علی اف در دیدار با نماینده ناتو: ارمنستان به دنبال حل مناقشه قره باغ نیست

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۸:۳۸
    کد خبر :112367

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان امروز (سه شنبه) در دیدار با نماینده ویژه دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) گفت : حضور ارمنستان در مذاکرات حل مناقشه قره باغ ساختگی است و این کشور به دنبال حل این مناقشه نیست .

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان ، الهام علی اف در دیدار با «جیمز آپاتورای» نماینده ویژه دبیر کل ناتو در امور کشورهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی افزود: من تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و حل مناقشه قره باغ به کار خواهم بست.
وزیران امور خارجه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان شنبه این هفته پس از دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با صدور بیانیه ای اعلام کردند که مقدمات دیدار روسای جمهوری دو کشوردر آینده نزدیک فراهم شده است .
رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه دیدار با نماینده ناتو ، ضمن اشاره به حمایت جمهوری آذربایجان از عملیات بین المللی حفاظت از صلح در افغانستان ، گفت : جمهوری آذربایجان نه تنها در قالب همکاری با ناتو ، بلکه با افغانستان در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و سرمایه گذاری همکاری های دوجانبه دارد .
نماینده ناتو نیز از همکاری های قابل اعتماد جمهوری آذربایجان با این سازمان و مشارکت جمهوری آذربایجان در عملیات بین المللی حفاظت از صلح در افغانستان ابراز قدردانی کرد .
در این دیدار از سطح روابط جمهوری آذربایجان و ناتو ابراز رضایت شد و طرفین در خصوص روند فعلی مذاکرات حل سیاسی مناقشه قره باغ تبادل نظر کردند .
نماینده ویژه ناتو همچنین امروز ( سه شنبه ) در نشست همکاری جمهوری آذربایجان و ناتو در حوزه مین زدایی در باکو ، حضور داشت .
ناتو در حال حاضر بزرگترین پیمان نظامی در جهان است ،مهمترین پیمان نظامی چندجانبه که جمهوری آذربایجان در آن به نوعی عضویت دارد و همکاری می کند، برنامه صلح ناتو است.
از سال 1994، جمهوری آذربایجان عضو فعال مشارکت برای برنامه صلح بوده است و با ترکیه در چندین مأموریت نیروهای حافظ صلـح بین‏المللی مشارکت کرده است.
تمایل جمهوری آذربایجان برای واگذاری پایگاه به ناتو و آمریکا در جزیره آبشوران ، بیانگر گرایش جمهوری آذربایجان به غرب است. همچنین به منظور انتقال نفت و تأمین امنیت خطوط لوله های نفت و گاز، آذربایجان افزایش دخالت غرب برای حفظ و ثبات منطقه قفقاز و برقراری تعادل با روسیه، را دنبال می کند.
اگرچه جمهوری آذربایجان عضویت در ناتو را به عنوان یک گزینه لحاظ می‏کند ولی در حال حاضر این مسئله برای این کشور در اولویت نیست و این مسئله پنهان نیست که همسایگان جمهوری آذربایجان یعنی ایران و روسیه از گسترش ناتو به منطقه، احساس امنیت نمی‏کنند.
منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید