ماس: آلمان می خواهد که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود

    کد خبر :278043

وزیر خارجه آلمان ضمن درخواست از ایران برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای در عین حال گفت که آمریکا هم ضمن خروج از توافق هیچ جایگزینی برای آن پیشنهاد نداد.
ماس: آلمان می خواهد که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان از ایران خواست، با وجود اینکه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده‌است، در توافق باقی بماند.

وزیر خارجه آلمان در تازه‌ترین موضع‌گیری در واکنش به تصمیم شب گذشته ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت: «آلمان می خواهد که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود چرا که آمریکا هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران پیشنهاد نداد. پیشنهادی که پس از خروج ایران از توافق هسته‌ای، جلوی دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای را بگیرد.»

وی در جریان کنفرانسی خبر با اعلام این موارد افزود: «این توافق کارایی دارد و ما می‌خواهیم که کنترل‌ها و نظامی روشنگری را نگه داریم. این موضوع به ویژه از این جهت اهمیت دارد که مشخص نیست که آمریکا چه جایگزینی برای معامله‌ای که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد ارائه می‌دهد آنهم (جایگزینی) که بتوان آن را راستی‌آزمایی کرد.»

وزیر خارجه آلمان شب گذشته هم در پی اعلام موضع ترامپ اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران هنوز نمرده است. وس در گفت‌وگو با شبکه خبری ARD گفت: «در نهایت به نفع ایران است که با جهان از لحاظ اقتصادی ارتباط داشته باشد و بتواند برای کشورش رفاه ایجاد کند.» اکنون به شرکت‌های آلمانی که در آمریکا کار می‌کنند بستگی دارد که چطور همزمان با ایران هم همکاری داشته باشند.

وی افزود: «ما تلاش می‌کنیم که این توافق مهم را که برای امنیت در خاور نزدیک و خاورمیانه و تمامی جهان اهمیت دارد را حفظ کنیم.اگر این توافق وجود نداشته باشد در این صورت هیچ چیزی وجود نخواهد داشت. هیچ تعهدی نخواهد ماند که بر طبق آن ایران سلاح هسته‌ای نسازد و این وضع بدتر است.»

به گزارش افکارنیوز، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب تصمیم خود را درباره خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد. اقدام ترامپ غیر از حمایت رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی، با انتقاد دیگر کشورها به ویژه طرف‌های اروپایی مواجه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید