هیچ کشوری دشمن ما نیست مگر آنها که شمشیر کشیده باشند!

    کد خبر :293865

«دولت چین در عملکرد روابط خارجی خود سعی می‌کند به گونه‌ای عمل کند که برای خود دشمن‌تراشی نکند. به همین دلیل است که دنگ ژیائوپینگ که بنیانگذار سیاست‌های جدید پکن است یک جمله معروف دارد که می‌گوید «ما فرض می‌کنیم در دنیا هیچ کشوری دشمن ما نیست مگر کشوری که در برابر مان شمشیر کشیده باشد»

سفیر پیشین ایران در چین گفت: «دولت چین از سال‌ها قبل این سیاست را داشته است و اگر خاطرتان باشد این کشور زمانی که تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد، رابطه‌اش با ایران را قطع نکرد و حتی در برخی زمینه‌ها تلاش کرد که به جمهوری اسلامی کمک کند. بنابراین کشوری نیست که حاضر باشد در برابر قلدری ترامپ کوتاه بیاید. به همین دلیل است که گاهی ترامپ از چینی‌ها عصبانی می‌شود.»

به گزارش فرارو بعد از دیدارهای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با مقاممات دولت چین حالا قرار است حسن روحانی برای حضور در اجلاس کشورهای عضور همکاری شانگهایی سفری به چین داشته باشد و این می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوهای تازه‌ میان ایران و چین در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را فراهم کند.

در همین خصوص جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین طی گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «سفر اخیر محمدجواد ظریف به پکن در خصوص بررسی توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای اروپایی بود که محور آنها چگونگی حفظ برجام بود. بنابراین به عنوان یکی از طرفین توافق هسته‌ای با مقامات چینی نخستین مذاکرات انجام شده است. حالا آقای روحانی برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو همکاری شانگهای عازم چین است. این اجلاس در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و این بار نوبت به چین رسیده است. بنابراین هدف شرکت در این اجلاس است اما به هرحال وقتی مقامات کشورهای مختلف با یکدیگر در یک مکان جمع می‌شوند قاعدتا دیدارهای دوجانبه‌ای صورت می‌گیرد و در خصوص مسائل روز بین‌الملل یا منطقه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و این بار قطعا موضوع برجام مورد توجه است و در دیدارهای مقامات به این مسئله پرداخته خواهد شد.

او در ادامه تصریح کرد: «البته قرار است این سفر یک سفر دوجانبه نیز تلقی شود. زیرا سال گذشته رئیس جمهور چین به تهران آمد و این‌بار قرار است آقای روحانی پاسخ آن سفر را بدهند. بنابراین قطعا دیدارها و گفت‌وگوهایی میان رئیس جمهور چین و ایران انجام و به موضوع برجام هم پرداخته خواهد شد. زیرا به هرحال چین یکی از کشورهای تاثیرگذار در معدلات جهانی است و اگر بتوان حمایت آنها را جلب کنیم می‌توانیم گام بزرگی در خصوص حل و فصل مسائل پیش‌رو برداریم. ضمن اینکه چینی‌ها هم بدشان نمی‌آید در این راه ایران را همراهی کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که چین در مسئله توافق‌ هسته‌ای برای ایران تا چه حد قابل اعتماد و اتکا است گفت: «این مسئله تابع شرایط است. زیرا دولت چین هم مانند دولت‌های دیگر کشورها موظف است در راستای منافع و امنیت ملی و موجودیت خود اقدام کند و اگر حمایت از ایران با این اصول مغایرت نداشته باشد، قطعا می‌تواند به ما کمک زیادی انجام دهد. بنابراین باید بببینیم که روابط چین و ایران از زاویه دید آنها در راستای منافعشان هست یا خیر؟ اگر باشد قطعا به ایران کمک خواهند کرد اما اگر تعارضی با این اصول داشته باشد، به شکلی عمل می‌کنند که برایشان خسارت کمتری داشته باشد.»

این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: «دولت چین با شناختی که از منطقه و شناختی که نسبت به ایران دارد و با در نظر گرفتن روابط و ظرفیت‌هایی که در عرصه بین‌المللی دارد، دوست ندارد رابطه با ایران را از دست بدهد و این در بدترین شرایط هم صدق می‌کند. اما اینکه ما فکر کنیم که آنها صددرصد مطابق آنچه که ما می‌خواهیم عمل خواهند کرد، فاصله زیادی با واقعیت دارد و به طور معمول نمی‌توانیم از هیچ دولتی چنین انتظاری داشته باشیم. چین نیز مانند هر کشوری با محدودیت‌ها و باید نبایدهایی مواجه است که طبق آنها تصمیم می‌گیرد»

وی در خصوص اینکه معاملات اقتصادی چین با ایالات متحده بسیار بیشتر از مبادلات اقتصادی با ایران است و در چنین شرایطی اگر این منافع به خطر بیفتد باز هم حاضر به حمایت از ایران هستند، اظهار کرد: «به هرحال همانطور که عرض کردم هر کشوری مانند چین در خصوص روابطشان با دیگر کشورها با توجه به منافع و امنیت ملی خود تصمیم می‌گیرند. به هرحال دولت چین یکی از واردکنندگان عمده انرژی است که یک بخشی از آن توسط ایران تامین می‌شود و از سوی دیگر بازار ایران، مطلوبیت‌های زیادی برای آنها دارد که قابل انکار نیست.»

منصوری تصریح کرد: «در عین حال سعی می‌کند به گونه‌ای رفتار کند که دولت آمریکا به عنوان یک معارض یا رقیب با آنها برخورد نکند و مشکلاتی برایش به وجود نیاید. به نظر من آنها سعی می‌کنند طوری رفتار کنند که هر دو طرف را داشته باشند. حالا اینکه راهکارشان دقیقا چه می‌تواند باشد مشخص نیست اما قطعا تمایلی ندارند که نه ایران را از دست بدهند و نه با ایالات متحده به مشکل جدیدی روبرو شوند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار ایران تاحدی برای چینی‌ها جذابیت و سود دارد که حاضر باشند از ما حمایت بیشتری انجام دهند، عنوان کرد: «بازار یک کشور بسیار متنوع است. به این معنا که ممکن است از سوزن ته‌گرد شروع شود تا موشک‌های بالستیک پیش برود. ایناها همه جز کالای این بازار حساب می‌شود. به همین دلیل است که چین تا جایی بازار ایران را برای خود نگه می‌دارد که به معنی رقابت با آمریکا به خود نگیرد. ضمن اینکه آنها به بازار ایران نیاز دارند و این را دولت آمریکا هم می‌فهمد و درک می‌کند. به همین دلیل انتظارات خود از چین را در حد معقول نگه می‌دارد و انتظار ندارد چین به طور کامل از بازار ایران خارج شود.»

او تاکید کرد: «دولت چین در عملکرد روابط خارجی خود سعی می‌کند به گونه‌ای عمل کند که برای خود دشمن‌تراشی نکند. به همین دلیل است که دنگ ژیائوپینگ که بنیانگذار سیاست‌های جدید پکن است یک جمله معروف دارد که می‌گوید «ما فرض می‌کنیم در دنیا هیچ کشوری دشمن ما نیست مگر کشوری که در برابر مان شمشیر کشیده باشد» بنابراین اگر به روابط اقتصادی آنها با کشور های دیگر نگاهی بی‌اندازید می‌بینید که با همه در ارتباط هستند و فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در دنیا دارند. الان بیش از پانصد هزار تکنسین، مهندس و کارشناس در آفریقا دارند که مشغول به کار هستند.»

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: «این مسئله درباره ایالات متحده هم صدق می‌کند و در داخل چین برای بازار آمریکا حدود 100میلیون نیروی کار مشغول فعالیت هستند و برای بازار آمریکا کالا تولید می‌کنند. لذا اینها نکاتی است که دولت چین در نظر دارد به همین دلیل است که مثلا می‌بینید هم با اسرائیل در ارتباط است و هم با فلسطین و حاضر نیست با هیچکدام هم درگیر شود. در نتیجه میان آمریکا و ایران هم چنین رویکردی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و به گونه‌ای عمل می‌کند که نه ایران را از دست بدهد و نه ایالات متحده آمریکا را ناراحت کند.»

منصوری در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد چین به خواسته‌های ترامپ تن بدهد با توجه به اینکه یک کشور ابرقدرت و بزرگ جهان است، چه تاثیری بر وجه و اعتبار آنها خواهد داشت، گفت: «دولت چین از سال‌ها قبل این سیاست را داشته است و اگر خاطرتان باشد این کشور زمانی که تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد، رابطه‌اش با ایران را قطع نکرد و حتی در برخی زمینه‌ها تلاش کرد که به جمهوری اسلامی کمک کند. بنابراین کشوری نیست که حاضر باشد در برابر قلدری ترامپ کوتاه بیاید. به همین دلیل است که گاهی ترامپ از چینی‌ها عصبانی می‌شود و مثلا می‌گوید «هرکجا که ما مشکل داریم دولت چین از آن بهره برداری می‌کند و علیه ما فعالیت می‌کند» حتی درباره کره شمالی صریح‌تر هم صحبت می‌کند و می‌گوید«دولت چین ما را در کره شمالی خسته کرد» بنابراین هر اتفاقی رخ دهد به عقیده من چین ایران را رها نمی‌کند اما ممکن است در میزان و نوع همکاری با جمهوری اسلامی در نوسان باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید