جدیدترین اخبار
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹ اقتصادی کد خبر :222496

جزییات طرح دو فوریتی مجلس برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی

معاون سازمان حمایت گفت: مشکلات ایجاد شده در ثبت سفارش و عدم امکان ترخیص، باعث شده خودروهای وارداتی آماده تحویل به مشتریان از افزایش‌های قانونی از جمله تعرفه ، هزینه اسقاط و نرخ ارز متاثر شده و با افزایش بهای تمام شده و نرخ فروش مواجه شوند.

به گزارش پردیس خودرو بهرام پارسایی با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است، گفت: در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می کنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانه‌ها گرفته شده است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی خوب است اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال، قرار است حمایت صورت گیرد، افزود: قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است

پارسایی با بیان اینکه بر اساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد: دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.

وی با تاکید بر اینکه دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو است، یادآور شد: عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده ای که سالانه بالغ بر ١٧هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد ناشی از ناامن بودن خودروها است، البته ممکن است که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد اما خطای انسانی سبب تصادف می‌شود اما خودرو ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.

سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد می شود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم افزود: این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیئت رئیسه ارجاع شود.

وی در تشریح مفاد این طرح دو فوریتی ادامه داد: یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده است.

گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است

پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.

تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد

وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.

خودروسازان هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام می کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تاخیر تحویل می دهند، ادامه داد: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت ها به دلیل اینکه این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.

تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود

وی با اشاره آلودگی کلانشهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند اما اگر تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.

تولید خودروهای با کیفیت برای صادرات به کشورهای خاورمیانه

وی با بیان اینکه ماده دیگر این است که دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به روز دنیا بتواند در کشور سرمایه گذاری کند، افزود: این سرمایه گذاری می تواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک می کنند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم می توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغالزایی کشور کمک کنیم.

نمایندگان خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند

پارسایی با بیان اینکه ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را امضا کرده اند، افزود: نماینده ها از این وضعیت بی نظمی و بی سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امیدوارم که با رای بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان خود بخواهند که این طرح با رای بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.

محمد

ببینیم چه می کنید
امیدوارم فقط مردم رو در نظر بگیرید نه لابی صنعت خودرو

Ad

روی خط خبر

  • مسعود ده نمکی مجری تلویزیون شد
  • اعتراض وکیل شجریان به تبرئه صدا و سیما
  • سربازان ستون نیروهای مسلح هستند
  • بعیدی نژاد: برخوردجدی نهاد نظارتی در انگلیس راپیگیری فوری می کنیم
  • وزارت‌دفاع‌ چین به تحریم پکن توسط واشنگتن واکنش نشان داد
  • اظهارات «پمپئو» درباره دومین دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی
  • فیتچ پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهانی را کاهش داد
  • پکن مالیات بر واردات را برای شرکای تجاری خود کاهش می‌دهد
  • سازمان بنادر به دنبال ایجاد ظرفیت های جدید حمل و نقل کانتینری
  • حمله تروریستی اهواز با پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد
  • افشاکنندگان اطلاعات سرمایه‌گذاران جریمه می‌شوند
  • توافق ترکیه و ونزوئلا برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی
  • حسن الکعبی: مراتب همدردی خود را با ایران ابراز می‌داریم
  • ائتلاف ضد داعش سرکرده های داعش را از دیرالزور سوریه خارج کرد
  • بسیج آماده مقابله با هرگونه خطری از سوی آمریکا است
  • کمیسیون امنیت ملی مجلس فردا حادثه تروریستی اهواز را بررسی می‌کند
  • ممنوعیت واردات کالای ایرانی به افغانستان شایعه است
  • هشدار یک عضو کمیسیون آموزش نسبت به مافیای جدید در سیستم آموزشی
  • شهردار تهران: هیچ پروژه عمرانی بلاتکلیفی در شهر وجود ندارد
  • دستور رییس‌جمهور به دستگاه‌های امنیتی برای پی‌گیری حادثه تروریستی اهواز
  • داعش مسئولیت حمله تروریستی به رژه اهواز را به عهده گرفت
  • تمهیدات ترافیکی و انتظامی پلیس در آستانه بازگشایی مدارس
  • بازگشایی سینما‌ها از فردا
  • پیشکشی سالار عقیلی به خسروی آواز ایران
  • آمادگی متروی تهران برای مهرماه/افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به صادقیه
  • شناسایی و جلوگیری از ۳۰۰ تخلف ساخت و ساز در تاسوعا و عاشورای حسینی
  • ۱۰ درصد سهام ایران ترانسفو در بورس عرضه می‎شود
  • تولید ریل UIC60 برای اولین بار در کشور
  • جدیدترین وضعیت تولید در سواری‌سازان
  • پشت پرده توطئه برخی اعضای اوپک علیه ایران