مشاور رئیس دولت اصلاحات: خاتمی نگفته فرصت برای اصلاحات از دست رفت و نمی‌شود کاری کرد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۱
    کد خبر :327875

مشاور رئیس دولت اصلاحات گفت: 3 تا 4 حزب هستند که می گویند باید شورای عالی سیاستگذاری منحل و پارلمان اصلاحات شکل بگیرد. منتها این احزاب زیاد در جبهه اصلاحات صاحب اثر نیستند.

به گزارش نامه نیوز، جوانان اصلاح طلب دلخوشی از رأس هرم این جریان سیاسی ندارند و در قالب نامه ای انتقادهای خود را به رئیس دولت اصلاحات منتقل کردند. اخیرا همین جمع دیداری با سیدمحمد خاتمی داشتند به صورت رو در رو نیز با او به بحث و تبادل نظر پرداختند که البته نقل قول‌هایی از این دیدار در شبکه های اجتماعی حاشیه ساز شد. برای رفع برخی ابهامات با مشاور رئیس دولت اصلاحات به گفتگو نشستیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

****

نامه ای با 100 امضا به آقای خاتمی برای «اصلاح اصلاحات» نوشته شد و نویسندگانش نیز با آقای خاتمی دیدار کردند، موضوع دیدار چه بود؟

البته نویسندگان نامه خواستار اصلاح اصلاحات نبودند و بحث شان تغییر ترکیب نیروی انسانی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بود که نهایتا قرار شد از این جمع نمایندگانی در شورای عالی سیاستگذاری باشند که دارد روندش را طی می کند.

این 100 نفر کجای جریان اصلاحات هستند که حرف شان مورد توجه قرار گرفت و قرار است نمایندگان شان در ترکیب شورای عالی سیاستگذاری نیز حضور پیدا کنند؟

آنها تقریبا بدنه اصلی جوانان اصلاحات هستند که خیلی هاشان در شاخه جوانان احزاب اصلاح طلب حضور دارند.

این نقل قول که آقای خاتمی در این جلسه گفته «فرصت برای اصلاحات از دست رفت و نمی شود کاری کرد» صحت دارد؟

خیر، این نقل قول دقیقی نبود. این را ساسان آقایی منتشر کرد. آقای خاتمی تأکید داشت «باید در موضوع جامعه مدنی فعال تر عمل کرد و نشاط فعالیت و حضور جوانان در عرصه های سیاسی و تصمیم گیری جریان اصلاحات بیش از این شود چون اگر چنین نباشد به احتمال زیاد دیگر فرصت برای اصلاحات تمام می شود».

آیا این صحبت نیز درست است که آقای خاتمی بر حفظ آقای عارف در جایگاه ریاست شورای عالی سیاستگذاری تأکید دارد؟

بله، ضمن آنکه آقای خاتمی انتقادهایی به پویایی و فعالیت آقای عارف داشت و معتقد است شورای عالی سیاستگذاری خیلی فراتر از حوزه لیست دادن در ایام انتخابات باید عمل می کرد اما در عین حال تأکید کرد «برای ریاست شورای عالی سیاستگذاری کسی جز آقای عارف را نمی شود در نظر گرفت».

اخیرا نیز که موضوع ریاست آقای عبدالله نوری بر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح شد.

بله، این مسئله را برخی دوستان مطرح کردند اما نه خود آقای عبدالله نوری به تصدی این مسئولیت مایل است و نه اینکه معتقد باشد که نقش آقای عارف گمرنگ شود.

اضافه شدن برخی افراد مجموعه 100 نفره به شورای عالی سیاستگذاری، مورد پذیرش احزاب قرار می گیرد چون بحث آن بود که به مرور از نقش افراد حقیقی کاسته و به نقش اعضای حقوقی اضافه شود؟

3 تا 4 حزب هستند که چنین اعتقادی دارند و می گویند باید شورای عالی سیاستگذاری منحل و پارلمان اصلاحات شکل بگیرد. منتها این احزاب زیاد در جبهه اصلاحات صاحب اثر نیستند. احزابی همچون اتحاد ملت، کارگزاران و اعتماد ملی همواره در طول سال فعال هستند و زمان رقابت های سیاسی نیز نیروی انسانی و سرمایه مادی آنها بسیار بسیار برای امر انتخابات در صحنه و میدان حضور دارند. در واقع اکثریت قریب به اتفاق احزاب و شخصیت های اصلاح طلب به ابقای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان معتقد هستند. البته می گویند باید ایرادات کار این شورا برطرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید