سواد دیجیتالی مردم ایران چقدر است؟

    کد خبر :102788

ضیائی‌پرور با بیان اینکه «سواد دیجیتالی» مردم ایران علی‌رغم ارتقای ضریب نفوذ اینترنت و گوشیهای هوشمند به بالای 50 درصد، همچنان در سطح پایینی قرار دارد، اظهار کرد: دانش و سواد دیجیتالی مردم در سطح بسیار پایینی است و مطالعات نشان می‌دهد از 100 نمره‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اند، حدود 12 است.

تاکنون دروس و کتب مختلفی در زمینه «سواد دیجیتال» ارائه شده که می‌تواند نقشه راهی برای کسب مهارتهای مورد نیاز برای زندگی در دنیای دیجیتال و استفاده از ابزارهای فناوری باشد.

شاید در سالهایی نه چندان دور، استفاده کردن یا استفاده نکردن از ابزارهای دیجیتال و ورود یا عدم ورود به دنیای فناوری یک انتخاب بود؛ تا اندازه‌ای که سازمان بهداشت جهانی آن را در فهرست مهارتهای ده‌گانه زندگی نیاورده بود اما امروز زندگی دیجیتالی بخشی از زندگی همه ماست و حتی اگر بپذیریم که می‌توانیم سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کم یا زیاد کنیم اما حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریبا امکانپذیر نیست.

به همین علت، بسیاری از نظامهای آموزشی جهان، افزایش سواد دیجیتال را در برنامه آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و نیز در برنامه‌های آموزشی دانشگاهی گنجانده‌اند.

چندی است مسئولان فرهنگی کشور ما نیز دغدغه فعالیت در این عرصه و ارتقای شاخصهای مربوط به «سواد فضای مجازی و سواد رسانه‌ای» را پیدا کرده‌اند و روز گذشته نیز همایش فعالان سواد فضای مجازی کشور در سراسر کشور برگزار شد.

نکته قابل توجه در حاشیه برگزاری این مراسم نیز اظهارات حمید ضیائی‌پرور؛ معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

نمره سواد دیجیتالی مردم ایران چند است؟

ضیائی‌پرور با بیان اینکه «سواد دیجیتالی» مردم ایران علی‌رغم ارتقای ضریب نفوذ اینترنت و گوشیهای هوشمند به بالای 50 درصد، همچنان در سطح پایینی قرار دارد، اظهار کرد: دانش و سواد دیجیتالی مردم در سطح بسیار پایینی است و مطالعات نشان می‌دهد از 100 نمره‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اند، حدود 12 است.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد افزود: بنابراین وضعیت خیلی نامناسب است و این شاخص برگرفته از گزارش رسمی است که مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرده است.

وی افزود: البته این گزارش جزئیاتی هم مانند «نحوه کار کردن مردم با موتورهای جستجو»، «نحوه آگاهی مردم از تراکنشهای بانکی»، «نحوه اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی» و «فریبهایی که در فضای مجازی» دارد که برگرفته از آنها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید