برنامه‌های جدید ایران و اروپا برای ترانزیت

    کد خبر :326422

برنامه های جدید ایران و اروپا برای توسعه و تسهیل ترانزیت کالا در دیدار امبرتو دپرتو دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) و فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران بررسی شد.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران با امبرتو دی پرتو دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) در تهران دیدار و گفتگو کردند که توسعه کارنه تیر محور اصلی این برنامه‌ها است که توافق شد تا در چارچوب کریدور شمال _ جنوب ، شرق به غرب و با اتصال کشورهای چین ، هند و پاکستان به تیر همکاری های گمرک ایران با اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای گسترش یابد.

کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

بنابراین گزارش، فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در این دیدار با اشاره به اینکه فرآیند الکترونیکی شدن امور گمرکی در کشورمان از چهار سال قبل شروع و در حاضر مراحل تکمیلی را سپری می کند، به دخالت ۲۷ سازمان همجوار گمرک در تشریفات ترخیص کالا اشاره کرد و افزود: ارتباط گمرک با این ۲۷ سازمان قبل از سیستمی شدن به صورت فیزیکی بود اما با الکترونیکی شدن گمرک و پیاده سازی پنجره واحد تجاری، ارتباط گمرک با این سازمان ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.

عسگری با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، ایجاد پنجره واحد است، تصریح کرد: به دلیل اقدامات گمرک در الکترونیکی شدن فرآیندها ، سال گذشته در دیجیتالی شدن ، گمرک ایران به عنوان سازمان برتر معرفی و لوح برتر دریافت کرد.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه به پیاده سازی موفق تیر الکترونیک در کشورمان اشاره کرد و گفت: این پروژه برای نخستین بار در دنیا توسط گمرک ایران با موفقیت پیاده سازی شد. ما رویه کارنه تیر را توسعه دادیم و اخیرا به ۷ گمرک کشور مجوز کارنه تیر داده ایم.

فرود عسگری به علاقه مندی کشورهای همجوار برای توسعه و تسهیل ترانزیت با ایران اشاره کرد و ادامه داد: هفته پیش من در سفر به جمهوری آذربایجان با همتای آذری خود دیدار و در خصوص تیر الکترونیک صحبت کردم و به توافقات خوبی رسیدیم؛ با اتصال آذربایجان به هند از طریق ایران ما کریدور شمال _ جنوب را پیاده خواهیم کرد و اخیرا کارنه تیر را با کشور پاکستان با موفقیت پیاده سازی کردیم و خوشبختانه از این سیاست های گمرک ایران از سوی کشورهای دیگر استقبال خوبی بعمل آمده است.

وی ادامه داد: گمرک ایران در بخش تبادل الکترونیکی داده‌ها تجربیات خوبی دارد که نمونه آن اجرای موفق تیر الکترونیک است و آمادگی داریم تجربیات خود را به کشورهای علاقمند منتقل کنیم.

بنابراین گزارش، امبرتو دپرتو دبیر کل حمل و نقل بین المللی جاده ای (IRU) نیز در این دیدار گفت: اروپا همیشه بهترین نتیجه را در همکاری مشترک با گمرک ایران گرفته است که نمونه موفق آن پیاده سازی و توسعه ترانزیت و کارنه تیر است.

وی افزود: گمرک ایران با پیش‌قدم شدن در اجرای کارنه تیر الکترونیک به همه کشورها نشان داد که این پروژه قابلیت اجرایی شدن را

دپرتو با اشاره به پیوستن چین، هند و پاکستان به کارنه تیر اعلام کرد که با این اقدام فصل جدیدی در حوزه کارنه تیر و حمل و نقل ترکیبی با توجه خاص به بنادر و راه آهن و با محوریت ایران آغاز خواهد شد.

دبیر کل حمل و نقل بین المللی جاده ای (IRU) به پیاده سازی موفق پروژه حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی تحت عنوان پروژه اسلوونی _ ایران برای نخستین بار تحت رویه تیر اشاره کرد و از گمرک ایران که رهبری دیجیتالی شدن حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر را دارد تقدیر و تشکر کرد.

وی تاکید کرد: پیاده سازی و گسترش همکاری های مشترک و موفق با ایران پیام مهمی برای ترامپ دارد که سیاست های بسته را در دنیا دنبال می کند و نشان می دهد که یک سیستم باز در تسهیل حمل و نقل بازوی بزرگی برای اقتصاد به شمار می رود. این اقدام یک پیام سیاسی هم دارد مبنی بر اینکه ایران معتقد به صلح جهانی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید