جدیدترین اخبار
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۱ اقتصادی کد خبر :276132

واردات خودرو به حداقل می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازی کشور، باوجود رشد چشمگیری که داشته، نتوانسته محصولی که شایسته ایران و ایرانی باشد، تولید کند.

به گزارش ایرنا،محمد شریعتمداری در نشستی با مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی قطعه‌ساز در خراسان‌رضوی با اشاره به رقابت سنگینی که در عرصه خودروسازی دنیا وجود دارد، افزود: صنعت خودرو کشور سال گذشته رشد چشمگیری داشت که از آن جمله در استان خراسان‌رضوی شاهد رشد ۷/ ۲ درصدی تولید خودرو بودیم. وی خاطرنشان کرد: معلوم می‌شود که بین خودروسازان بزرگ داخلی رقابتی به وجود آمده و آنها درصدد برآمده‌اند تا تولیدات خود را رشد کمی و کیفی بدهند.

وی با اشاره به وضعیت قراردادهای منعقده بین قطعه‌سازان و خودروسازان گفت: در سال‌های قبل در قراردادهای خارجی در مورد پلت‌فرم، تحقیق و توسعه و صادرات اصلاحاتی باید انجام می‌شد که نشده و ما امروز در خصوص این نوع قراردادها، پاسخ مشخصی برای مردم نداریم، اما باید نقاط مبهم این قراردادها، آنطور که هم به نفع قطعه‌ساز و هم خودروساز باشد، اصلاح شود.وی با تاکید بر تقویت صنعت حمل و نقل به‌ویژه خودروهای سنگین گفت: امسال باید ۲/ ۳ میلیارد دلار از منابع کشور در صنعت تولید خودروهای سنگین استفاده شود، لذا باید در مورد ساخت قطعات ماشین‌های سنگین صاحب فن باشیم و از این امکان فوق‌العاده استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: خودروسازان حق ندارند قطعه غیر‌استاندارد از قطعه‌سازان بخرند و هر خودروسازی که قطعه غیر‌استاندارد خریداری کند، خود باید در این خصوص پاسخگو باشد.وزیر صنعت تاکید کرد: خودروسازانی که پلت‌فرم‌هایشان استاندارد لازم را ندارد باید تعطیل شوند و اگر پلت‌فرمی توانایی رعایت همه استانداردها را نداشته باشد مربوط به هر خودرویی که باشد باید جمع آوری شود.شریعتمداری همچنین با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو در کشور نیازمند اصلاح است، افزود: در قیمت‌گذاری خودرو گرفتار مشکلات زیادی هستیم و خودرو به هیچ وجه انحصاری نیست و این وزارتخانه در نرخ‌گذاری آن پایبند مقررات کشور است.

وی بیان کرد: کار شورای رقابت، قاعده‌گذاری و تعیین قواعد در مورد نرخ‌گذاری خودرو است و در مورد خودروهای زیر ۴۵۰ میلیون ریال تصمیم می‌گیرد، اما تصمیم در مورد انحصاری بودن یا نبودن خودرو در اختیار شورای اقتصاد است و اگر انحصاری باشد، باید چارچوب قانونی در مورد نرخ‌گذاری رعایت شود تا خودروساز بتواند تنفسی داشته باشد.وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اولویت و نیاز اصلی کشور اشتغال است، تلاش داریم تا واردات خودرو کامل ساخته شده محدود و به حداقل برسد و شورای سیاستگذاری نیز به‌صورت موازی با این وزارتخانه در حال به حداقل رساندن واردات این نوع خودروهاست.

وبگردی

روی خط خبر

  • اقدام تحریک آمیز آمریکا؛ ورود دو ناو جنگی به آب های چین
  • «چگونه “ارز” از کشور خارج می‌شود؟»
  • ترامپ از دیدار با رهبر کره شمالی خبر داد/ تیمی از آمریکا وارد کره شمالی شده‌اند
  • ماجرای تجزیه شهرستان کازرون ادامه دارد؛ روایت شرق از ناآرامی در قائمیه
  • قصه مرگ و زندگی در «پیرمردها نمی میرند»
  • تعطیلات زمستانی مدارس به کجا رسید؟
  • اعترافات ذهن یک دلواپس
  • ترامپ:کره شمالی کشور بزرگ اقتصادی می شود
  • بانک مرکزی یارانه ارزی دارو را حذف کرد؛ واردات دارو با دلار ۴۲۰۰ تومانی
  • جزئیاتی از نقشه آمریکا برای تکه پاره کردن ایران/تبدیل خراسان به ترکمنستان جنوبی!
  • حمله تند روزنامه جمهوری اسلامی به تشییع کنندگان ملک مطیعی
  • جایزه بازیگری «ناصر ملک‌مطیعی» به سرقت رفت!
  • نقشه راه «حل بحران بانکی»
  • برجام و منافع ملی
  • ارشا اقدسی در کنار جکی چان و آرنولد/دریافت بالاترین مدرک بدلکاری جهان
  • الزامات مقابله با جنگ اقتصادی دشمن
  • صنعت گاز ایران خودکفاست و معطل برجام نیست
  • «چهل کچل» در یک جشنواره بین المللی
  • آرزوی اوکراین برای نابودی روسیه
  • انتقال وزیر دفاع صدام از زندان الناصریه به بغداد
  • گرفتن ضمانت‌ها از اروپایی‌ها در مرحله ارزیابی است
  • رئیس مجمع واردات: ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیر و نگیر دارد
  • بورس بعد از ۲۰ روز قرمز شد
  • در واشنگتن چه می‌گذرد؟
  • استراتژی آمریکا در برابر ایران چه نقاط ضعفی دارد؟
  • ترمز اصلاحات در عربستان کشیده شد
  • نتانیاهو: اجازه نمی‌دهیم سلاح‌های مرگبار از سوریه به لبنان منتقل شوند
  • لاریجانی گزینه قطعی فراکسیون مستقلین
  • سکوت این روزهای احمدی‌نژاد نشانه چیست؟
  • سخنگوی قوه قضاییه:‌ شکنجه و به کما رفتن بقايی و مشايی درست نیست