جدیدترین اخبار
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۱ اقتصادی کد خبر :276132

واردات خودرو به حداقل می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازی کشور، باوجود رشد چشمگیری که داشته، نتوانسته محصولی که شایسته ایران و ایرانی باشد، تولید کند.

به گزارش ایرنا،محمد شریعتمداری در نشستی با مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی قطعه‌ساز در خراسان‌رضوی با اشاره به رقابت سنگینی که در عرصه خودروسازی دنیا وجود دارد، افزود: صنعت خودرو کشور سال گذشته رشد چشمگیری داشت که از آن جمله در استان خراسان‌رضوی شاهد رشد ۷/ ۲ درصدی تولید خودرو بودیم. وی خاطرنشان کرد: معلوم می‌شود که بین خودروسازان بزرگ داخلی رقابتی به وجود آمده و آنها درصدد برآمده‌اند تا تولیدات خود را رشد کمی و کیفی بدهند.

وی با اشاره به وضعیت قراردادهای منعقده بین قطعه‌سازان و خودروسازان گفت: در سال‌های قبل در قراردادهای خارجی در مورد پلت‌فرم، تحقیق و توسعه و صادرات اصلاحاتی باید انجام می‌شد که نشده و ما امروز در خصوص این نوع قراردادها، پاسخ مشخصی برای مردم نداریم، اما باید نقاط مبهم این قراردادها، آنطور که هم به نفع قطعه‌ساز و هم خودروساز باشد، اصلاح شود.وی با تاکید بر تقویت صنعت حمل و نقل به‌ویژه خودروهای سنگین گفت: امسال باید ۲/ ۳ میلیارد دلار از منابع کشور در صنعت تولید خودروهای سنگین استفاده شود، لذا باید در مورد ساخت قطعات ماشین‌های سنگین صاحب فن باشیم و از این امکان فوق‌العاده استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: خودروسازان حق ندارند قطعه غیر‌استاندارد از قطعه‌سازان بخرند و هر خودروسازی که قطعه غیر‌استاندارد خریداری کند، خود باید در این خصوص پاسخگو باشد.وزیر صنعت تاکید کرد: خودروسازانی که پلت‌فرم‌هایشان استاندارد لازم را ندارد باید تعطیل شوند و اگر پلت‌فرمی توانایی رعایت همه استانداردها را نداشته باشد مربوط به هر خودرویی که باشد باید جمع آوری شود.شریعتمداری همچنین با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو در کشور نیازمند اصلاح است، افزود: در قیمت‌گذاری خودرو گرفتار مشکلات زیادی هستیم و خودرو به هیچ وجه انحصاری نیست و این وزارتخانه در نرخ‌گذاری آن پایبند مقررات کشور است.

وی بیان کرد: کار شورای رقابت، قاعده‌گذاری و تعیین قواعد در مورد نرخ‌گذاری خودرو است و در مورد خودروهای زیر ۴۵۰ میلیون ریال تصمیم می‌گیرد، اما تصمیم در مورد انحصاری بودن یا نبودن خودرو در اختیار شورای اقتصاد است و اگر انحصاری باشد، باید چارچوب قانونی در مورد نرخ‌گذاری رعایت شود تا خودروساز بتواند تنفسی داشته باشد.وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اولویت و نیاز اصلی کشور اشتغال است، تلاش داریم تا واردات خودرو کامل ساخته شده محدود و به حداقل برسد و شورای سیاستگذاری نیز به‌صورت موازی با این وزارتخانه در حال به حداقل رساندن واردات این نوع خودروهاست.

Ad

Ad
Ad
Ad

روی خط خبر

  • انتقاد رئیس محیط زیست از سرو صداها علیه توافقنامه پاریس
  • استقبال وزیر خزانه داری امریکا از تحریم ماهان توسط آلمان
  • تل آویو قصد داشت به سوریه و مصر حمله اتمی انجام دهد
  • دو میلیارد دلار برای توسعه متروی شهری اختصاص می‌یابد
  • آغاز کنسرت‌های مختلف در تهران
  • مرگ اسطوره‌ساز هالیوود در ۷۴ سالگی
  • «محور شرارت» جرج بوش جای خودش را به «گله گرگ‌ها» داد!
  • دادستان: در تهران مشکل سگ‌گردانی داریم
  • درآمد میلیاردی شبکه ۳، فقط در یک روز!
  • فرانسه سفیر ایتالیا را احضار کرد
  • آب «چشمه‌علی» مجدداً قطع می‌شود
  • کلانتری: وضعیت محیط‌زیست بحرانی است
  • توضیح در مورد شرایط حذف کنکور
  • برخی وقتی صحبت از آزادی می‌شود، غش می‌کنند/ با توجه به چهل سالی که گذشته، سرمایه اجتماعی مناسبی تحویل نسل بعد نداده ایم
  • طرح اتاق بازرگانی و اصناف برای تنظیم بازار به سران قوا ارائه شد
  • شمخانی: معطل اروپا نمی‌مانیم
  • واکنش نتانیاهو به اظهارات فرمانده نیروی هوایی ایران
  • بازیگر مشهور عمل جراحی بازویش را لغو کرد تا به چین برود
  • رشد قیمت مسکن نسبت به دی پارسال به ۹۰ درصد رسید
  • تصدی‌گری دولت در صنعت خودرو خاتمه می‌یابد
  • بحث طولانی مجلس درباره تعرفه «واردات خودرو»
  • توصیه‌ای به کمیته امداد برای اصلاح مقرراتش: زنان مهاجر آسیب‌دیده را فورا پوشش دهید
  • مذاکره با اروپا به نتیجه نمی‌رسد
  • پخش سرودهای نوستالژیک انقلابی از رادیو فرهنگ
  • ایران و پازل جدید منطقه
  • دلار یک محدوده بالاتر رفت
  • اعتیاد ماهی‌های رودخانه تایمز به کوکائین
  • بندرعباس به جمع کلانشهرهای کشور پیوست
  • نقشه ترامپ برای جهان
  • خداحافظی کریستین بیل از نقش‌های عجیب
  • Ad