چرا رهبران 17 کشور اسلامی برای پهن کردن فرش قرمز برای ترامپ به ریاض دعوت شدند؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۱۵
    کد خبر :13610

ترامپ هیچ گونه علاقه ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خود عربستان سعودی نشان نداد به ویژه زمانی که شنیع ترین نوع گروکشی مالی را علیه عربستان به کار گرفت و گفت که این کشورها باید بهای حمایت آمریکا از آنها را بپردازند و اگر این حمایت نبود آنها از هستی محو می شدند.

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات منطقه و سفر ترامپ به ریاض پرداخت و نوشت: ملک «سلمان بن عبدالعزیز»پادشاه عربستان سعودی دعوت نامه هایی را برای 17 رهبر کشور عربی و اسلامی برای حضور در نشست سران با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی سفرش به ریاض در بیستم ماه جاری فرستاد. هیچ اخباری درباره جدول کاری این نشست سران و مسائلی که ممکن است در این گونه نشست ها مورد بررسی قرار گیرد چه اروپایی باشد چه عربی چه آفریقایی و چه آسیایی، منتشر نشده است. حالا آیا این نشست به منظور انتخاب ترامپ به عنوان رهبر ائتلاف این کشورهای سنی برگزار می شود یا به منظور تبرئه ساحتش و پاک کردن چهره اش به عنوان رئیس جمهور آمریکایی نژادپرست  که از مسلمانان و اسلام متنفر است و این تنفر را در تبلیغات انتخاباتی اش پنهان نکرد و آن را با تمام بی حیایی اش در روزهای نخست ریاست جمهوری اش زمانی که قانونی برای جلوگیری از ورود شهروندان شش کشور عربی به ایالات متحده صادر کرد، نشان داد؟

وی یعنی ترامپ همچنین هیچ گونه علاقه ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خود عربستان سعودی نشان نداد به ویژه زمانی که شنیع ترین نوع گروکشی مالی را علیه عربستان به کار گرفت و گفت که این کشورها باید بهای حمایت آمریکا از آنها را بپردازند و اگر این حمایت نبود آنها از هستی محو می شدند.

شیوه تقدیم دعوت نامه که وزیر خارجه عربستان سعودی با خود به پایتخت های عربی و اسلامی گزینش شده مانند مراکش، اردن، مصر و پاکستان برد، بیشتر شبیه «حکم جلب» یا «احضاریه» برای حضور بود مانند همان هایی که در پاسگاه های پلیس در کشورهای عربی یا کشورهای جهان سوم صادر می شود.

برای چه این مراسم« زفاف» برای ترامپ رئیس جمهور منفور در میان مردمش برگزار می شود و برای چه این همه از او استقبال می شود و بار دیگر برایش تبلیغ می شود این در حالی است که او با ما به عنوان عرب و مسلمان از خاستگاه نژادپرستی صرف دشمنی می کند، آیا مساله مربوط به تمایلش یا اجرای طرح هایش برای شعله ور کردن جنگ طایفه ای در منطقه و برای خدمت به دشمن اسرائیلی است؟

یک پرسش دیگر نیز وجود دارد که خود را ملزم به مطرح کردن آن می دانیم و آن اینکه برای چه کشور عربستان میزبان دو نشست سران برای ترامپ رئیس جمهور آمریکا یکی با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگری با رهبران«دیگر» می شود، آیا رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس عرب و مسلمان نیستند ، برای چه این تفرقه یا به عبارتی دیگر تمایز صورت می گیرد؟

پرسش سوم و چهارم و پنجمی را نیز در این جا مطرح می کنیم و آن اینکه چرا عربستان سعودی بدین گونه از رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ استقبال می کند و همین کار را به طور مثال برای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه یا «شی جینگ پینگ» رئیس جمهوری چین انجام نمی دهد؟ آیا این دو رهبر نمایندگان دو کشور بزرگ نیز نیستند،چرا عربستان می خواهد عرب ها و مسلمانان را به گونه ای به تصویر بکشد که گویی وابسته و دنباله رو آمریکا هستند؟

پرسش دیگری نیز وجود دارد که فرعی است و آن اینکه چرا این کار برای رؤسای جمهور دیگر آمریکا مانند «باراک اوباما» یا «بیل کیلنتون» یا حتی «جورج بوش»پسر انجام نشد؟ مگر ترامپ چه چیزی برای امت های عربی و اسلامی ارائه کرده است که مستحق این تکریم شود، در حالی که او فقط صد روز پیش به قدرت رسیده است؛آن هم توسط کشوری مورد تکریم قرار می گیرد که در اراضی آن مقدسات اسلامی قرار دارند و سالیانه یک میلیون حاجی و ده میلیون مسلمان برای حج عمره میزبانی می کند؟ آیا ترامپ به طور مثال مسجد الاقصی را آزاد کرد؟

دست های مان روی قلب های مان می گذاریم به دلیل این سفر و این استقبال گرم و به مطرح کردن این پرسش ها و علامت های سووال بسنده می کنیم لیکن بار دیگر پس از آن که غبار فرو بنشیند و نشانه های آش واقعی که قرار است پشت پرده این نشست های سران پخته  شود،روشن شود بار دیگر باز می گردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید