آرامش پیش از توفان در بازار طلا؟

    کد خبر :173692

سقوط قیمت اونس طلا به زیر مرز ۱۲۴۰ دلاری در روز سه‌شنبه، وجود علائم کاهنده فلز زرد در بازارها را تایید کرد. با اینکه طلا پس از نزول تا قیمت ۱۲۳۶ دلاری، به قیمت ۱۲۴۳ دلاری بازگشت؛ اما بازار روز چهارشنبه با تضعیف مجدد طلا دنبال شد.

هر اونس فلز زرد تا ساعت ۸ دیشب در کانال ۱۲۴۰ دلاری نوسان می‌کرد. این نوسان قیمتی و آرامش نسبی موجود در بازار ارز و فلزات گرانبها، به کاهش حجم معاملات سرمایه‌گذاران مربوط بود. سرمایه‌گذاران، طبق معمول از معامله در ساعات پیش از نشست‌های مهم بانکی به دلیل ریسک‌گریزی اجتناب کرده، به انتظار علائم قطعی نشسته بودند.

در صورتی که نشست کمیته بازار آزاد آمریکا، به تداوم افزایش نرخ بهره در سال آتی اشاره کند، اونس تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت و در حالتی که عدم قطعیت در خصوص تداوم روند سیاست انقباضی به بازارها منتقل شود، اونس از «محدوده خطر» خارج خواهد شد. از سوی دیگر، با اینکه شاخص قیمت تولید‌کننده آمریکا طبق پیش‌بینی‌ها ثبت شده بود؛ اما شاخص قیمت مصرف‌کننده از پیش‌بینی‌ها عقب ماند تا احتمال تقویت فلز زرد در بازار چهارشنبه افزایش یابد.
کاهش موقتی احتمال نارسایی تورم

قیمت اونس طلا سه‌شنبه به زیر مرز ۱۲۴۰ دلاری سقوط کرد. پس از ریزش فلز زرد به این بازه قیمتی، محور حمایتی ۱۲۳۶ دلاری فعال شد و طلا را به قیمت ۱۲۴۳ دلاری باز گرداند.

با اینکه فلز براق پس از چند ساعت، خود را به بالای خط ۱۲۴۰ دلاری رساند؛ اما نتوانست بر اتمسفری که علیه آن در سراسر بازارها حاکم شده، غلبه کند. یگانه شانسی که حامیان طلا به تحقق آن امیدوار بودند با انتشار گزارش «شاخص قیمت تولیدکننده» (PPI) آمریکا کمرنگ شد. حامیان اونس به انتظار نشست بامداد امروز نشسته بودند تا شاید سیگنال نارسایی تورم، روند انقباضی را دچار تغییر کند.

در همین حین، گزارش PPI ماه نوامبر (آبان تا آذر شمسی) ساعت ۶ بعدازظهر سه‌شنبه مطابق با پیش‌بینی انجام شده ازسوی وزارت کار ایالات‌متحده منتشر شد. رشد شاخص قیمت تولیدکننده برای این ماه ۴ دهم درصد گزارش شد که کاملا مطابق با انتظارات بود. با توجه به این امر که رشد PPI، معیار معتبری برای سنجش تورم است، ثبت روند مورد انتظار از این شاخص، بالطبع از نگرانی ضعف رشد تورمی کاست تا امید حامیان طلا برای خروج از «محدوده خطر» شدت روزهای گذشته را نداشته باشد.

رشد این شاخص در سال ۲۰۱۷ میلادی تا آخرین گزارش ثبت‌شده، ۹/ ۲ درصد است که رشد قابل‌قبولی برای فدرال رزرو محسوب می‌شود. پس از آنکه اونس فلز زرد در قیمت ۱۲۴۳ دلاری بسته شد، بازار آسیا-اقیانوسیه هر اونس طلا را با معامله در همین قیمت باز کرد. تداوم فشار بر فلز گرانبها در روز گذشته به دو دلیل اصلی ادامه یافت؛ کمرنگ شدن احتمال تداخل سیاست‌های پولی با نارسایی تورم که حامیان فلز زرد به آن امید داشتند اولین دلیل را شکل داد.

گزارش شاخص قیمت تولیدکننده به خودی خود هسته وجودی این مولفه را تولید کرد و نارسایی تورم را تا حدی از لیست سیگنال‌های مورد انتظار از نشست کمیته بازار آزاد حذف کرد. دومین دلیلی که ابقای فشار بر اونس فلز زرد را موجب شد، به افزایش توجه بازارها به آخرین نشست سال‌جاری کمیته بازار آزاد آمریکا، سخنرانی «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپا و پیش‌بینی‌هایی که از روند آتی بانک انگلستان انجام شده، مربوط می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز ،پیش از این، فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا، آمادگی لازم را برای افزایش نرخ بهره ایجاد کرده بودند؛ اما گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده انگلستان، بانک این کشور را نیز به لیست بانک‌های مرکزی انقباضی اضافه کرد. گزارش ماهانه رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده، از افزایش تورم انگلستان از ۳ درصد به ۱/ ۳ درصد حکایت داشت. با این اوصاف، افزایش نرخ بهره از سوی این بانک در آینده نزدیک محتمل است. ورود سه بانک مرکزی تاثیرگذار دنیا به عرصه انقباضی، از دید بسیاری از کارشناسان، قیمت اونس را در کوتاه‌مدت (یک تا سه هفته) تحت فشار بیشتری قرار خواهد داد.

به‌رغم کمرنگ شدن امید حامیان طلا، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده که روز گذشته منتشر شد، جان تازه‌ای به طلا داد و طلا را برای صعود چند دلاری در بازار چهارشنبه‌شب مستعد کرد. نرخ نقطه به نقطه این شاخص از نوامبر پیش نسبت به نوامبر سال‌جاری ۸/ ۱ درصد پیش‌بینی شده بود؛ اما این نرخ ۷/ ۱ درصد ثبت شد تا نارسایی تورمی جان تازه‌ای به فلز زرد بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید