واشنگتن: تا قبل از ژانویه اقدامی درباره برجام انجام نمی‌دهیم

    کد خبر :173649

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور تا قبل از ماه ژانویه اقدامی درباره برجام انجام نخواهد داد.

هیثر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور تا قبل از ماه ژانویه اقدامی درباره برجام انجام نخواهد داد.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره پایان موعد 60 روزه اقدام کنگره آمریکا درباره سرنوشت برجام و اینکه آیا اصولاً ضرب‌الاجلی برای تصمیم‌گیری برای تصمیم‌گیری در این خصوص وجود داشته یا خیر گفت: «من فکر می‌کنم ضرب‌الاجل بعدی در ماه ژانویه است، بنابراین فکر نمی‌کنم قبل از آن تاریخ کاری انجام دهیم.»

منابع آگاه در کاخ سفید و کنگره پیشتر گفتند با پایان یافتن ضرب‌الاجل 60 روزه کنگره برای تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام)، قانونگذاران آمریکایی قصد دارند تصمیم‌گیری درباره سرنوشت آن را به کاخ سفید محول کنند.

ترامپ در یک سخنرانی در روز 13 اکتبر اعلام کرد که نمی‌تواند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام را تأیید کند.

مطابق قوانین داخلی آمریکا کنگره 60 روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده علیه ایران ذیل برجام فرصت داشت.

با پایان رسیدن این مهلت در روز چهارشنبه رهبران کنگره طرحی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران معرفی نکرد.

این اقدام به معنی آن است که کنگره پاس برجامی ترامپ را به خود او برگرداند تا مسئولیت هر گونه تصمیم‌گیری درباره تعلیق یا عدم تعلیق تحریم‌های انرژی ایران در میانه‌های ماه ژانویه متوجه او باشد.

خودداری ترامپ از تعلیق تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران ذیل برجام در تاریخ‌یاد شده به معنی خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت ترامپ روز سه‌شنبه به رویترز گفت کاخ سفید قصد دارد تصمیم‌گیری درباره موضوع تحریم‌ها را فعلاً به کنگره واگذار کند و خواستار اعمال مجدد تحریم‌ها نیست.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از اظهارنظر درباره اینکه آیا فکر می‌کند ترامپ به وعده‌اش برای پاره کردن برجام غمل می‌کند خودداری کرد.

کورکر چند هفته پیش اعلام کرد طرح قانونی که همراه با «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه برای ایجاد اصلاحات مدنظر ترامپ در برجام ایجاد کرده بود را متوقف کرده است.

به گزارش فارس،چالشی که کورکر و دیگر نمایندگان کنگره با آن روبرو هستند تهیه طرحی است که از یک طرف بتواند رضایت ترامپ برای سخت‌گیرانه کردن اجرای برجام را جلب کند و از طرف دیگر با مخالفت متحدان آمریکا در اروپا رو به رو نشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید