد توسط کارفرما، تقویت پایش طرح، گنجاندن همه اطلاعات استقرار در سامانه آموزش‌های استانی و بنگاهی، رتبه‌بندی عملکرد بهبان‌ها در انتخاب خانه بهداشت کارگری برتر و شبکه‌سازی بهبان‌ها و کارفرمایان را از دیگر مداخلات این طرح برشمرد.

مدنی تاکید کرد: کارگران نیروهای مولد جامعه هستند و در شرایطی که توسعه همه جانبه اولویت کشور است تامین سلامت آنها ضرورت دو چندان پیدا می‌کند.

آموزش مهارت پیشگیری از اعتیاد در قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان

منصور زمانی نماینده ستادکل نیروهای مسلح نیز در این جلسه گفت: سال گذشته با هدف مهارت‌آموزی سربازان و صدور گواهی مهارتی برای آنان، قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان ایجاد و تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا با وزارتخانه‌های تعاون، صنعت و آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.
وی ادامه داد: سالانه ۵۰۰ هزار سرباز به نیروهای مسلح وارد شده و ۵۰۰ هزار نفر از آن خارج می‌شوند. لذا می‌توان در سرفصل‌های آموزشی در این قرارگاه، مهارت پیشگیری از اعتیاد را به سربازان آموزش داد.

توانمندسازی بیش از ۲۰۰ هزار والدین مروج پیشگیری

همچنین نادر منصور کیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ طرح‌های فوق‌العاده‌ای از سوی آموزش و پرورش در مدارس اجرا شد؛ طرح توانمندسازی دانش‌آموزان و والدین از جمله این طرح‌ها بود که در ۳۱ استان اجرا و تا به امروز ۶ هزار مدرسه تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند.

وی افزود: طرح توانمندسازی روانی- اجتماعی دانش‌آموزان نیز از دیگر طرح‌های وزارت بود که در ابتدای کار، ۱۲۸ مدرسه تحت پوشش قرار داشتند و بعد از پایان سال تحصیلی در خرداد ۹۷ این رقم به ۴۸۰۰ مدرسه رسید.

کیایی در ادامه، توانمندسازی بیش از ۲۰۰ هزار نفر والدین مروج پیشگیری، توانمندسازی بیش از ۵۰۰ هزار نفر از معلمان کشور در زمینه آموزش پیشگیری به دانش‌آموزان، شناسایی و ارائه خدمات مداخله در فوریت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان در معرض خطر و راه‌اندازی اپلیکیشن “سینا روبیک” و بارگذاری ۴ فیلم ۲۰ دقیقه‌ای با محتوای پیشگیری از اعتیاد در آن را از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی برشمرد.

اجرای برنامه‌های آموزشی طرح” پازک” ویژه زنان از آبان ماه

فرید براتی سده، معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور نیز در رابطه با طرح پازَک گفت: پیشگیری از مصرف مواد زنان و کودکان در معرض آسیب یا آسیب‌دیده در نقاط حاشیه‌ای از مسائل مورد توجه در این طرح است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ وی در ادامه؛ نخستین گام اجرای طرح پازَک را شناسایی محله نامید و گفت: بیش از ۳ هزار منطقه حاشیه در کشور وجود دارند که امسال ۵۲۵ منطقه را در ۱۲ استان لرستان، کرمانشاه، خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، گلستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی به عنوان طرح تحولی انتخاب کرده‌ایم.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی گفت: در تیر و مرداد ۹۷، از استان‌های محل اجرای طرح پازک بازدید شد و از ابتدای مهر ماه سال‌جاری، برنامه مصون‌سازی خانواده‌محور کودکان زیر سن دبستان در برابر اعتیاد در تمامی محلات طرح “پازَک” اجرا می‌شود، همچنین در نیمه دوم مهرماه تربیت مربی بسته‌های آموزشی ویژه زنان همسران معتاد و پیشگیری از اعتیاد زنان در برابر اعتیاد انجام می‌شود و در نهایت اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه زنان در تمامی محلات طرح “پازَک” از آبان ۹۷ شروع می‌شود.

براتی در پایان، تدوین شناسنامه محله‌ای به تفکیک هر محله براساس چهارچوب تعیین شده، اجرای یک دوره آموزشی وی‍ژه والدین کودکان زیر سن دبستان ساکن در هر محله براساس بسته آموزشی مصون‌سازی کودکان در برابر اعتیاد (به مدت شش هفته)، اجرای یک دوره آموزش پیشگیری از اعتیاد برای همسران افراد معتاد ساکن در محله براساس بسته آموزشی وی‍ه زنان همسر معتاد (به مدت هشت هفته)، اجرای یک دوره آموزش پیشگیری از اعتیاد ویژه زنان محله براساس بسته‌های آموزشی طرح “پازَک” و اجرای حداقل یک پروژه اجتماع محور پیشگیری از عتیاد برای کودکان با نوجوانان محله براساس کاهش عوامل خطر با افزایش عوامل محافظ را از اقدامات طرح “پازَک” در فاز اول برشمرد.

گفتنی است در این جلسه نمایندگانی از دستگاه‌های وزارت علوم، هلال احمر، ناجا، هلال احمر، بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون و… حضور داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید